Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vietnamec, který i v Česku vydělal jmění na nudlích, pěchuje do své chřadnoucí automobilky další a další miliardy
29.4.2024 | Petr Prokopec
V byznysu je třeba umět si přiznat i to, že jste prostě šlápli vedle. A zachránit to, co se ještě zachránit dá. Pham Nhat Vuong ale automobilku VinFast bere jako své čtvrté dítě, což ho může přivést na mizinu.
Charlie Chaplin prý kdysi řekl, že žena dokáže z muže udělat milionáře. Ovšem jen z takového, který byl dříve miliardářem. S tím Pham Nhat Vuong, nejbohatší člověk ve Vietnamu, který po studiích geologie vydělal jmění i díky instantním nudlím prodávaným také v Česku, problém nemá - záhy po studiích si vzal svou školní lásku, se kterou je dodnes a vychovává s ní tři děti ve stále větším blahobytu. Upravenou podobu tohoto citátu, podle níž vás do stejné situace může přimět i nezměrná láska k autům, ale okusit může.
Phamovo jmění je sice aktuálně odhadováno na 4,5 miliardy dolarů, tedy na nějakých 106 miliard korun, pětapadesátiletý Vietnamec však má nakročeno k tomu, aby se stal milionářem kvůli své automobilce VinFast. Tu založil v roce 2017 a zprvu vsadil na techniku BMW a Opelu, kterou VinFast zabalil do lákavého kabátu od Pininfariny. Byl z toho slušný úspěch, neboť společnost zvaná VinFast nabízela své prvotiny vcelku levně. A protože byly postavené ze spolehlivých komponentů, nedala se jim vytknout ani špatná kvalita. Zdálo se tedy, že vůbec první vietnamská národní automobilka bude prosperovat.
Následně se však VinFast rozhodl, že skutečně růst zvládne jen s pomocí elektromobilů vlastní konstrukce. Tím v podstatě jeho vzestup ke hvězdám skončil a místo toho přišel sešup do pekla. Ten jsme mapovali vcelku podrobně, přičemž minulý týden vyšlo definitivně najevo, že i nepříliš okouzlující prodeje jsou dílem podvodu. Automobilka totiž většinu dodaných aut registruje na firmy spadající pod stejný konglomerát VinGroup, které je ovšem ani nepoužívají. Místo toho došlo k jejich zaparkování uprostřed polí, o víc než fiktivní prodej nešlo.
Pham má ale zjevně pocit, že VinFast je jeho čtvrtým dítětem, a proto se s ním nehodlá v žádném případě rozloučit. Místo toho kolegové z Auto News zmiňují, že automobilku čeká opravdu nemalá finanční injekce - Pham do ní totiž hodlá ze svého napumpovat 1 miliardu dolarů (23,5 mld. Kč), tedy ekvivalent zhruba čtvrtiny svého majetku. Během schůzky s akcionáři v Hanoji pak dodal, že je ochoten i k větším investicím. „Dáme do VinFastu veškeré naše zdroje,“ uvedl. To zní docela dogmaticky.
Vietnamská automobilka přitom pálí peníze jako jedna obří pec. VinFast staví za 2 miliardy dolarů továrnu v Severní Karolíně, aby byla blíže americkému publiku. Zároveň zvažuje i plány týkající se podniků v Indii a Indonésii. Pomůže to ovšem? Tím si nejsme jisti. Elektromobily dnes nabízí kdekdo, většina z nich je přitom kvalitnější a ověnčená lepšími parametry. Třeba takový VinFast VF8 totiž nabízí maximálně 470 kilometrů dojezdu, i když se jedná o údaj na bázi metodiky WLTP a SUV užívá baterie o kapacitě 87,7 kWh. A výkon maximálně 408 koní dnes v elektrickém světě taktéž bůhvíco.
Je samozřejmě možné, že americká továrna navýší aktuálně dost mizernou kvalitu, jenže dělníci v ní budou pobírat daleko víc než zaměstnanci ve Vietnamu. Přitom cena vozu je už není nemístně vysoká. Jakmile tedy dojde ještě na další zdražení, šance VinFastu na úspěch budou ještě menší. Pham ale ucuknout nemíní a místo toho věří, že již příští rok se společnost dostane do zisku. Jak? To je záhadou nejen pro nás.







Elektrické SUV VF8 je sice možná pohledné, tím však jeho pozitiva končí. Kladně totiž nelze hovořit ani o dynamice, ani o dojezdu, ani o kvalitě a už vůbec ne o ceně. Pham Nhat Vuong však přesto do firmy pěchuje další peníze a dodává, že ji nikdy nenechá padnout. Foto: VinFast
Zdroj: Auto News
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
