Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr

Jakkoli může zní neuvěřitelně, že by od vás automobilka vykoupila zpět nějaký vůz po 20 letech ježdění s ním, přesně to se nyní ve stále větší míře děje. Po BMW a Audi se do toho pustily další.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr

20.1.2020 | Petr Prokopec

Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jakkoli může zní neuvěřitelně, že by od vás automobilka vykoupila zpět nějaký vůz po 20 letech ježdění s ním, přesně to se nyní ve stále větší míře děje. Po BMW a Audi se do toho pustily další.

Kauza vadných airbagů společnosti Takata je vůbec nejrozsáhlejší v historii a prozatím nebere konce. Před několika měsíci BMW urgentně žádalo majitele některých aut, aby se svými vozy okamžitě přestali jezdit, neboť jim potenciálně hrozí i smrtelné zranění. Po této výzvě se pak celou situaci rozhodlo řešit dost neobvyklým způsobem - vozy, které mají na palubě problematické komponenty, už neopravuje a od majitelů je i po 20 letech hromadně vykupuje. Stejně se záhy zachovalo také a další značky se začaly přidávat.

Nyní tutéž volbu své klientele nabízí už i běžné značky, konkrétně Honda a Mitsubishi. I ty tedy začínají přebírat praktiku prémiových výrobců, neboť nemají moc na výběr - odpovědnost z nich nikdo nesejme a oprava podle nich už ani nepřichází v úvahu. Pro první zmíněnou se jedná o rozsáhlejší akci než v případě Audi a BMW dohromady, neboť do servisů musí 33 289 vozů. Konkrétně jde o modely Accord, CR-V a Legend, jež byly vyrobeny v období od května 1996 do února 2000. Řidičům stejně jako v předchozích případech hrozí nesprávné nafouknutí airbagu či případná exploze a vmetení šrapnelu hlavně do hlavy.

Též Honda přitom žádá své klienty, aby auta okamžitě odstavili a přestali používat. Souběžně s tím mají kontaktovat místní dealery, kteří jim případně mohou zajistit odtah zdarma. Následně pak dostanou k bezplatnému užívání náhradní vozy, a to až do chvíle, kdy bude uskutečněn výkup jejich vozu osazeného airbagem firmy Takata.

V případě Mitsubishi je řeč o menším množství aut, problémy jsou hlášeny s 8 081 kusy modelových řad Mirage, Lancer, Pajero, Express a Starwagon. Konkrétně pak s těmi, jež byly vyrobeny v období od 31. května 1996 do 30. září 1999 a prodány mezi 22. červencem 1996 a 5. červencem 2001. Také tato automobilka pomůže zákazníkům s odvozem aut do servisů a zároveň zabezpečí jejich přepravu do ukončení výkupního procesu.

Nové kolo kauzy již zasáhlo také Toyotu, Mazdu, Suzuki a Ford. Celkově se jen v Austrálii jedná v případě těchto osmi výrobců o zhruba 80 tisíc aut. Nejlépe je na tom zatím modrý ovál, který zpět do servisů povolal pouze 216 kusů modelu Courier. Nejhůře pak z celé záležitosti vychází Honda, na kterou připadá necelá polovina postižených aut a BMW, s nímž je spojená více než šestina vozů. Jak se tytéž automobilky zachovají u týchž vozů určených pro zbytek světa, je zatím nezodpovězenou otázkou.


Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 1 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce perex
Hned polovina aut postižených novou vlnou problémů s airbagy Takata připadá na Hondu

Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 2 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce 01Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 3 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce 02Více než 20 let stará auta začaly vykupovat od lidí i běžné značky, nemají moc na výběr - 4 - Honda airbagy Takata 2020 svolavaci akce 03
Konkrétně jde o modely Legend, Accord a CR-V z let 1996 až 2 000. Majitelé těchto vozů jsou žádání, aby zanechali ježdění s nimi, automobilka je od nich pak i po takové době vykoupí zpět

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše