Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Velká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj
2.3.2021 | Petr Prokopec
Největší bolístkou elektromobilů jsou akumulátory. Skutečný smysl by elektrickým autům daly baterie úplně jiné konstrukce a ty s tuhým elektrolytem jimi měly být. Henrik Fisker ale jejich vývoj těsně před dokončením vzdal.
Elektrická auta tu s námi mohla být už dávno, na jejich konstrukci nic složitého ani převratného. Dokonce vůbec první vlna automobilismu v 19. století byla elektrická, protože postavit takový vůz bylo jednodušší než mu dopřát komplikovanější spalovací motor. Už tehdy ale konstruktéři zjistili, že i když na autě všechno funguje skvěle, jedna věc z něj dělá obtížné konkurenceschopný produkt - akumulátory. Ty musely být přes omezenou celkovou kapacitu příliš velké, příliš těžké a příliš obtížně doplnitelné energií, aby v autech dávaly smysl.
Od té doby uběhla spousta vody a vývoj všeho, včetně akumulátorů, se posunul o mílové kroky vpřed. Přesto elektrická auta dodnes trápí v principu úplně ten samý problém. Je jedno, jak je elektromobil tichý, jak dobře zrychluje nebo jak příjemné je, že přímo v místě svého pohybu nevypouští exhalace z výfuku. Je to u většiny aut k ničemu, pokud s ním nemůžete ujet stovky kilometrů i po dálnici a pak během pár minut pokračovat v cestě. A to ani u nejlepšího elektromobilu dneška zdaleka nemůžete.
Počátek elektrické revoluce tak nečeká na mávnutí startovacím praporkem od Evropské komise, čeká na zásadní technický vynález - v principu úplně jiné akumulátory s nesrovnatelně větší energetickou hustotou, které by nepotřebovaly stovky kilogramů hmotnosti, aby napodobily nádrž s pár desítkami litrů paliva. A pochopitelně jim šlo také rychle doplnit energii, měly životnost delší než jednotky let a nestály majlant.
Je to úkol tak těžký, že jej nikdo nevyřešil za více než 100 let vývoje a vědci z massachusettského technologického institut (MIT) tvrdí, že žádný současný výzkum čehokoli není tak daleko, aby se dočkal nasazení před rokem 2030. „Ale jsou tu přece baterie s tuhým elektrolytem, které jedna automobilka slibuje už pro rok 2021!” křičeli na to někteří. No, už nejsou, jejich největší propagátor právě vzdal jejich další vývoj.
Henrik Fisker už není v čele své původní firmy, která vyráběla spíše hybridní Karmu, jeho nová společnost se zaměřila na ryzí elektromobily. Prvotina firmy se jmenuje Ocean a měla využívat batrie s tuhým elektrolytem, které by podstatnou část bolístek dnes nejlepších a přesto pro použití v autech mizerných Li-ion akumulátorů odstranila. Jak ale Fisker přiznal v rozhovoru pro magazín The Verge, vývoj na poli těchto baterií narazil na nepřekonatelné obtíže a nebude dále pokračovat.
Jím vlastněná společnost se prý v rámci vývoje dostala daleko, nové baterky byly prý hotové z 90 procent, zbývající desítka se však při současných technologiích ukázala být nerealizovatelnou. Dle dánského designéra by v podstatě byl potřeba nejprve zásadní průlom na poli materiálového inženýrství, po kterém by následovala další léta vývoje. Tedy jinými slovy, zatímco původně zde tuhé baterie měly být již letos, v dohledné době je jistě neuvidíme. A zdá se, že věřit vědcům z MIT nebylo nemístné.
„Osobně si myslím, že dorazí tak za sedm let, pokud ne za delší dobu, tedy bavíme-li se o masové výrobě. Jakmile totiž dosáhnete průlomu v rámci technologie, potřebujete přibližně tři roky na to, abyste připravili velkoobjemovou produkci, a poté potřebujete další tři roky na testování. Takže i kdyby je někdo vynalezl dnes, pravděpodobně to zabere minimálně šest let, než dorazí do prodeje,“ uvedl autor takových aut, jakými jsou BMW Z8 nebo Aston Martin Vantage.
Fisker mimo to dodal, že v jeho firmě stále působí specializovaný bateriový tým, nicméně ten se nyní zabývá hlavně existujícími technologiemi. Od dánského designéra tedy již rozhodně revoluční techniku očekávat nemůžeme a je otázkou, zda s ní někdy jindy přijde někdo jiný. Toyota hovoří o roce 2025, ale snadno se může též mýlit. My se pro tuto chvíli podržíme předpokladů MIT, které se dosud ukázaly být věrohodnými a nakonec i ty zmiňovaly slova podobná Fiskerovým - i pokud by teď někdo něco vymyslel, jsme vzdáleni mnoho let od praktického nasazení.
Největší naděje na rychlý a přirozený rozmach elektrických aut pro tuto chvíli pohasla, neboť to byl jen Fisker, kdo revoluční baterky sliboval už pro rok 2021. Zastáncům elektromobility tak nezbývá než doufat, že se za pomoci dotací podaří protlačit současná řešení, která spoustě lidí nevyhovují a vyhovovat nemohou. Zda a případně s jakými následky se to může podařit, nechceme na tomto místě předjímat.




Henrik Fisker se loni pochlubil elektrickým SUV Ocean, které mělo lithium-iontové baterie nahradit zásadní inovací v podobě baterií s tuhým elektrolytem. Jejich vývoj nicméně nyní zamířil k ledu. Foto: Fisker Automotive
Zdroj: The Verge
Bleskovky
Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
před 4 hodinamiNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Někdo najel přes 1,7 milionu km s Mercedesem dost moderním na to, aby takový nájezd ukázal. Stačilo mu na to 5 let a 9 měsíců
15.4.2025EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
15.4.2025BMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
15.4.2025Britové stvořili sporťák rychlejší než Formule 1. Popírá gravitaci, na stropě dokáže i parkovat
15.4.2025Němci chtějí zase sypat peníze do elektromobilů. Chudí by bohatým platili i Porsche, celý program vypadá, jako by ho psal VW
15.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva