Toyota už i v Evropě odmítá dogmatické nařizování a zakazování aut, povede k desetkrát většímu zdražení

Toyota se v posledních letech profiluje jako jedna z mála racionálně uvažujících mainstreamových automobilek, která otevřeně bojuje proti nesmyslným nařízením. V Evropě se ale dosud držela spíše zkrátka, teď už to nedělá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota už i v Evropě odmítá dogmatické nařizování a zakazování aut, povede k desetkrát většímu zdražení

18.6.2023 | Petr Prokopec

Toyota už i v Evropě odmítá dogmatické nařizování a zakazování aut, povede k desetkrát většímu zdražení

/

Foto: Toyota

Toyota se v posledních letech profiluje jako jedna z mála racionálně uvažujících mainstreamových automobilek, která otevřeně bojuje proti nesmyslným nařízením. V Evropě se ale dosud držela spíše zkrátka, teď už to nedělá.

Pokud chce Evropská unie skutečně bojovat proti šíření dezinformací, měla by v prvé řadě začít sama u sebe. EU totiž od chvíle, kdy přišla s kontroverzním návrhem emisní normy Euro 7, tvrdí, že dané opatření zvedne cenu jen o chlup. Konkrétně o 184 Eur (cca 4 400 Kč) v případě benzinových aut a o 446 Eur (10 650 Kč) u těch dieselových. Automobilky ale říkají, že reálně půjde snadno o více jak 100 tisíc Kč a i studie Frontier Economics hovoří o tom, že průměrný nárůst cen bude v nejlepším desetinásobný. Nově technologie a plnění nových požadavků by totiž zvedlo ceny o 1 862 a 2 629 Eur (44 300 a 62 550 Kč) na každý vůz.

Politikům tak skutečně nelze věřit ani nos mezi očima, zjevně se míchají do věcí, kterým vůbec nerozumí. Proti jejich manipulativním krokům se nyní vymezil i Matt Harrison, šéf evropského zastoupení Toyoty. Dle jeho slov totiž z nové emisní normy „nebude profitovat nikdo“. Navíc dodává, že nedává smysl zatěžovat výrobce dalšími náklady, neboť EU již stanovila jiný emisní cíl, a sice onen faktický zákaz spalovacích aut, se kterým se počítá v roce 2035.

Harrison zmiňuje, že normu Euro 7 by klidně podpořil, ovšem jen ve chvíli, kdy politici zaujmou mnohem realističtější přístup. To je ovšem totéž, jako když při setkání s hladovým medvědem zkusíte rozzuřenou šelmu přesvědčit, aby se stala veganem. Přesto je pořád možné, že loňské znění návrhu skončí v koši. Proti němu se totiž postavila nejen Toyota, ale také koncerny Volkswagen a Stellantis či Mercedes-Benz. Odmítá jej ovšem také osm členských zemí Unie včetně České republiky.

EU chce návrh schválit do konce příštího roku, platit pak má od 1. července 2025. I to jen ukazuje, kterak europolitici zcela přišli o kontakt s realitou. Pokud totiž chtějí zásadním způsobem změnit způsob, jakým se nová auta vyvíjí i homologují, pak musí dát výrobcům podstatně větší prostor na adaptaci. Za pár měsíců či let nezměníte na už existujícím autě za rozumných nákladů prakticky nic.


Toyota už i v Evropě odmítá dogmatické nařizování a zakazování aut, povede k desetkrát většímu zdražení - 1 - Toyota Aygo X 2022 nove foto 01Toyota už i v Evropě odmítá dogmatické nařizování a zakazování aut, povede k desetkrát většímu zdražení - 2 - Toyota Aygo X 2022 nove foto 02Toyota už i v Evropě odmítá dogmatické nařizování a zakazování aut, povede k desetkrát většímu zdražení - 3 - Toyota Aygo X 2022 nove foto 03
Aygo X dnes patří k nejlevnějším vozům v Evropě, pořídit ho lze od 342 tisíc korun. Pokud by přitom prošel návrh EU, cena by skočila někam ke 400 tisícům Kč. V té chvíli by zájem o vůz logicky dále opadl, životní prostředí by se však nezlepšilo ani v nejmenším. Foto: Toyota

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše