BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá

Představte si, že byste si koupili nové auto, 20 let s ním jezdili a automobilka by jej pak od vás vykoupila zpět. To není fikce, ale realita současné existence BMW, řeší tak problém s airbagy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá

27.11.2019 | Petr Prokopec

BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Představte si, že byste si koupili nové auto, 20 let s ním jezdili a automobilka by jej pak od vás vykoupila zpět. To není fikce, ale realita současné existence BMW, řeší tak problém s airbagy.

Na počátku listopadu australské zastoupení BMW požádalo majitele 12 663 exemplářů řady 3 vyrobených v období od listopadu 1997 do června 2000, aby okamžitě přestali používat svá auta. Důvodem bylo riziko poranění či dokonce úmrtí, které by měly na svědomí závadné airbagy Takata. Trable japonské společnosti přitom již v roce 2013 vedly ke svolání 3,6 milionu vozů do servisů, nicméně další fatální oběti nakonec vedly k největší svolávací akci v dějinách, neboť dotčeno má být více než 100 milionů prodaných aut.

Mezi zasaženými výrobci je i BMW, které poprvé oslovilo majitele již v roce 2014. Další svolávací akce na sebe nenechaly dlouho čekat, přičemž dle tvrzení Takaty šlo povětšinou o preventivní opatření. V Evropě žádné incidenty hlášeny nebyly, ve Státech se většina lehčích, těžkých i fatálních poranění týkala aut od Hondy. Nicméně v Austrálii nedávno došlo na jedno úmrtí a jedno těžké zranění, které později doplnila další oběť. A pokaždé u toho bylo BMW řady 3 generace E46.

Daleko podstatnější je však skutečnost, že incidenty jsou spojeny s airbagy typu NADI 5AT, jež dosud nebyly součástí žádné svolávací akce. Je tedy dost možné, že nakonec dojde k nové celosvětové svolávací akci. Prozatím jde ale pouze o australskou záležitost, kde BMW postupuje opravdu radikálně. Automobilka totiž majitelům nenabízí pouze bezplatné náhradní vozy či platby za taxíky, ale dokonce začala vozy osazené vadným typem airbagu i vykupovat.

„Ano, skutečně jsme jich již pár odkoupili zpět. Nemohu však aktuálně říci, o kolik aut se jedná, s každým zákazníkem jednáme individuálně,“ uvedl šéf australské divize mnichovské automobilky Vikram Pawah. Australské BMW vždy hledá u každého člověka odlišné řešení, aby zajistilo jeho mobilitu. Nic jiného než zpětný výkup automobilce v některých situacích nezbývá - za případné problémy je odpovědná, třebaže je primárně nezpůsobila. Z aféry, která má kvůli obětem na životech velkou publicitu, pak nechce odejít s pošramocenou pověstí, takže ani požadavky na výkup vozu neodmítá.

Co se stane s vykoupenými vozy, Pawah zatím neví. Rozhodující bude jak jejich stav, tak případné náklady spojené s výměnou vadných airbagů. Náhradní várka ale nemá být hotova dříve než za 18 měsíců. Pokud tedy i více než dvacet let stará auta budou ponechána v nečinnosti po další rok a půl, je dost pravděpodobné, že následovat bude jejich sešrotování - pokud vozy v horším stavu nebudou s touto vidinou sešrotovány rovnou.

Další vývoj tedy bude ještě nadmíru zajímavý, i s ohledem na to, zda se svolávací akce přenese také do zbytku světa. Jisté to není, podle Takaty mají airbagy problémy hlavně v horkém prostředí s vyšší vlhkostí, které nenajdeme ve všech místech světa, zrovna v Austrálii o ně ale není nouze.


BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 1 - BMW Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 01BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 2 - BMW Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 02BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 3 - BMW Takata airbag 2019 nova svolavaci akce 03
BMW odstartovalo v Austrálii svolávací akci kvůli rizikovým airbagům firmy Takata...

BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 4 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 01BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 5 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 02BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 6 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 03BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 7 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 31BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 8 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 07BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 9 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 06BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 10 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 12BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 11 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 15BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá - 12 - bmw 323i e46 82kkm prodej pl 29
...v důsledku čehož dochází na výkup aut generace E46, které jsou dnes často spíše vraky než takto pěkně vypadající exemplář verze 323i

Zdroje: Car Advice, Klasika Gatunku

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše