Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zájem o ojetiny ve Státech trhá rekordy, naznačuje, co lze čekat také u nás
15.7.2020 | Petr Prokopec
Koronavirová omezení způsobila na trhu obrovské šoky, které mají někdy i nečekané následky. V USA jsou znát nejdříve, u nás lze ale v delším časovém horizontu očekávat totéž, jak je patrné už z aktuálních dat.
Koronavirus opravdu výrazně zahýbal světem, automobilovou branži nevyjímaje. Prakticky všude se na nějakou dobu zastavila výroba, prodeje pak bylo možné realizovat pouze přes internet. Kromě toho řada lidí přichází o práci či část příjmů a ruch v showroomech na klíčových trzích tak nenarostl ani po jejich opětovném otevření. To vše se projevilo i na trhu s ojetinami, ovšem zcela opačným způsobem. Na nejrychleji reagujícím velkém trhu, tedy ve Spojených státech, prodeje, ceny i obrátkovost ojetých aut lámou rekordy.
Z dat společností J.D. Power a Cox Automotive vyplývá, že ceny ojetin ve Státech za poslední týden vzrostly o 0,5 procenta a jsou již 2 procenta nad předkoronavirovou úrovní. To nemusí znít jako mnoho, na tak krátký časový úsek, navíc v době, kdy ceny většiny zboží klesají, je to ale opravdu výrazná změna. Navíc nereflektuje celou situaci - aukce, na kterých si dealeři prodávají auta mezi sebou, již ceny zvedly o 8 procent vůči březnové úrovni. A doba, po níž ojetiny stojí „na place” je historicky nejkratší.
Může za to tlak hned z několika stran - po nějaký čas omezená výroba nových vozů omezila dostupnost některých modelů, obavy zákazníků z budoucnosti pak řadu lidí přiměly k tomu, aby vyrazili raději pro levnější ojetinu nebo si nekoupili nic a svá dosavadní auta si ponechali. Může to vypadat jako skvělá věc pro „bazaristy”, ne všichni jsou ale šťastní.
Kdo seděl na velkých zásobách ojetin, ten si mne ruce, ostatní spíše nemají co prodávat a jejich marže vzhledem k rychlejší reakci velkoobchodního trhu klesají. Prodejci ale nemají jinou možnost než akceptovat podmínky hry, neboť zatímco v dubnu zabral prodej ojetiny v průměru 115 dní, na konci června to již bylo pouze 31 dní. Běžně přitom ojeté vozy v autobazarech před příchodem koronaviru postávaly 44 dní. Jinými slovy - skoro i housky na krámě mizí z pultů pomaleji.
„Po nějakou dobu to nebylo špatné, ale ke konci června a na počátku července začala být situace opravdu extrémní. Zásobování trhu je nedostatečné,“ uvedl Scott Gruwell, spolumajitel společnosti Courtesy Automotive Group. Na rozdíl od jiných autobazarů se prý rozhodl, že zatne zuby a nebude prodávat vozy pod cenou, což se mu s ohledem na stávající vzedmutou poptávku vyplatilo. Nicméně i dle něj jsou těžkosti na obzoru, lidé prodávající ojetá auta jsou si vědomi faktu, že je jich nedostatek. A proto za ně logicky chtějí dostat více. Kupující pak pro změnu hodlají zaplatit tu nejmenší možnou sumu, což vysvětluje, proč prodejní ceny rostou pomaleji.
Většina autobazarů z toho důvodu již najala specialisty, jejichž úkolem není nic jiného než hledat na online aukcích ta nejlevnější auta. Společnost Cox Automotive totiž naznačuje, že aktuální stav bude trvat tři až šest měsíců. Vše přitom závisí na vývoji pandemie. Ta si ve Státech vyžádala již takřka 140 tisíc obětí, i přesto ovšem na mnoha místech došlo a dochází k rozvolnění restrikcí. Epidemiologové tak naznačují, že přijít může ještě černější scénář, než dle kterého se jelo dosud.
Můžeme jen dodat, že situace v Česku by se v delším časovém horizontu neměla od Ameriky lišit, vzhledem k restrikcím na trhu práce a celkově většímu optimismu kvůli menším dopadům koronaviru se vše projeví později. Fakta ale už teď mluví jasně - dovoz ojetin z ciziny meziročně poklesl o 40 procent, poptávka ale roste, zejména pak v rozmezí 150 až 200 tisíc korun. Právě v této kategorii se tedy očekává nedostačující nabídka, která povede k růstu cen.
Rizika pro prodejce ale dále existují - krachy autopůjčoven, ke kterým už dochází a které se s ohledem na minimalizaci turistického ruchu ze zahraničí zdají být nevyhnutelné, mohou trh pro změnu kdykoli zaplavit spoustou ojetin, které ceny pošlou opačným směrem. Chaos? Ano, přesně o ten se nastalá situace postarala a ještě chvíli starat bude.



Ceny ojetin ve Státech stále rostou, dle expertů situace v příštím až půlroce nemá být jiná. A jak se dalo čekat, podobný vývoj máme očekávat také v Česku. Foto: Archiv Autoforum.cz
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 7 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejčtenější články
Čínský majitel Volva a Mercedesu pod svou značkou takřka zkopíroval Audi A7, autu dal jméno A7
4.6.2025Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch