Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily způsobují další problém, na který dříve nikdo nepomyslel, život nám určitě nezlepší
10.10.2022 | Petr Prokopec
Elektromobily představují oproti vozům se spalovacími motory řešení natolik odlišné, že způsobuje řadu problémů, nad nimiž před začátkem jejich nařizování zjevně nikdo nepřemýšlel. Jedním z takových jsou následky jejich vysoké hmotnosti, způsobuje to i rozumně neřešitelné logistické problémy.
Pohled na některé české silnice doslova bere dech. A v dobrém slova smyslu to není. Přestože ještě ani nenastala zima, na řadě z nich se objevují hrboly, díry či praskliny. A za pár měsíců bude jejich stav leda horší. České silnice přitom ze všeho nejvíce ničí kamionová doprava - zejména některé vozovky na velké a těžké kolosy prostě nejsou stavěné. Jejich hmotností limity jsou v různých zemích různé, právě to se ale nyní stává předmětem debat. Bez ohledu na konkrétní hmotnostní mez se žádoucím jeví být její zvýšení.
Nejvíce tyto debaty rezonují ve Spojených státech, kde je limit relativně nízký - maximálně 80 tisíc liber platí již od roku 1975 představuje 36 287 kg. Je ale nakonec celkem jedno, jak vysoký limit pro tu či onu soupravu je, její hmotnost je při jejím osazení stejným počtem aut stále vyšší. Důvodem je elektromobilita a s ní spojený ohromný nárůst hmotnosti osobních vozů.
Ty váží o zhruba 400 až 800 kg víc než srovnatelné modely se spalovacím ústrojím, což znamená, že se jich na přívěs vejde méně nebo při stejném počtu váží více. Na hlavní fotce můžete vidět dvě Škody Enyaq Coupe, jejíž hmotnost se v závislosti na verzi pohybuje okolo 2,4 tuny. To je naprosto šílené číslo vzhledem k tomu, jak velké a schopné auto to je. Že takový posun je problémem, potvrzuje Sarah Amico, šéfka společnosti Jack Cooper, která ve Státech patří k největším přepravcům. Dle ní daný stav povede „k většímu množství kamionů na silnici, prodlevám a vyšším nákladům“.
Dopravci proto požadují aspoň navýšení limitu, které by kompenzovalo zvýšenou hmotnost elektrických aut. Zní to jako snadná věc, něco takového ale logicky povede také k vyššímu zatížení vozovky. A i kdyby limit v některých místech mohl zůstat stejný, silnice budou více trpět při vyšším zatížení způsobeným stejným množstvím těžších aut. Kromě toho je třeba počítat s většími riziky pro bezpečnost, neboť o několik tun těžší kamion bude potřebovat delší brzdnou dráhu. Rychleji se budou i sjíždět pneumatiky, opotřebovávat brzdy... Je to jako vždy mince se dvěma stranami.
Navíc je otázkou, kam až má tento trend pokračovat. Již na jaře se ozvalo Bentley s tím, že zrušen by měl být evropský hmotností limit osobních aut ve výši 3,5 tuny. Prodloužené SUV Bentayga se mu totiž s celkovými 3 250 kilogramy nebezpečně blíží. Jde přitom o spalovací model, britská značka nicméně již za pár let nechce prodávat nic jiného než elektromobily. To bude znamenat ještě větší hmotnost jednotlivých aut s řadou přímých i nepřímých negativních důsledků. Proč bychom vůbec měli akceptovat, že jedno auto, ve kterém obvykle jede jeden člověk, má vážit několik tun?
Elektromobily nás tak svou absurdní přirozeností dostávají do dalšího začarovaného kruhu, ze kterého nevede rozumná cesta ven. V případě jejich přepravy platí, že ať budou limity jakékoli, lze počítat s další vlnou zdražování kvůli nákladnější dopravě, opravám větších škod na vozovkách a možná i více nehodám. To jsou další dopady, které život nikomu nezlepší.
Jsou to všechno další a další následky rezignace na základní principy technické a ekonomické efektivity - říkat, že planetu spasíme používáním aut, která jsou o mnoho metráků těžší, zase jednou připomíná Orwella. Ono když někdo začne tvrdit, že třítunové auto s 1 000 koní je efektivní, protože jeho emise jsou 0, přestože to není ani náznakem pravda, nemůžeme se řadě negativních sekundárních dopadů divit.


Společnost Jack Cooper patří mezi největší přepravce aut ve Státech. Její šéfka volá po zvýšení hmotnostního limitu kvůli elektromobilům, výrazně těžších aut se nedá převážet tolik najednou. Ať už ale limit zvýšen bude, nebo nebude, my vždy prohrajeme. Foto: Jack Cooper Holdings, tiskové materiály
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 5 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 7 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 8 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva