Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024 | Petr Prokopec
Nad královstvím jménem Stellantis po čase opět vychází slunce. Nová generace Gammy od navrátivší se Lancie měla být dalším čistě elektrickým modelem, nakonec ale dorazí i ve spalovacím provedení. Jde prý o „odezvu na skutečné požadavky trhu”.
Pokud bych se deseti lidí na ulici zeptal, co si myslí o současných aktivitách Lancie, většina z nich by mi nejspíš řekla, že neví, o čem mluvím. Italská automobilka byla totiž v posledních letech činná pouze na domácím trhu. Tam pak sice dosahovala vyšších prodejů než Alfa Romeo na celosvětovém kolbišti, to však bylo dáno velmi nízkými cenami modelu Ypsilon třetí generace. Carlos Tavares, bývalý šéf koncernu Stellantis, ovšem rozhodl, že Lancia má na víc, a proto se ji rozhodl vrátit zpátky do centra dění. Měl u toho však být pouze elektrický pohon.
Tento krok byl od začátku odsouzený k nezdaru, neboť pokud máte k dispozici jednu spíše zapomenutou značku, která navíc boduje na jediném trhu s pomocí levného vozu s velkou využitelností, nemůžete radikálně přehodit výhybku a doufat, že se vám peníze budou sypat ze všech stran. Ne v dnešní době a dnešním světě, který lze pořád považovat za značně konkurenční prostředí. Elektromobilitě navíc mnoho lidí nefandí, však letos i v Evropě navzdory veškerému jejímu protežování přes 86 procent kupců volí auta jiné koncepce.
Stellantis tyto změny začal reflektovat již za Tavaresova vedení, kdy Ypsilon čtvrté generace nakonec nedorazil jen jako ryzí elektromobil, ale rovněž také jako spalovací mild-hybrid. Protože ale ten vůči svému předchůdci výrazně podražil a současně vzhledem zrovna neohromuje, nejspíš nebude ani tak bodovat ve velkém. Lze však alespoň uznat, že kontakt s realitou úplně neztratil. Po Tavaresově konci navíc začíná být evidentní, že Lancia hodlá být s pevnou půdou pod nohama spojena ještě víc, než dle původních plánů měla a chtěla být.
Italové totiž již dříve oznámili, že se vrátí všechny jejich ikony, tedy i Gamma a Delta. S první zmíněnou se počítá v roce 2026, druhá má dorazit o dvě léta později. Ani jeden model neměl disponovat spalovacím pohonem, a to ani za předpokladu, že by sloužilo jako generátor. Nic z toho ale již neplatí, Gamma totiž podle aktuálního oficiálního oznámení bude následovat příklad Lancie Ypsilon. Dorazit by tedy měla rovněž se spalovacím mild-hybridem, jehož zástavbu platforma STLA umožňuje.
Automobilka jako důvod uvádí „konkrétní odezvu na skutečné požadavky trhu“, což znovu jen potvrzuje, jak moc velkou žábou na prameni Tavares byl. I přes mnohé plamenné projevy totiž preferoval úřady před zákazníky, což vedlo k postupným poklesům prodejů. V důsledku toho byla v ohrožení pracovní místa i továrny, což s velkou nelibostí nesla italská vláda. Úlevu tak momentálně vyjadřují koncernu i politici, dle kterých může Stellantis počítat s podporou, pokud nebude propouštět.
Přesně takový výsledek nejspíš padnul u kulatého stolu, neboť Stellantis má do výroby v Itálii napěchovat 2 miliardy Eur (cca 50,3 mld. Kč). A právě součástí tohoto kroku má být osazení Lancie Gamma spalovacím pohonem, která by měla zajistit, že dané výdaje budou rovněž vyváženy příjmy. Přičemž dnes si lze asi jen stěží představit, že by se Italové ubírali jiným směrem také u chystané Delty. Do branže se tak zjevně konečně začíná vracet zdravý rozum, i když velmi pomalu a jen po drobkách.

Gamma se zatím ukázala jen na jediné fotce, klíčové je však aktuální oznámení, že již nebude kráčet čistě elektrickou cestou. Foto: Lancia
Zdroj: Lancia
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
EU je definitivně k smíchu. Její „úleva” automobilovému průmyslu je ještě trapnější, než kohokoli soudného napadlo
4.3.2025VW představil svou obdobu nejlevnější Škody. A to před pěti léty říkal, že s takovými auty končí
4.3.2025Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025Sportovní verze legendární Lady Niva dostane hned dva nové motory, běžní smrtelníci si ale budou moci koupit jediný
4.3.2025Auta „zrádců Tesly” už nemohou vystát ani jejich velcí příznivci, život s nimi se snadno změní v noční můru
4.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva