Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW prohrává bitvu o svůj klíčový trh. V Číně ztratil další pětinu kupců, sázku na elektromobily projíždí na celé čáře
26.7.2023 | Petr Miler
Je smutné, když někdo spojí svou budoucnost s typem aut, která ho pak akorát táhnou ke dnu. Přesně tak se musí cítit Volkswagenu v Číně, kde chtěl být elektrickým lídrem, nakonec je ale celkovým „loserem”. Jeho elektromobily tvoří pouhá 4 procenta prodejů.
Kolik signálů potřebuje VW dostat k tomu, aby věděl, že vsadil na špatného koně, třebaže se mu předtím snažil zamést cestu k věčné slávě? To bychom také rádi věděli, jisté ale je, že ani hodně není dost. Nechceme opakovat mnohokrát řečené, Němci se ale bůhvíproč vzhlédli v elektrické budoucnosti navzdory varovným hlasům bývalých šéfů jeho značek, odporu geniálních techniků i pochybám zkušených marketérů. Zvítězilo dogma nad zdravým rozumem, ovšem jen v řadách VW, nikoli u zákazníků.
Ti nyní Volkswagenu vrací jeho ignoraci potřeb klientely i s úroky. Už jsme psali o tom, že o žádný hit nejde ani v USA (26 538 aut z 144 787 prodaných vozů celkem) a v Evropě je odbyt elektrických modelů desítky procent za očekáváním, což už si vyžádalo i propouštění a neplánované uzavírky fabrik. Úplně nejtragičtější je ale situace elektrických VW v Číně.
Také tam šli Němci do elektromobilů stylem „all in” a nabízí tam ještě podstatně více takových modelů než u nás, však typy jako ID.6 nebo ID.4 Crozz tu vůbec neznáme. Dávalo to na první pohled smysl, neboť v Číně se elektrických aut díky podporám tamních komunistů daří slušně a sahají po 40procentním podílu na trhu. VW ale není konkurenceschopný a elektrická auta mají na jeho vlastním odbytu - prosím bubny - podíl jen 4,3 procenta. Za druhý letošní kvartál tak z asi 544 tisíc prodaných vozů prodal pouhých 23 433 elektromobilů. To je fiasko.
Odráží se i v celkové pozici VW v Číně, která je stále horší. Byly doby, kdy měl za velkou zdí okolo 30 procent trhu, celou minulou dekádu to bylo přes 15 procent trhu. Teď je na 10 procentech a dál ztrácí - jen za červen si meziročně odepsal další pětinu zákazníků, zatímco největší konkurent BYD míří stále výš.
Řešení pro VW se nabízí samo - sesednout z mrtvého koně s elektrickým pohonem, neboť tahle auta neumí automobilka nabídnout ani v zajímavé, ani v cenově dostupné podobě, a tak ani zlomkové ceny oproti Evropě nestačí na kloudný odbyt. VW je králem spalovacích aut, jeho vlastní prodejní žebříčky ovládají modely jako Lavida, Sagitar, Magotan nebo Bora, které se prodávají tak dobře, že za jeden každý měsíc snadno překonají roční odbyt všech elektrických aut dohromady. Němci ale zůstávají slepí a hluší a sami zametají cestu zboží, které pak prodává hlavně konkurence.
Pokud tento vývoj neotevírá vedení VW oči, pak nevíme, jaký by to měl dokázat. Musí VW padnout až na dno, aby pochopil, jakým směrem se odrazit? Je dnes strašně snadné opřít se do spalovacích aut a názorně ukázat světu, jak nekonkurenceschopným produktem elektromobily jsou. Vyloženě se to nabízí, VW by to se svými produkčními možnostmi dokázal snáze než kdo jiný. Ve skutečnosti ale dělá pravý opak a upozaďuje spalovací vozy před elektromobily, které prezentuje jako cosi lepšího. I když sám nejlépe vidí, jak se s nimi nedokáže pořádně prosadit prakticky nikde. Ale kdo chce kam...




Modely jako VW Sagitar válcují čínský trh, ... Foto: Volkswagen
...Němci ale raději sází vše na elektromobily jako ID.4 Crozz, které skoro nikdo nechce. Foto: Volkswagen
I proto ztrácí trh ve prospěch automobilek jako BYD. Ta se soustřeďuje na v Číně protežované elektromobily a hybridy a VW poráží v jeho vlastní hře. Foto: BYD
Zdroje: Bloomberg, CAAM
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nejčtenější články
McLaren zničil dva vzácné prototypy legendárního F1, tento ale s enormním úsilím znovu ožil, aby dokreslil prázdné místo na mapě
31.8.2025Tragédie Fordu nekončí. Do servisů musí dalších 1,2 milionu aut 6 modelů, letos je už na 108 svolávačkách
1.9.2025Tesla zkouší zastavit propady prodejů faceliftem vrcholného Modelu Y, dodá vám ho ještě tento měsíc
1.9.2025Muselo to přijít: Elektrické propadáky Mercedesu po čtyřech letech končí bez nástupce, jejich náhrada šokuje jen neznalé
1.9.2025Číňané se svým autem málem pokořili rychlost 500 km/h, jejich stroj je ale poník pro jeden trik
1.9.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Onboard videa 09.28. 21:12 - brnenska.odchytova
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB