Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V případě obžalovaného a uprchlého šéfa Renaultu a Nissanu nastal nečekaný zvrat
23.11.2020 | Petr Prokopec
Jako by tento případ nebyl už dosud plný nečekaných zvratů, přichází nyní další. Zachránce Nissanu a dlouholetý šéf aliance Renault-Nissan získal velmi cenného spojence v OSN, podle ní bylo jeho zatčení nelegální.
Až dosud se mohlo zdát, že někdejší šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn tahá ve svém souboji s japonskou justicí za kratší konec provazu. Jeho obvinění a posléze obžalování bylo sice od začátku pochybné, stejně jako postup japonských orgánů proti němu, ale víte, jak je to v těchto případech. Ve vězení jsou všichni „nevinní” a pokud se proti někomu rozjede takováto mašinérie, málokdy veřejnost na dotyčného hledí jinak než na zločince.
K tomu je třeba dodat, že sám Ghosn své pozici nepomohl, když z Japonska za dramatických okolností uprchl. Za výše zmíněných okolností to lze na jednu stranu chápat, na tu druhou si ale většina lidí znovu bude myslet, že nevinní lidé před spravedlností neprchají. Však kdo by věřil, že v takové vyspělé zemi, jako je Japonsko, může být spravedlnost skutečně slepá?
Ghosn zkrátka mohl říkat, co chtěl, dokud ale nenašel jediné zastání v oficiální rovině, neměl šanci být ve své obhajobě úspěšný. Nyní se mu ale dostalo právě toho - za bývalého šéfa francouzsko-japonské aliance se postavila Organizace spojených národů, a to velmi rezolutním způsobem.
Rada OSN pro lidská práva na základě podnětu Ghosnových právníků z března letošního roku provedla šetření, jehož výsledkem je konstatování, že s proslulým manažerem bylo zacházeno nelegálním způsobem. Protiprávní jednáni japonských vyšetřovatelů spočívalo hlavně v opakovaném obviňování Ghosna z různých trestných činů, aby mohl být opakovaně uvrhován do vazby, vyslýchán a podrobován nátlaku majícím vést k jeho přiznání. V tomto režimu totiž Ghosn neměl prakticky žádná práva - vyslýchán byl bez přítomnosti advokáta, nemohl vidět svou rodinu a přišel i o veškerý další kontakt s okolním světem.
„Opakované zatýkání pana Ghosna se jeví jako zneužití postupu majícím zajistit, že zůstane ve vazbě. Tento opakující se vzorec zadržování byl zneužitím mimosoudních procedur, které podle mezinárodního práva nemají žádný právní základ,” stojí v prohlášení OSN k závěrům šetření, která dále dodává, že zacházení s Ghosnem bylo „od základu nespravedlivé”, což jsou jedna silná slova za druhými. Organizace dále dodává, že Japonsko by mělo najít viníky tohoto jednání, potrestat je a Ghosna bez zbytečného otálení odškodnit. To též není slabé vyjádření.
Je samozřejmě otázkou, k čemu tento výsledek povede. Postoj OSN není pro Japonsko nijak právně závazný, civilizované země si ale obvykle netroufnou jej ignorovat. I kdyby ale japonské úřady nepodnikly v této věci žádné kroky, pro další postup v právní rovině může mít postoj OSN nemalou váhu. Ghosn totiž od počátku tvrdí, že je nevinný a ze Země vycházejícího slunce uprchl pouze proto, že nevěřil ve férový proces. A pokud OSN tvrdí, že s ním skutečně bylo zacházeno nespravedlivě, není to evidentně jen problém jeho vnímání.
Právní experti konstatují, že je v návaznosti na toto rozhodnutí možné, že Japonsko bude muset pod tíhou OSN bude svolit k tomu, aby proces s Ghosnem byl veden mimo území, což dosud tvrdošíjně odmítalo. Ghosn ale právě to chtělo, neboť je odhodlán své jméno očistit - v Japonsku to ale nepovažuje za možné. Je to tedy skutečně podstatný zvrat a nezbude než vyčkat, co bude následovat dále.



Carlos Ghosn byl dle OSN v Japonsku zadržování protiprávně a bylo s ním zacházeno od základu nespravedlivě. OSN volá po potrestání viníků a kompenzaci pro bývalého šéfa Renaultu a Nissanu. Foto: Nissan
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva