Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou
9.2.2024 | Petr Prokopec
Po letech živelného a často naprosto nesmyslného downsizingu motorů jsme svědky menší vlny opačného přístupu. Praktikuje ho i Kia, která nemá problém u klíčového modelu K5 nahradit základní jednotku 1,6 turbo motorem 2,5 bez turba.
Kia Optima páté generace, známá ve většině světa pod označením K5, byla představena již v roce 2019. Loni v říjnu pak došlo na facelift, který se týkal korejské verze a vozu přivál hlavně nová přední a zadní světla. V souladu s tím byly upraveny také nárazníky, zatímco dovnitř se nastěhovala dvojice 12,3palcových displejů. Po stránce mechanické však Korejci až tak aktivní nebyli, neboť si jen lehce pohráli s podvozkem, aby majitelům nabídli víc komfortu. V souladu s tím pak bylo vylepšeno i odhlučnění kabiny.
Po pouhých třech měsících se Kia rozhodla k vozu vrátit. Americké verzi, která bude debutovat na autosalonu v Chicagu, totiž nadělila nový motor. Překvapivě ovšem nedochází na nahrazení stárnoucí atmosféry přeplňovanou jednotkou, nýbrž na pravý opak. Padáka totiž dostala jedna-šestka T-GDi, přičemž místo ní bude novým základním agregátem 2,5litrový čtyřválec. Ten produkuje 193 koní, tedy o 13 více než menší motor. Točivý moment však klesl z 264 na 245 Nm.
Stejně jako vrcholné provedení GT, o jehož pohon se stará přeplňovaná verze dva-pětky naladěná na 294 koní a 422 Nm, počítá i základní Kia K5 standardně s osmistupňovým automatem. Mezi převodovkami je nicméně rozdíl, neboť s turbem jsou spárovány dvě spojky, zatímco atmosféra používá klasický konvertor točivého momentu. Zákazníci pak navíc v jejím případě budou moci tak jako u jedna-šestky sáhnout za příplatek po pohonu všech kol.
Většina dalších změn je přitom plně v souladu s korejským provedením. Máme tu tedy nová světla, jimž automobilka říká Star Map LEDs. Jejich komplikovanější tvar si logicky vyžádal úpravu nárazníků, mimo to Kia přepracovala také design a nabídku litých kol. Základ přitom používá 16palcové ráfky, zatímco výbava GT-Line již stojí na litých osmnáctkách. Pro vrcholné provedení GT jsou pak určeny devatenáctky obouvající pneumatiky Pirelli P-Zero.
Co se interiéru týče, také Američané budou nově profitovat z 12,3palcového digitálních přístrojového štítu a stejně velké obrazovky multimédií. Standardem na všech úrovních výbavy jsou přitom funkce Apple CarPlay a Android Auto, automobilka pak zároveň i přinesla do hry rychlejší navigační systém. Samotná obrazovka pak byla upravena tak, aby usnadnila dotykové ovládání. Mimo to systém počítá s online modernizací.
Lze už jen dodat, že Korejci přepracovali také skladbu výbavy na jednotlivých stupních. Nejvíc změn je spojeno s druhou nejvyšší úrovní EX, která je nejžádanější. Zájemci o ni tak nově mohou počítat s prémiovým audio systémem Bose, sedadlem řidiče stavitelným elektricky v 10 směrech či vyhřívaným volantem. Jak se tento posun dotkne cen, zůstává pro tuto chvíli ve hvězdách.
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 1 - Kia K5 2024 facelift US verze 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 2 - Kia K5 2024 facelift US verze 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 3 - Kia K5 2024 facelift US verze 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 4 - Kia K5 2024 facelift US verze 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 5 - Kia K5 2024 facelift US verze 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 6 - Kia K5 2024 facelift US verze 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 7 - Kia K5 2024 facelift US verze 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 8 - Kia K5 2024 facelift US verze 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 9 - Kia K5 2024 facelift US verze 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou - 10 - Kia K5 2024 facelift US verze 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Americká verze Kie K5 prošla podobnou modernizací jako korejské provedení. Kromě nových světel či dvojice 12,3palcových obrazovek uvnitř ovšem může zámořská klientela počítat také s novým atmosférickým 2,5litrovým motorem, který nahrazuje přeplňovanou jedna-šestku. Foto: Kia
Zdroj: Kia
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva