Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
5.11.2024 | Petr Prokopec
Kolik aut z poslední doby vám skutečně učarovalo? Pokud patříte mezi nadšené řidiče z řad staromilců, budete marně tápat nad pokusem využít všechny prsty jedné ruky, na tohle auto si ale můžete jeden z nich vyhradit. Je to GR86 s technikou Corolly GR a vzhledem speciálů, s nimiž řádil zejména Carlos Sainz.
V roce 2017 se Toyota oficiálně vrátila do WRC. A nutno dodat, že velmi podařeně, neboť už v úvodní sezóně skončila mezi týmy na třetí příčce. To navíc bylo její nejhorší umístění, následně totiž přišla pouze první či druhá místa. Jak tomu bude letos, je otázkou, neboť finále se jede až na sklonku listopadu v Japonsku. Přinejhorším ale automobilka neobhájí loňský titul a skončí na stříbrné příčce za Hyundai, jehož jezdci Thierry Neuville a Ott Tänak bojují o prvenství mezi jezdci.
Toyota se nicméně rozhodla, že ještě než dojde na lámání chleba, potěší nejen fanoušky rallye i jinak. Japonská automobilka totiž zamířila do Las Vegas na tuningovou show SEMA, kde na svém stánku vystavila upravené kupé GR86. To skládá poctu právě rallyovým speciálům, jak je jasně patrné z „válečných barev“. Vůz totiž vyfasoval bílý lak Halo White, se kterým jsou spojené červené a zelené polepy odkazující na legendární Toyotu Celica GT-Four, s níž kdysi řádil hlavně Carlos Sainz.
Tento ikonický vůz ostatně ovlivnil i tvar zadního křídla, které je doplněno červenými zástěrkami za koly či světelnou rampou na přídi. Do spartánského interiéru se pak nastěhovala závodní sedadla a šestibodové závodní pásy, stejně jako ochranná klec či rezervní kola. Už to by bylo zajímavé, nezůstalo ale jen u toho. Víc než co jiného nakonec poutá pozornost motorový prostor a technika vůbec.
GR86 totiž k pohonu používá atmosférický plochý čtyřválec, který roztáčí zadní kola. Tento pohon ale dostal padáka a byl nahrazen potentnějším. Rallyový koncept totiž převzal přeplňovaný 1,6litrový motor z Toyoty Corolla GR, který produkuje 304 koní. Bohužel je to tříválec, to je jediná vada, přesto i použití drobné jednotky pro automobilku znamenalo nutnost náročné přestavby, neboť původní atmosférická jednotka je usazena podélně a její hlavní výhodou je nízká výška. Tříválcové turbo je však usazeno napříč, navíc roztáčí všechna čtyři kola. Automobilka tak dopředu instalovala speciální pomocný rám, stejně jako dorazily i nové náboje kol, které byly třeba kvůli uchycení čelních hřídelí.
Toyota dodává, že pohonnou jednotku je možné poměrně jednoduše poladit, a to s pomocí mezichladiče, chladiče oleje a přeprogramování řídicí jednotky. Bohužel však již nezmínila, zda se vůz někdy objeví na rallyových kolbištích. Protože jde ale o nemalou přestavbu, která kromě již zmíněného zahrnuje i převzetí zadního diferenciálu z Corolly GR, předpokládáme, že Japonci zůstanou pouze u konceptu a ve WRC budou pokračovat s Yarisem GR Rally1.
„Tento vůz jsme postavili pro naše fanoušky. Je to sen, který se stal realitou, náš způsob, jak oslavit úspěchy z minulosti a možná návrat světového šampionátu v rallye do Spojených států,“ uvedl na adresu vozu Mike Tripp, marketingový šéf japonské automobilky. Jeho slova tak vlastně jen potvrzují, že zůstane pouze u jediného exempláře. Na druhou stranu, Celica se do nabídky značky vrátit má, a tak Toyota tímto strojem možná naznačuje, co nás zhruba čeká.


















Tahle GR86 se bohužel do výroby nedostane, přestavba atmosférické zadokolky na čtyřkolku s přeplňovaným motorem totiž nebyla jednoduchá. To ale neznamená, že nemůžeme žasnout. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 2 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 3 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle