Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu

Volvo začne od jara prodávat diesel-elektrický hybrid. Jeho schopnost prosadit se určí hlavně daňoví poplatníci - někde prodej zadotují až 150 tisíci Kč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu

19.12.2011 | Miro Mihálik | 1 příspěvek

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volvo začne od jara prodávat diesel-elektrický hybrid. Jeho schopnost prosadit se určí hlavně daňoví poplatníci - někde prodej zadotují až 150 tisíci Kč.

Na hybridním Volvu V60 nelze po technické stránce spatřovat nic špatného. K silnému dieselovému pětiválci s objemem 2,4 l, výkonem 215 koní a točivým momentem 440 newtonmetrů, který pohání přední kola, byly přidány dobíjecí akumulátory a elektromotor produkující 70 koní a 200 newtonmetrů. Aby nová zátěž zbytečně nenarušila rozložení hmotnosti, putovala druhá pohonná jednotka se zdrojem energie k zadní nápravě, kterou také pohání.

Takže tu máme čtyřkolku bez přímého mechanického spojení předních a zadních kol, balík lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 11,2 kWh umožňující pohybovat se výlučně na elektřinu (podle Volva 50 km, to ale budete muset jet sakra pomalu a jemně) třeba ve městech zatěžujících auta dodatečným zdaněním vypočítávaným z emisí a velmi slušný kombinovaný výkon. Pokud by Volvo prezentovalo svou novinku tímto způsobem a zákazníci akceptovali cenu zvýšenou o elektromotor a příslušenství, bylo by to v zásadě v pořádku.

Současný legislativou degenerovaný trh ale podobnému přímému jednání moc nepřeje. A tak se Volvo zcela v souladu s normou měření NEDC pochlubilo průměrnou spotřebou jen 1,9 litru nafty na 100 km, ačkoli jsme si už minule napsali, jak krásně jsou podobná čísla vylhaná a proč se s nimi operuje nejen v případě švédské značky, ale také třeba u Opelu Ampera nebo Fiskeru Karma. Smutné na tom je, že automobilky by mohly vyjít z podobné blamáže s čistým štítem, kdyby třeba uvedly paralelně i spotřebu po vybití akumulátorů a zamyslely se nad používáním slovního spojení „bezemisní provoz“ v případě jízdy na baterky tak, jako to nečekaně předvedl Nissan.

Pravdou ale je, že Volvo zatím patří k těm značkám, které mlží. V nové tiskové zprávě komplexně prezentující V60 D6 Plug-in Hybrid byste například marně hledali informaci o hmotnosti, kterou byste mohli srovnat s modelem D5 vybaveným stejným dieselem, jen bez baterek a elektromotoru. Stejně tak chybí informace o objemu palivové nádrže, respektive nějaký náznak o tom, zdali musela být zmenšena kvůli přídavnému pohonu. Proč toto základní ale docela zásadní číslo chybí? Možná proto, abyste si náhodou nevypočítali čísla, o která Volvo nestojí.

Nešlo by je zjistit jinak? Přibližně snad ano. Volvo totiž zveřejnilo dojezd, který činí rovných 1 000 km. To je docela překvapivé, jelikož hybridní V60 vybavená přídavným zásobníkem elektrické energie má tím pádem oficiálně menší dojezd, než výchozí dieselové verze bez baterek. V60 D5 s pohonem předních kol má udávanou spotřebu 6,2 l/100 km a v provedení AWD s haldexem 6,4 l. Nádrž obou verzí má objem 67,5 litru, takže předokolka má teoretický akční rádius 1 088 km a zadokolka cirka 1 055 km.

Proč tedy nemá V60 Plug-in podle tabulkové spotřeby 1,9 l udávaný dojezd zhruba 3 550 km? Samozřejmě proto, že skutečný dojezd krásně poukazuje na nesmyslnost normy měření a také proto, že Volvo možná obětovalo pro těch 50 km v elektrickém režimu část objemu nádrže. Ani to se ale stát nemuselo. Pokud nádrž zůstala identická, pak to poukazuje pouze na holý fakt, že spotřeba hybridu s vybitými baterkami by se (podle NEDC) kvůli nadměrné hmotnosti zvýšila ze 6,2 na 7,1 l/100 km. A to by nevypadalo nereálně.

Pochopitelně by bylo skvělé, kdyby Volvo mohlo zmenšit nádrž a V60 D6 Plug-in Hybrid by to kompenzovala svým elektromotorem, baterkami a celkově účinnějším pohonem, ale pohádky přenecháme dětem. Pokud by to tak bylo, je více než jisté, že by nám to Volvo nezapomnělo dostatečně důrazně připomenout.

Zatím to tedy vypadá, že auto s udávanou průměrnou spotřebou 1,9 litru bude bez baterek jezdit ve skutečnosti za minimálně 7,1 l. Navíc kapacita 11,2 kWh odpovídá ekvivalentu přibližně 3,2 litru nafty, takže při pokusu o jinou než velmi úspornou jízdu bude elektronika nucena nastartovat vznětový motor dříve než po padesáti kilometrech. Schválně uvidíme, jak dopadnou první testy, ale za ten celkově kratší dojezd na baterky i reálnou spotřebu (podle mě kolem osmi až devíti litrů nafty) jsem ochoten vsadit se.

Moc příležitostí na praktické jízdy se ale asi nenaskytne. V příštím roce Volvo postaví jen 1 000 kusů D6 a pak každých dvanáct následujících měsíců plánuje vypustit pouze čtyři až šest tisíc aut. Výrobní kapacity hodně ovlivní také ochota států tyto auta dotovat z daní svých občanů, jak to plánuje třeba Británie. Tamní vláda přispěje „zeleně“ smýšlejícím motoristům částkou 5 000 liber na každý vůz, což v přepočtu dělá nezanedbatelných 151 tisíc korun. I tak ale bude V60 D6 Plug-in Hybrid stát skoro 1,27 milionu, což je pořád více než dáte v ČR za nejlépe vybavenou verzi D5 AWD. A to je Británie známá tím, že větší vozy jsou tam o dost levnější než u nás - například ona D5 s pohonem všech kol v nejvyšší výbavě v přepočtu o více než 160 tisíc Kč.

Pro Evropu byla stanovena doporučená cena 57 tisíc euro, a to je kolem 1 450 000 Kč. Uvidíme, jestli se D6 PiH v ČR vůbec objeví, a pokud ano, bude zajímavé sledovat, zdali si ji někdo v ceně modelu XC90 D5 AWD R-Design pořídí.


Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 1 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 01Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 2 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 02Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 3 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 03Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 4 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 04Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 5 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 05Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 6 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 06Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 7 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 07Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 8 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 08Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 9 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 09Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 10 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 10Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 11 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 11Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 12 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 12Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu - 13 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 13
Volvo tvrdí, že D6 pojede v průměru za 1,9 l/100 km, přijímám sázky o kolik v násobcích to bude více

Miro Mihálik

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.