Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život

Nevěnování dostatečné pozornosti jízdě je častou příčinou nehod. Toyota proti tomu chce bojovat tím, že za řidiče naplánuje jeho denní program.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život

23.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nevěnování dostatečné pozornosti jízdě je častou příčinou nehod. Toyota proti tomu chce bojovat tím, že za řidiče naplánuje jeho denní program.

Japonská Toyota došla k závěru, že řidiči jsou příliš rozptýleni ještě předtím, než vůbec někam jedou, a věří, že zná řešení. Nazvala ho DAR-V, Driver Awareness Research Vehicle, tedy Vozidlo výzkumu pozornosti řidiče, a představila ho na autosalonu v Los Angeles.

DAR-V je prototyp, postavený na MPV Sienna, a má pomoci předcházet nehodám tím, že pomůže řidiči/majiteli zorganizovat denní program a tím mu ulehčí od starostí. Teorie je, že když bude mít řidič jasný plán, může své povinnosti pustit z hlavy a soustředit se více na řízení. Trochu to připomíná smartphone, jen zcela integrovaný do automobilu; mnohem více, než zvládnou současné infotainmentové systémy.

Toyota DAR-V byla vyvinuta ve spolupráci s Microsoft Research a interaktivní systémy jsou autem zcela prorostlé. Důležité informace promítá vůz již při příchodu řidiče na levé zadní okno. Ten může ještě před nastoupením tyto informace upravit hlasem či gesty, k čemuž napomáhá systém Microsoft Kinect s oky kamer ve střešní ližině.

Řidič si sám zvolí, co mu jeho auto řekne, že musí ten den udělat. Do systému předem zadá svou pravidelnou ranní trasu a ten ještě před startem zjistí, zda po ní někde nejsou dopravní zácpy, a případně navede vůz jinudy. Pokud dochází palivo, zobrazí se upozornění a trasa může vést kolem čerpací stanice. Jistě by bylo možno navolit konkrétní značku nebo pumpu s nejnižšími cenami v okolí - již dnes existují takové aplikace pro smartphony. Samozřejmostí je také již zmíněný denní program.

DAR-V také umí rozeznat jednotlivé lidi, nastupující do vozu. Velmi často se o dokonalé odvedení pozornosti řidiče umí postarat děti na zadních sedadlech, systém pro ně tak může mít připravené nějaké hry, například s cílem co nejrychleji si zapnout bezpečnostní pás, aby na to nemuseli myslet rodiče. Bavení dětí systém pravděpodobně obstará i po dobu jízdy, ať už dalšími hrami či filmy.

Toyota vydala i oficiální video, které tak trochu připomíná teleshopping: dříve jste museli na všechno myslet sami a málem jste přejeli chodce, kteří se procházejí po silnici, jako by to byl chodník. Nyní, s naším systémem, který pozná, že k němu přicházíte vy a ne někdo jiný, už na nic myslet nemusíte, takže se nezapomenete podívat do zrcátka.

V podstatě všechno, co umí prototyp DAR-V, zvládne papírový diář a navigace nebo jen smartphone, který má dnes už téměř každý, v kombinaci s trochou zdravého rozumu a znalosti cesty z práce domů. Zkombinovat to s autem není ve své podstatě špatný nápad, milovníci nových technologií jistě zaplesají. Nezbývá než se nechat překvapit, kam bude pokračovat vývoj - stran hudby kdysi byl luxusem pouhý příjem rádia a dnes si někteří bez připojení pro iPod nedovedou autorádio představit.


Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život - 1 - toyota dar-v prototype 01Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život - 2 - toyota dar-v prototype 02Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život - 3 - toyota dar-v prototype 03Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život - 4 - toyota dar-v prototype 04Toyota DAR-V má zamezit nehodám tak, že řidiči naplánuje život - 5 - toyota dar-v prototype 05
Toyota DAR-V má pomoci snížit nehodovost tím, že odejme starosti z beder řidiče

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.