Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už se ví, jaké pneu mělo nejrychlejší auto světa, 533 km/h neměly zvládnout žádné
24.10.2020 | Petr Prokopec
Po léta jsme slyšeli, že žádné auto jedoucí byť „jen” 500 km/h neuvidíme, protože neexistují pneumatiky, které by takovou rychlost zvládly. A najednou tu máme vůz jedoucí ještě o dost rychleji. Jak je to možné?
K rekordu SSC North America se nejspíše ještě nějakou chvíli budeme vracet. Je to pochopitelné, Tuatara je vůbec prvním produkčním vozem světa, který se dokázal dostat na 500 km/h, navíc tuto metu i citelně překonal. Stalo se tak přitom bez podpory obrovského koncernu a navíc bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Navíc na veřejné silnici, kde závodník Oliver Webb nastoupil do již prodaného zákaznického vozu, zašlápl plynový pedál a ve třetí rozjížďce dosáhl neskutečného tempa 532,8 km/h.
Webb přitom posléze dodal, že problémy mu dělal hlavně silný boční vítr, který jej dokonce v jednu chvíli posunul o dva jízdní pruhy vedle. To se navíc stalo pouhých deset dnů poté, co jeho krajan, Brit Zef Eisenberg zemřel při pokusu o stanovení dalšího z rychlostních rekordů. Nikdo se tak vlastně závodnímu jezdci nedivil, že byl z incidentu poměrně rozhozený. Zvláště když jeho manželka je těhotná a v lednu očekává narození prvního potomka.
Působivé okolnosti tím ovšem nekončí. Sám tvůrce vozu Jerod Shleby totiž odhalil, na jakých pneumatikách auto překonalo všechny dosavadní rekordy. Žádné takové obutí přitom nemělo existovat, a tak bylo otázkou, zda nějaké bylo vyvinuto přímo pro SSC. Jenže není tomu tak, vůz vše zvládl na standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2. To je znovu značný rozdíl vůči Bugatti, které svůj Chiron Super Sport 300+ osadilo zakázkovou variantou, jenž měla zesílené bočnice. Na druhé straně je však nutné připomenout, že hypersport z Molsheimu se hmotností blíží ke dvěma tunám, zatímco Tuatara váží bez paliv, maziv a řidiče pouhých 1 247 kg.
Michelin přitom již loni variantu se zesílenými bočnicemi otestoval a zjistil, že by bezpečně měla zvládnout až 510 km/h. Bugatti se tedy mohlo bez obav dostat na oněch 304,77 mil v hodině (490,48 km/h). SSC nicméně oproti tomu použilo ono standardní provedení, jehož oficiální certifikace končí o poznání níže. Americká automobilka tedy musela nejprve přistoupit k vlastním testům, aby se ujistila, že pod tlakem nedojde k jejich deformaci či rovnou k roztržení.
Jak ale již víte, vše nakonec proběhlo zcela bez problémů. Tuatara si dokonce po celý den vystačila pouze s jednou sadou pneumatik, což obdivuhodnost celé věci jen umocňuje. SSC pak přistoupilo vůči standardním podmínkám k jediné změně, pláště totiž naplnilo dusíkem namísto běžného vzduchu. Zároveň byl navýšen tlak uvnitř pneumatik, tím ale veškeré zásahy skončily. Karbonová kola jsou pak opět zcela standardní.
Díky tomu všemu je před SSC třeba smeknout klobouk ještě hlouběji, zvláště když americká automobilka stále ještě nedosáhla úplného maxima vozu. Webb totiž po rekordní jízdě uvedl, že se dostal pouze na svůj limit, nikoliv na limit vozu. Je tedy dost možné, že zakrátko se Tuatara stane také prvním produkčním vozem světa, který pokořil metu 550 km/h. Že u toho znovu budou pneumatiky Michelin, asi netřeba dodávat, Francouzi se po předchozím úspěchu jistě rádi hodí do placu i něco upraveného přímo na míru Tuataře.








































SSC Tuatara zvládlo až 532,8 km/h na zcela standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2, i když takové neměly tak vysokou rychlost nikdy zvládnout. Foto: James Lipman/SSC North America
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? včera 18:02
- Test Honda GB350S: retro jednoválec včera 08:00
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Dosáhli jsme bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě. A ne málo, říkají renomovaní analytici
před 6 hodinami
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
před 8 hodinami
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
před 9 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 11 hodinami
Britové našli způsob, jak si tisknout peníze, aniž by museli vyrobit jediné skutečně nové auto
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
