Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny
18.1.2022 | Petr Miler
Vrátí se ještě někdy svět do stavu, který bychom mohli označit za normální? Soudě podle posledních kroků Toyoty asi ne, navzdory pozitivním očekáváním se za uplynulé měsíce posunula leda z bláta do louže.
Pokud jste se právě neplánovaně probudili ze zimního spánku, přejeme dobré ráno. A dodáváme, že svět není o mnoho krásnějším místem, než ve chvíli, kdy jste se do něj ponořili, ten automobilový rozhodně ne. Prodeje nových vozů dál vytrvale klesají a byť důvodů pro tento stav je více, jedním z těch podstatných je, že auta prostě nejsou.
Ne snad, že by nebyla vůbec, „jen” jich není dost. Zejména předloňská a loňská koronavirová omezení a změny ve fungování většiny světa způsobily velké šoky ve vztazích nabídky a poptávky po kde čem, které evidentně nemají rychlé řešení. Platí to zejména o polovodičích, které prostě chybí a jejich nedostatek stále více zasahuje i firmy, jež byly na tuto situaci připraveny lépe než jiné.
Takovou je i Toyota, dnes jasně největší automobilka světa, která po někdejších japonských zemětřeseních v Japonsku upravila své vztahy s dodavateli tak, aby drželi na skladě více komponentů a nedodávali je pouze „just in time”. Díky tomu mohli Japonci dlouho získávat převahu nad konkurencí, se závěrem loňského léta ale i pro ně dobré časy skončily. Rozličná omezení výroby ale automobilka přestála a pro letošek oznámila konec problémů a pro úvod roku počítala znovu s velmi vysokými objemy výroby. Pokud na ně ovšem v lednu skutečně dojde, pak v únoru rozhodně ne.
Stav je znovu tak vážný, že automobilka příští měsíc opakovaně zavře 8 z celkových 14 továren ve své domovině. To je více jak polovina a i když nedojde k jejich uzavření na celý měsíc, omezením padnou za oběť desítky procent výrobní kapacity. To je další razantní omezení, které dotkne mimo jiné továrny ve městě Jošiwara, kde je vyráběn i nový Land Cruiser 300.
To je už nějaký ten pátek nejžádanější model značky vzhledem k tomu, co umí Toyota vyrobit. Na dodání tak už dnes někteří zákazníci mají čekat čtyři roky a další zastavení výroby tento čas stěží zkrátí. Toyota ví, že auto je hit, ale všechno, co zatím svedla, bylo omezit zákazníky v kupčení s ním, jinak se evidentně situace jen zhoršuje.
Je to smutné a je otázkou, kde je světlo na konci tunelu. Automobilky hovořily o tom, že problémy skončí s rokem 2022, teď mluví o roce 2023. Stane se to ale skutečně? Ví bůh, iluze o letošním návratu přinejmenším automobilového světa k normálu se ale zřetelně rozplývá. Roky čekání na nový vůz se zdají být po pár dekádách relativní pohody znovu normálem.

















Na nový Land Cruiser se už dnes někde čeká až čtyři roky. Další oznámená odstávka výroby v Japonsku znamená, že čekací doby se hned tak nezmenší. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva