Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
5.11.2024 | Petr Prokopec
Kolik aut z poslední doby vám skutečně učarovalo? Pokud patříte mezi nadšené řidiče z řad staromilců, budete marně tápat nad pokusem využít všechny prsty jedné ruky, na tohle auto si ale můžete jeden z nich vyhradit. Je to GR86 s technikou Corolly GR a vzhledem speciálů, s nimiž řádil zejména Carlos Sainz.
V roce 2017 se Toyota oficiálně vrátila do WRC. A nutno dodat, že velmi podařeně, neboť už v úvodní sezóně skončila mezi týmy na třetí příčce. To navíc bylo její nejhorší umístění, následně totiž přišla pouze první či druhá místa. Jak tomu bude letos, je otázkou, neboť finále se jede až na sklonku listopadu v Japonsku. Přinejhorším ale automobilka neobhájí loňský titul a skončí na stříbrné příčce za Hyundai, jehož jezdci Thierry Neuville a Ott Tänak bojují o prvenství mezi jezdci.
Toyota se nicméně rozhodla, že ještě než dojde na lámání chleba, potěší nejen fanoušky rallye i jinak. Japonská automobilka totiž zamířila do Las Vegas na tuningovou show SEMA, kde na svém stánku vystavila upravené kupé GR86. To skládá poctu právě rallyovým speciálům, jak je jasně patrné z „válečných barev“. Vůz totiž vyfasoval bílý lak Halo White, se kterým jsou spojené červené a zelené polepy odkazující na legendární Toyotu Celica GT-Four, s níž kdysi řádil hlavně Carlos Sainz.
Tento ikonický vůz ostatně ovlivnil i tvar zadního křídla, které je doplněno červenými zástěrkami za koly či světelnou rampou na přídi. Do spartánského interiéru se pak nastěhovala závodní sedadla a šestibodové závodní pásy, stejně jako ochranná klec či rezervní kola. Už to by bylo zajímavé, nezůstalo ale jen u toho. Víc než co jiného nakonec poutá pozornost motorový prostor a technika vůbec.
GR86 totiž k pohonu používá atmosférický plochý čtyřválec, který roztáčí zadní kola. Tento pohon ale dostal padáka a byl nahrazen potentnějším. Rallyový koncept totiž převzal přeplňovaný 1,6litrový motor z Toyoty Corolla GR, který produkuje 304 koní. Bohužel je to tříválec, to je jediná vada, přesto i použití drobné jednotky pro automobilku znamenalo nutnost náročné přestavby, neboť původní atmosférická jednotka je usazena podélně a její hlavní výhodou je nízká výška. Tříválcové turbo je však usazeno napříč, navíc roztáčí všechna čtyři kola. Automobilka tak dopředu instalovala speciální pomocný rám, stejně jako dorazily i nové náboje kol, které byly třeba kvůli uchycení čelních hřídelí.
Toyota dodává, že pohonnou jednotku je možné poměrně jednoduše poladit, a to s pomocí mezichladiče, chladiče oleje a přeprogramování řídicí jednotky. Bohužel však již nezmínila, zda se vůz někdy objeví na rallyových kolbištích. Protože jde ale o nemalou přestavbu, která kromě již zmíněného zahrnuje i převzetí zadního diferenciálu z Corolly GR, předpokládáme, že Japonci zůstanou pouze u konceptu a ve WRC budou pokračovat s Yarisem GR Rally1.
„Tento vůz jsme postavili pro naše fanoušky. Je to sen, který se stal realitou, náš způsob, jak oslavit úspěchy z minulosti a možná návrat světového šampionátu v rallye do Spojených států,“ uvedl na adresu vozu Mike Tripp, marketingový šéf japonské automobilky. Jeho slova tak vlastně jen potvrzují, že zůstane pouze u jediného exempláře. Na druhou stranu, Celica se do nabídky značky vrátit má, a tak Toyota tímto strojem možná naznačuje, co nás zhruba čeká.


















Tahle GR86 se bohužel do výroby nedostane, přestavba atmosférické zadokolky na čtyřkolku s přeplňovaným motorem totiž nebyla jednoduchá. To ale neznamená, že nemůžeme žasnout. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
včeraRusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
včeraNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
18.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kalendář WorldWCR 2026: Šest akcí, dlouhá přestávka včera 10:40
- Bol d’Or: Suzuki před BMW a Yamahou na Pole-Position včera 09:14
- Salač bude příští rok jezdit za tým RW Racing 19.9.2025
- Alex Marquez 2026 s tovární Ducati 19.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
Nejnovější články
S auty se BMW snaží, nový model prodeje obcházející dealery a trestající zákazníky ale může všechno zabít
včeraŘidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
včeraFiat se po pěti letech nabízení nesmyslů vrací ke kořenům, jeho nová speciální 500 oslní už tím, co má pod kapotou
včeraTušíte, kdo teď nabízí tohle auto s tak luxusním interiérem? Jde o vůz levné značky, žádný Rolls-Royce ani Bentley
včeraPlány Porsche se zhroutily, automobilka snad konečně kapitulovala. Její nová vlajková loď mění elektrický pohon za spalovací
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 09.20. 11:12 - pavproch
- IT poradna 09.20. 10:37 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 11:00 - pavproch
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB