Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vietnamský nudlový miliardář začíná měnit svět. Vyrábí krásná auta s technikou BMW
12.9.2018 | Petr Prokopec
Vietnam si se světem aut asi přirozeně nespojíte a nutno dodat, že dosud v něm mnoho neznamenal. To se nyní má změnit díky pozoruhodné postavě, jejíž kdysi klíčový produkt dost možná osobně znáte.
Jméno Phạm Nhật Vượng vám nejspíše mnoho neřekne, koneckonců řada lidí bude mít vůbec problém s jeho přečtením, natož pak vyslovením. Vězte však, že jde o vůbec prvního miliardáře z Vietnamu a aktuálně nejbohatšího Vietnamce, jehož majetek je odhadován na 7,5 miliardy dolarů (cca 166,07 mld. Kč). A ke svému jmění přišel vskutku netradiční cestou.
Po studiu hanojské geologické univerzity totiž zamířil do Ruska na moskevský geologický institut. Po promoci v roce 1992 se tehdy čtyřiadvacetiletý Vượng přesunul na Ukrajinu, kde o rok později založil společnost Technocom. Jakkoliv ovšem název může svádět k tomu, že firmu budete považovat za komunikačního giganta, ve skutečnosti se zaměřila na vysušené kulinářské produkty. Jinými slovy šlo o instantní nudle a polévky prodávané pod názvem Mivina, které měly velký úspěch i u nás.
Před devíti lety Vượng prodal firmu Nestlé za 150 milionů dolarů (3,3 mld. Kč) a vrátil se zpátky do Vietnamu. Tam pro změnu začal rozvíjet svůj realitní byznys, díky němuž se v roce 2015 stal nejbohatším Vietnamcem. A stačila mu k tomu možná překvapivě už sedmina majetku, kterým disponuje v současnosti.
Na ještě vyšší úrovni je společnost VinGroup, které vládne a jejíž tržní kapitalizace činí 32 miliard dolarů (708,56 mld. Kč). Její nová pobočka VinFast přitom má spojitost s nám dobře známým odvětvím, neboť se stala vůbec prvním vietnamskou automobilkou. A co je možná nejpodstatnější, dva své první vozy, které vypadají vážně skvěle, ukáže už za pár týdnů v Paříži.
VinFast zatím názvy svých prvotin nezveřejnil, nicméně víme, že jde o pětimístný sedan a až sedmimístné SUV. Oba vozy bude možné pořídit s pohonem zadních či všech čtyř kol, přičemž oba mají svůj původ ve starších produktech BMW. V prvním případě jde o minulou generaci řady 5, ve druhém pak o předchozí X5. Kabát jim ovšem na míru ušil Pininfarina, který musel vyrukovat s 20 designovými návrhy.
Jejich skici pak byly představeny vietnamskému lidu, jenž si mohl vybrat, co nakonec VinFast bude vyrábět. Jde přitom o nadmíru zajímavou taktiku, kterou si jistě automobilka zavázala řadu potenciálních zákazníků. Svědčí o tom ostatně i zájem, jaký byl s designovou soutěží spojen, zapojilo se do ní 62 tisíc lidí. Vítězný návrh, který vidíte na fotkách, pak Pininfarina dotáhl do produkčního konce.
O motorech se toho zatím mnoho neví, nicméně i zde přišlo ke slovu BMW, jež pro oba modely dodá přinejmenším svůj přeplňovaný benzinový dvoulitr. Ten má pokaždé dorazit ve dvou specifikacích, přičemž ta vrcholná bude produkovat 227 koní. O jejich přenos se postará s největší pravděpodobností pouze automatická převodovka, i když BMW u čtyřválcových verzí dříve nabízelo i šestistupňový manuál.
Jak vše dopadne, zjistíme v Paříži. Debut ve francouzské metropoli by přitom mohl naznačit budoucí plány nové automobilky. Ta skutečně hodlá expandovat z Vietnamu do světa, ovšem teprve ve druhé fázi. Momentálně totiž pohonné jednotky plní emisní normu Euro 5, kvůli které by v Evropě měly problém.
O tom, že se VinFast hodlá v prvé řadě zaměřit hlavně na domácí publikum, ostatně svědčí i výbava vozu. Ač totiž po stránce bezpečnostní sedan i SUV odpovídají mezinárodním standardům, v obou případech bylo upuštěno od monitoringu jízdních pruhů. Ten byl dle vedení automobilky naprostým nesmyslem s ohledem na chaos, který na tamních silnicích občas panuje.
Výrobní plány momentálně hovoří o 100 až 200 tisících vyrobených aut ročně. Nicméně od roku 2025, kdy nabídku rozšíří i tzv. třída A (že by kromě spolupráce s BMW došlo i na kooperaci s Mercedesem?), má produkce vzrůst na půl milionu aut.
Ukazuje se tedy, že Vietnam byl dosud co do produkce aut velmi podceňován. Toho chce nyní využít padesátiletý vystudovaný geolog, který od původní profese zběhl k instantním nudlím a skrze reality si nakonec plní „americký sen“ v automobilovém světě. Jak moc toho dokáže, ukáže teprve čas.



Phạm Nhật Vượng se už jako mladík stal miliardářem díky nudlím
Teď chce změnit svět aut prostřednictvím automobilky VinFast. V Paříži se vytasí se sedanem a SUV, které používají starší techniku BMW skrytou pod kabátem od Pininfariny
Bleskovky
Muž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
dnesPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci srovnali spolehlivost luxusních domácích cesťáků Audi, BMW a Mercedesu, našli jasného poraženého
před 7 hodinamiVW bere svým autům poslední zbytky identity, tato novinka by mohla být skoro čímkoli v nabídce kohokoli
před 8 hodinami„Bugatti pro chudé” by podle experta mohlo být na nejnáročnějším okruhu světa ještě o 10 sekund rychlejší, to by teprve bylo něco
před 10 hodinamiNěkdo to říct musel: Stesky nad cly jsou přehnané, radši se ptejte, jestli vaše auta za něco stojí, dráždí šéf BMW
před 11 hodinamiAutomobilka chtěla testem ukázat, že dojezd elektromobilů už není problém, dokázala pravý opak
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva