Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto je nové nejrychlejší SUV světa, i Bentley s W12 biturbo si dá k svačině
9.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zvěsti o něm se šíří už déle než rok, teď je konečně realitou. Jeep Grand Cherokee Trackhawk je pekelná kočka v kanadách a přitom spáč svého druhu.
Už před více než rokem a půl se provalilo, že Jeep chystá něco šíleného -model Grand Cherokee Trackhawk, něco jako Jestřába okruhů, který by s motorem z nejrychlejšího amerického svalovce dokázal pokořit stovku v čase okolo 3 sekund. Znělo to až fantaskně, ale motor 6,2 V8 s kompresorem zvaný Hellcat, tedy Pekelná kočka (Jeep vážně nešetří silnými slovy), měl se svými 707 koňmi ve spojení s pohonem všech kol potenciál něco takového zvládnout.
Nemuseli jste tomu věřit, ale poté, co se přesně takový vůz podařilo už loni nafotit prakticky bez maskování, nebylo už otázkou ani tak „zda”, ale spíše „kdy”. A teď už máme i odpověď: právě dnes, v neděli 9. dubna byl splašený indián odhalen světu a je vážně tak ujetý, jak měl být.
Začít ale musíme u vzhledu, který představuje pravý opak jakékoli „ujetosti”. Tedy, ne že by byl vyloženě skromný, oproti přece jen skromnějšímu Jeepu Grand Cherokee SRT ale nevypadá podstatně jinak. Je tu pár drobných funkční odlišností, ale pokud si nevšimnete nápisu Supercharged, tedy zmínce o kompresorem přeplňovaném motoru na předních dveřích, těžko poznáte, co před sebou máte. A to pro nás pochopitelně není špatná věc - proč se chlubit tím, že jste rychlí, když... jste rychlí? Silná slova nejsou třeba, když mohou přijít na řadu velké činy a těch je tento Jeep skutečně schopen.
Pod kapotou má ten samý motor 6,2 V8 s kompresorem, jako Hellcaty, takže dává až ohromných 717 koní výkonu a 881 Nm točivého momentu. Bije v autě o hmotnosti 2 433 kilogramů přesně, takže nelze říci, že by neměl co na práci, přesto vůz dokáže rozpohybovat k neskutečné dynamice - na stovce (přesněji 60 mph, tedy 97 km/h) je za pouhých 3,5 sekundy, a to je ještě lepší výsledek než u dosavadního premianta, Bentley Bentayga. Britské automobilce sice zůstává titul nejrychlejšího SUV z hlediska maximální rychlosti (Jeep udělá „jen” 290 km/h, Bentley 301 km/h), na stovku ale modrá krev nemá s 4,1 sekundy (4,0 s na 97 km/h) žádnou šanci.
Jeep říká, že stvořil nejrychlejší či přesněji „nejlépe zrychlující” SUV světa, což dále podporuje schopností vozu zvládnout čtvrtmíli za 11,6 sekundy. A za lháře jej označit nelze. Tesla Model X je sice ještě rychlejší, SUV v pravém slova smyslu to ale není - jde spíše o křížence SUV a běžného silničního auta nebo MPV, chcete-li.
Na rozdíl od menšího z Hellcatů, Trackhawk si musí vystačit pouze s osmistupňovým automatem, který byl posílen tak, aby nával koní a newtonmetrů s přehledem zvládl. To samé platí také o pohonu 4x4, který pracuje dle volby řidiče v řadě režimů rozdělujících výkon mezi přední a zadní osud rozličnými způsoby: 40:60 ve prospěch zadní osy v režimu Auto, 50:50 v Snow (sníh), 60:40 v Tow (tažení přívěsu), 35:65 v Sport (ano, je to sport) a 30:70 v Track (okruh). Vypadá to ted, že v nejostřejším režimu bude čtyřkolika vozu značně favorizovat zadní osu, což zní jako slušná vyhlídka na trochu otylou, ale jistě podmanivou zábavu při ostřejším svezení.
Pochopitelně, tak rychlé, silné a těžké auto potřebuje ke své deceleraci podobně dimenzované brzdy. Karbon-keramika tady kupodivu není ve hře, i „ocelové” brzdy Brembo s kotouči o průměru 400 mm (skoro 16 palců, to je kotouč jako hrom) vpředu a 350 mm vzadu se ale jistě též budou snažit a schopnost zabrzdit ze stovky (znovu 97 km/h) a 34,7 metrech nasvědčuje, že do prázdna sahat nebudou.
Máme-li se ještě podívat do interiéru, pak je třeba upozornit ani ne tak na věci jako kůži Nappa, karbonové obložení nebo semišové doplňky, ale spíše na nové finkce informačně-zábavního systému, který nabízí u Grand Cherokke dosud nevídané možnosti sledování výkonu vozu a také jeho nastavení. Přiložené fotky vám v tomto směru řeknou nejvíce.
Pokud vás tahle pekelná kočka v kanadách, která nemá problém přivandrovat bleskem na okruh a proměnit se tam jestřába, zaujala, pochopitelně bude k mání. Jen nesmíte být natěšení příliš - reálně do prodeje se tento stroj dostane až koncem roku 2017, jeho cena pak bude oznámena blíže tomuto datu.



















































Toto je nové nejrychlejší SUV světa z hlediska akcelerace, monstrum od Jeepu udělá stovku v čase hluboce pod 4 sekundy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 3 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nejnovější články
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 16 minutami
Muž se zbavuje brutálního „Bugatti pro chudé” po najetí pouhých 64 km. Říká, že ho prostě nezvládá
před hodinou
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 3 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
