Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
24.4.2024 | Petr Prokopec
Bylo dlouho milováno početným tvrdým jádrem jeho příznivců, nakonec ale globální prodeje japonského sedanu a kombíku klesaly. Teď už se Legacy prodává jen v USA a i tam nakonec padlo za oběť SUV a jim podobným crossoverům.
Koupit si Subaru není totéž jako pořídit Škodu či Volkswagen. Japonská automobilka je pro své příznivce kultem svého druhu, pochopitelně bez toho, že by kdokoli byl nucen k pochybným praktikám, vedle nichž je zabodování jehel do panenky vúdú dětskou hrou. Jde spíš o jistou úctu, kterou majitelé projevují nejen samotnému výrobci, ale i sobě navzájem. Kdekoli na silnici se tedy potkají, s radostí se zdraví. A je zcela jedno, zda vlastní stejný model či odlišný, nový nebo starý.
Tuto jinde nevídanou úroveň vzájemné blízkosti budou nyní fanoušci značky potřebovat, neboť Subaru pro ně má smutnou zprávu. Japonská automobilka se totiž rozhodla, že po 36 letech ukončí výrobu modelu Legacy. Nejde přitom o konec jedné konkrétní generace, ostatně ta sedmá dorazila v roce 2020, a tak by se ještě nějaký ten pátek mohla prodávat, jde o konec modelu jako takového. I Subaru totiž vnímá změny na trhu, kde zákazníci dál utíkají od tradičních sedanů či kombíků k SUV všeho druhu.
Během prvního letošního čtvrtletí tak značka ve Spojených státech prodala jen 4 398 vozů, tedy o 13,1 procenta méně než ve stejném období loňského roku. Pro Subaru šlo o třetí nejméně žádaný vůz v nabídce, přičemž hůře prodávané typy BRZ a Solterra jsou aktuálně spíše okrajovými produkty. Mizérii Legacy pak ještě podtrhl model WRX, který má na první kvartál na kontě 4 404 registrací. Pokračovat dále by tedy bylo trápení pro všechny zúčastněné.
Neznamená to samozřejmě, že by momentálně řada fanoušků nevytahovala kapesníky. Od roku 1989 bylo jen v Americe prodáno více než 1,3 milionu exemplářů (celkově měl tento model již v roce 2008 na kontě 3,6 milionu registrací), přičemž plně pojízdných je dodnes více než 94 procent. To dokládá nejen kvalitu samotného vozu, ale i onu věrnost majitelů - řada z nich totiž klidně rozmlátila i několik prasátek s úsporami, jen aby dokázala Legacy zachovat naživu.
Subaru výrobu ukončí na jaře příštího roku, Američané tedy ještě nadále mohou vůz objednávat. Zbytek světa má ovšem již dávno smůlu, neboť kvůli klesajícím prodejům sedmá generace není nabízena ani v Evropě, ani v Austrálii a dokonce ani v Japonsku. Přitom ve srovnání s předchůdcem nabralo Legacy na výkonu, stejně jako se protáhlo do délky i v rámci rozvoru. S 264 koňmi produkovanými přeplňovanou dva-čtyřkou je tak spojeno více místa v kabině.
Lze už jen dodat, že zaměstnance továrny v Lafayette v americké Indianě daný konec nezasáhne, na tamních linkách se totiž montuje rovněž spřízněný Outback, stejně jako Ascent a Crosstrek. První zmíněný se přitom loni stal nejlépe prodávaným vozem značky v USA, přičemž na kontě má 161 814 registrací, tedy o 10 procent více než předloni. Crosstrek pak se 159 193 prodanými kousky (+3 %) skončil na druhém místě. Je tak pochopitelné, proč dostanou přednost.
![Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy - 1 - Subaru Legacy 2024 konec 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy - 2 - Subaru Legacy 2024 konec 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy - 3 - Subaru Legacy 2024 konec 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Legacy se sice okamžitě po svém uvedení na trh v roce 1989 stalo jedním z bestsellerů značky, posledních pár let ale již netáhne. Sedan se tak stáhl z většiny trhů, v Americe pak skončí na jaře 2025. A tím se jeho příběh nejméně na nějakou dobu definitivně uzavře. Foto: Subaru
Zdroj: Subaru
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny
27.6.2024Nové BMW M5 je tak absurdně těžké, že váží stejně jako obří americký pick-up s okruhovým sporťákem ve vleku
27.6.2024Řidič ukázal policistovi vztyčený prostředníček, byl zatčen a obviněn. Teď mu stát musí zaplatit přes 4 miliony Kč
28.6.2024Rimac vypálil Tesle rybník a o měsíc dřív odhalil kopii její největší letošní novinky. Ale není to jen stejný nesmysl?
28.6.2024Desetitisíce elektrických sporťáků Audi a Porsche musí do servisů kvůli selhávání brzd. Vážnější problém si jde těžko představit
28.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva