Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je ideální auto pro nervózní manžely. Nechat ho řídit ženu pro ně nebude potíž
1.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dobře, nevzniklo s tím cílem, ale vidíme, jak se některým při pohledu na dva volanty rozzáří oči. Ve skutečnosti s ním ale Toyota vyvíjí své autonomní řízení.
Vývoj autonomního řízení jsme již skloňovali v souvislosti s řadou automobilek, nejčastěji pak s Teslou. Stran americké značky na něm ovšem pracují i Audi, BMW či Mercedes. A nejinak je tomu také u Toyoty, která se aktuálně pochlubila výsledky svého dosavadního úsilí. Jde přitom o ukázku schopností testovacího prototypu osazeného platformou 2.1, čímž samozřejmě není míněna samotná architektura vozu - v tomto případě Lexusu LS 600h - nýbrž verze autopilota.
V prvé řadě je třeba říci, že legislativa obvykle vyžaduje, aby během testů autonomního řízení na veřejných komunikacích byl člověk okamžitě schopen převzetí kontroly nad vozem. Právě proto Toyota svůj prototyp osadila volantem, pedály a ovládacími prvky na straně řidiče i spolujezdce, je tu skutečně dvojí plnohodnotné řízení.
Za tím ovšem nestojí snahy testovat vůz v zemích s pravostranným či levostranným řízením. Toyota místo toho využívá dobrovolníků, které následně usadí za jeden z volantů a nechává je řídit i neřídit, to podle aktuální situace a úkolů vývojového programu. K tomu druhému pak usadí proškoleného specialistu, který je tu právě proto, aby převzal řízení ve chvíli, kdy zklame umělá inteligence i člověk. Máme ale tak nějak pocit, že podobný druhý volant by nejraději ve svých vozech viděla řada nedůvěřivých mužů, kteří se občas musí stát pasažéry v autech řízených jejich manželkami. Kolika nervozity by je takový druhý volant zbavil...
Ale nechme žertů a podívejme se dále na řešení Toyoty. Ta své systémy autonomního řízení dělí do dvou kategorií - Chaffeur a Guardian. V prvém případě lze počítat přesně s tím, co od autopilota očekáváte. Tedy že za vás převezme kontrolu a jednoduše vás přepraví z jednoho místa na druhé. Režim Guadian pro změnu hlídá lidská selhání a pokud třeba pomocí kamery na palubní desce zjistí, že řidič usnul, převezme řízení. Tomu bdícímu pak napomůže ve chvílích nouze.
Různé dopravní situace, kdy dochází k aktivaci těch či oněch systémů autonomního řízení, si můžete prohlédnout na níže přiloženém videu. Musíme si ovšem trochu povzdechnout nad rychlostí testovacího prototypu, která je příliš pomalá a víceméně ani neodpovídá provozu ve městě. Napříště by to tak chtělo trochu více přišlápnout pedál, aby bylo publikum oslněno o něco více.
Dodat pak jen můžeme, že Toyota si dala za cíl představit řadu prvků, jenž jsou součástí autonomního řízení v roce 2020, kdy bude na Japonsko upřena pozornost celého světa - v Tokiu se totiž v daném období budou konat Olympijské hry. Co ovšem automobilka ukáže a čím následně osadí i svá produkční auta, to prozatím není jisté.


















Toyota se pochlubila testovacím prototypem Lexusu LS 600h, který byl osazen technologií autonomního řízení a především dvěma volanty a sadami pedálů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 6 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Další zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 2 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 3 hodinamiMajiteli zánovního Volva za jízdy selhaly brzdy po aktualizaci software, který měl tento problém řešit. Vše natočil na video
před 5 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 6 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 12:30 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom