Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr

Jakkoli může zní neuvěřitelně, že by od vás automobilka vykoupila zpět nějaký vůz po 20 letech ježdění s ním, přesně to se nyní ve stále větší míře děje. Po BMW a Audi se do toho pustily další.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr

20.1.2020 | Petr Prokopec

Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jakkoli může zní neuvěřitelně, že by od vás automobilka vykoupila zpět nějaký vůz po 20 letech ježdění s ním, přesně to se nyní ve stále větší míře děje. Po BMW a Audi se do toho pustily další.

Kauza vadných airbagů společnosti Takata je vůbec nejrozsáhlejší v historii a prozatím nebere konce. Před několika měsíci BMW urgentně žádalo majitele některých aut, aby se svými vozy okamžitě přestali jezdit, neboť jim potenciálně hrozí i smrtelné zranění. Po této výzvě se pak celou situaci rozhodlo řešit dost neobvyklým způsobem - vozy, které mají na palubě problematické komponenty, už neopravuje a od majitelů je i po 20 letech hromadně vykupuje. Stejně se záhy zachovalo také a další značky se začaly přidávat.

Nyní tutéž volbu své klientele nabízí už i běžné značky, konkrétně Honda a Mitsubishi. I ty tedy začínají přebírat praktiku prémiových výrobců, neboť nemají moc na výběr - odpovědnost z nich nikdo nesejme a oprava podle nich už ani nepřichází v úvahu. Pro první zmíněnou se jedná o rozsáhlejší akci než v případě Audi a BMW dohromady, neboť do servisů musí 33 289 vozů. Konkrétně jde o modely Accord, CR-V a Legend, jež byly vyrobeny v období od května 1996 do února 2000. Řidičům stejně jako v předchozích případech hrozí nesprávné nafouknutí airbagu či případná exploze a vmetení šrapnelu hlavně do hlavy.

Též Honda přitom žádá své klienty, aby auta okamžitě odstavili a přestali používat. Souběžně s tím mají kontaktovat místní dealery, kteří jim případně mohou zajistit odtah zdarma. Následně pak dostanou k bezplatnému užívání náhradní vozy, a to až do chvíle, kdy bude uskutečněn výkup jejich vozu osazeného airbagem firmy Takata.

V případě Mitsubishi je řeč o menším množství aut, problémy jsou hlášeny s 8 081 kusy modelových řad Mirage, Lancer, Pajero, Express a Starwagon. Konkrétně pak s těmi, jež byly vyrobeny v období od 31. května 1996 do 30. září 1999 a prodány mezi 22. červencem 1996 a 5. červencem 2001. Také tato automobilka pomůže zákazníkům s odvozem aut do servisů a zároveň zabezpečí jejich přepravu do ukončení výkupního procesu.

Nové kolo kauzy již zasáhlo také Toyotu, Mazdu, Suzuki a Ford. Celkově se jen v Austrálii jedná v případě těchto osmi výrobců o zhruba 80 tisíc aut. Nejlépe je na tom zatím modrý ovál, který zpět do servisů povolal pouze 216 kusů modelu Courier. Nejhůře pak z celé záležitosti vychází Honda, na kterou připadá necelá polovina postižených aut a BMW, s nímž je spojená více než šestina vozů. Jak se tytéž automobilky zachovají u týchž vozů určených pro zbytek světa, je zatím nezodpovězenou otázkou.


Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 1 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce perex
Hned polovina aut postižených novou vlnou problémů s airbagy Takata připadá na Hondu

Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 2 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce 01Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 3 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce 02Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 4 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce 03
Konkrétně jde o modely Legend, Accord a CR-V z let 1996 až 2 000. Majitelé těchto vozů jsou žádání, aby zanechali ježdění s nimi, automobilka je od nich pak i po takové době vykoupí zpět

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše