Úplně nový motor jako z jiné planety odhalil detaily, má objem 3,3 litru, šest válců a je to diesel

Asi málokdo by si donedávna vsadil na to, že se od významné světové automobilky zaměřené na docela normální auta něčeho takového dočkáme, ale stalo se to. Jakkoli ale novinka zaslouží pochvalu za kubaturu a počet válců, výkonem neohromí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Úplně nový motor jako z jiné planety odhalil detaily, má objem 3,3 litru, šest válců a je to diesel

8.4.2022 | Petr Prokopec

Úplně nový motor jako z jiné planety odhalil detaily, má objem 3,3 litru, šest válců a je to diesel

/

Foto: Mazda

Asi málokdo by si donedávna vsadil na to, že se od významné světové automobilky zaměřené na docela normální auta něčeho takového dočkáme, ale stalo se to. Jakkoli ale novinka zaslouží pochvalu za kubaturu a počet válců, výkonem neohromí.

Před měsícem Mazda představila své nové SUV CX-60. Během premiéry nicméně záměrně upozadila motorový prostor, kterému se blíže věnovala až o pár dnů později. Více informací jsme se nicméně dozvěděli pouze o plug-in hybridním ústrojí, které tvoří 2,5litrový čtyřválec, elektromotor a lithium-iontová baterie. A jakkoli má tato kombinace nabídnout 327 koní, díky čemuž výkonově vystoupá na vrchol nabídky, z pohledu nadšenců nás daleko více zajímaly další dostupné agregáty. CX-60 je totiž prvním vozem značky, ve kterém se objeví nově vyvinuté řadové šestiválce.

Na první z nich, tedy na 3,3litrový turbodiesel, přichází řada nyní. Mazda přitom uvedla, že jednotku nabídne ve dvou variantách, kdy ta čistě spalovací bude produkovat 228 koní v pásmu 4 000 až 4 200 otáček a 500 Nm točivého momentu při 1 500-3 000 ot./min. Kromě toho ovšem bude nabídka zahrnovat i mild-hybridní verzi, u které se počítá se 48voltovým elektrickým okruhem. Výkon by tak měl vzrůst na 251 koní v 3 750 otáčkách, zatímco u točivého momentu se počítá s 550 Nm v rozmezí 1 500 až 2 400 ot./min.

Jakkoliv jsou ale tato čísla působivá, za konkurencí Mazda zaostává. Zvláště pak za tou prémiovou, na kterou se začíná zaměřovat, a to přesto, že BMW disponuje pouze třílitrovým objemem a Mercedes-Benz dokonce jen 2,9litrovým. Ovšem třeba u takového X3 xDrive30d je možné počítat s 286 koňmi a u verze X3 M40d dokonce se 340 koňmi. První zmíněný pak má vážit o 100 kilo méně než Mazda, jejíž hmotnost se bude pohybovat okolo 1,9 tuny, načež nepřekvapivě zdolá stovku již za 5,7 sekundy.

Co se CX-60 týče, Japonci v rámci dynamiky zmínili 7,3sekundový sprint a nejvyšší rychlost 220 km/h. Zatím sice neuvedli, zda jde o data spojené se spalovací či mild-hybridní variantou, to nicméně v tuto chvíli není až tak podstatné. Realitou zkrátka i navzdory většímu objemu není lepší zrychlení či maximálka. Na druhou stranu se nicméně dá očekávat, že novinka Mazdy bude stát podstatně méně než 1 589 900 Kč, na kterých startuje X3 xDrive 30d.

Dodat pak už jen můžeme, že plug-in hybridní provedení navzdory další 150kilové nadváze zvládá zrychlit na stovku za 5,8 sekundy. Nejvyšší rychlost má nicméně i kvůli elektrickému dojezdu vyčíslenému na 63 km omezenou na 200 km/h. Pyšnit se pak může ideálním rozložením hmotnosti v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravou, zatímco u dieselu se poměr mění na 55:45 ver prospěch přídě. Jak na tom bude třílitrový benzin, nám Mazda zjevně řekne až někdy příště.


Úplně nový motor jako z jiné planety odhalil detaily, má objem 3,3 litru, šest válců a je to diesel - 1 - Mazda CX-60 2022 turbodiesel 01Úplně nový motor jako z jiné planety odhalil detaily, má objem 3,3 litru, šest válců a je to diesel - 2 - Mazda CX-60 2022 turbodiesel 02Úplně nový motor jako z jiné planety odhalil detaily, má objem 3,3 litru, šest válců a je to diesel - 3 - Mazda CX-60 2022 turbodiesel 03Úplně nový motor jako z jiné planety odhalil detaily, má objem 3,3 litru, šest válců a je to diesel - 4 - Mazda CX-60 2022 turbodiesel 04
Mazda CX-60 dorazí do prodeje nejen s 2,5litrovým plug-in hybridem, ale také se 3,3litrovým turbodieselem. Jeho technická data sice nejsou až tak ohromující, ovšem i tak jsme v dnešní době vděční za příchod jakéhokoli nového šestiválce. Foto: Mazda

Zdroj: Mazda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.