Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
23.11.2024 | Petr Prokopec
A není to vtip ani omyl, tohle touhu vyvolávající auto míří do prodeje. Problém? Není přímo od Jaguaru, ten už se zjevně rozhodl dokráčet po elektrické cestě až za řeku Lethé, takže o spalovacích motorech nechce ani slyšet.
Chápu, že Jaguar se chystá k největším změnám ve své historii. Ovšem to, co značka při tomto procesu předvádí, je za hranicí uvěřitelnosti. Chování zástupců firmy na sociálních sítích připomíná uraženého partnera, který poté, co dostal kopačky, vymazal všechny své předchozí příspěvky, na nichž se někdejší drahá polovička mohla objevit. Víceméně jediné, nač tedy nyní můžete na Facebooku, Instagramu či X narazit, jsou odkazy na elektrickou budoucnost. Ty jsou ovšem natolik bizarní, že i můj kamarád, majitel postaršího Jaguaru XK a po léta nekritický obdivovatel značky, se ptá, zda Britové nehodlají přepřáhnout z aut na módu.
Příspěvky automobilky přitom zvedly povědomí o značce natolik, že si si z toho zástupci společnost TWR (Tom Walkinshaw Racing) musí mnout ruce. Momentálně totiž spouští výrobu své novinky zvané Supercat, což není nic jiného než nové pojetí Jaguaru XJS. Kupé navíc bude k dispozici nikoli s elektrickým, nýbrž se spalovacím pohonem. A rozhodně ne obyčejným. Roztočení zadních kol má totiž na povel vidlicový dvanáctiválec, u kterého Britové zvedli objem z původních 5,3 na 5,6 litru. Zároveň přišli se suchým mazáním, novou hlavou či celou řadou vnitřních komponentů.
Výsledkem je 669 koní výkonu a 730 Nm točivého momentu, tedy čísla působivá i na dnešní dobu. O přenos výkonu na kola se stará šestistupňový manuál, se kterým spolupracuje samosvorný diferenciál. O jízdní dynamice nepadlo ani slovo, rozhodně ale bude působivá, neboť 4 766 milimetrů dlouhé kupé váží 1 605 kg. Je tak o poznání lehčí než původní XJS, k dobru má ovšem dvakrát víc koní, než s kolika bylo možné spojit ostrou variantu XJR-S. Ta mimochodem byla poháněna jednotkou, na které Jaguar spolupracoval právě s TWR.
Přímo Tom Walkinshaw je pak sice již čtrnáct let po smrti, ovšem po sobě zanechal tři syny Ferguse, Ryana a Seana. Všichni se potatili, první dokonce začal závodit v 11 letech. Loni v říjnu se pak rozhodl, že pokračovat bude i v druhém oboru, tedy ve stavbě exkluzivních speciálů. Supercat je tak vlastně jeho prvotinou pod známou rodinnou značkou, která má vzniknout jen v 88 kusech. Toto množství odkazuje na rok 1988, kdy Jaguar XJR-9 vyhrál závod 24 hodin Le Mans, přičemž za jeho vznikem stála společnost TWR. Všechny nitky se tak vlastně po mnoha letech propojily.
Fergus ke spolupráci přizval Khyzyla Saleema a známého sběratele Magnuse Walkera, jenž muž pomohli především s karoserií. Ta byla rozšířena o 182 milimetrů na 1 975 mm, přičemž všechny panely jsou zcela nové a vyrobené z karbonu. Vpředu i vzadu pak trůní diodová světla, zatímco boky zdobí vpředu 18- a vzadu 19palcová kola TWR Forged Monobloc. Souběžně s tím kupé dostalo kontrolu trakce, systém launch control či pět řidičských režimů, jenž mají přinést dechberoucí zážitky na trati i příkladný komfort na silnici.
Jakkoli totiž Supercat zvenčí působí jako speciál z Le Mans, uvnitř je důraz kladen hlavně na luxus a pohodlí. Vůz vám totiž má umožnit rychlé zdolávání dlouhých štrek. Sedadla se tak nepyšní jen karbonem či kůží, ale také elektrickým ovládáním. Za volantem pak trůní digitální přístrojový štít, moderní je ovšem i klimatizace či multimediální systém. Lze tak vlastně plně věřit tvrzení TWR, že tohle není až tak restomod, jako spíš zcela nové auto, neboť po zesílení šasí a příchodu nových pomocných rámů toho z originálu opravdu mnoho nezůstalo.
Opravdu rozsáhlým pracem ovšem v podstatě neodpovídá cena, neboť TWR si za Supercat účtuje 225 tisíc liber (cca 6,84 milionu korun) bez daně. Tedy mnohem méně než třeba německá společnost HWA za podobně modernizovaný Mercedes-Benz 190E. V jejím případě ale kromě podpisu smlouvy a převodu peněz nemusíte dělat naprosto nic, zatímco Britové po vás kromě zálohy a posléze také doplatku budou chtít původní XJS, které následně předělají.
Na první dodávky má dojít příští rok v létě, což znamená jednak to, že mnohé exempláře jsou již prodané, ale i fakt, že mezi objednávkou a převzetím se musíte obrnit značnou trpělivostí. Na druhou stranu ale daný čas můžete využít k tomu, že již začnete domlouvat koupi svého dalšího mazlíka. TWR totiž zjevně hodlá kout železo, dokud je žhavé, zvlášť když ji Jaguar v podstatě dělá reklamu zadarmo.
























Po překrásném spalovacím Jaguaru dál touží spousta lidí, sama automobilka je však obsloužit nehodlá. To je voda na mlýn Ferguse Walkinshawa a jeho znovuzrozenému TWR. Toto je jeho prvotina jménem Supercat. Foto: TWR, tiskové materiály
Zdroj: TWR
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před hodinouŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před hodinouDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 2 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 4 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva