VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde

Volkswagen a jeho Golf byly po dekády neohroženými vládci automobilové Evropy, žezlo ale dnes přebírají jiní. VW se zjevně spokojil s tím, že bude králem elektrických aut, ač na nich prodělává.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde

27.5.2021 | Petr Prokopec

VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde

/

Foto: Volkswagen

Volkswagen a jeho Golf byly po dekády neohroženými vládci automobilové Evropy, žezlo ale dnes přebírají jiní. VW se zjevně spokojil s tím, že bude králem elektrických aut, ač na nich prodělává.

Situace v automobilové Evropě má k ideálu stále ještě daleko. Prodeje nových vozů za letošní duben se sice meziročně sice zvýšily o neuvěřitelných 261 procent, nicméně ve srovnání s předchozím obdobím, tedy s rokem 2019, jsou nadále o výrazných 23 procent nižší. Registrováno tak bylo jen 1 029 008 aut, což je s výjimkou zcela mimořádného loňska nejhorší výsledek za posledních 20 let. Dle Felipeho Munoze, hlavního analytika společnosti JATO Dynamics, za tím nejsou jen nové vlny pandemie, ale zejména nastupující elektrifikace. I přes značné dotace jsou totiž auta s alternativním pohonem dražší a prodávají se zkrátka hůř.

Při pohledu na aktuální data je těžké říci, kdo je z obecného pohledu vítězem a kdo naopak v dubnu prohrál na celé čáře. Pokud zůstaneme jen u spalovacích aut, pak můžeme velebit Peugeot, neboť francouzská automobilka znovu obsadila první dvě příčky, a to opětovně s modely 208 a 2008. Na Volkswagen Golf tak zůstala třetí příčka, ovšem ani ta nemusí být v květnu jistotou - čtvrtá Toyota Yaris je v těsném závěsu. A opomenout nesmíme ani VW T-Roc, který svému příbuznému sebral část zákazníků.

Bratrovražedný boj ostatně Golf musí svádět i s elektrickými modely ID.4 a ID.3, které jsou na prvních dvou příčkách mezi elektromobily. Jak moc velký úspěch to je, je ovšem otázkou, neboť přes vysoké ceny a vysoké dotace na mnoha úrovních VW nedávno přiznal, že v případě nejprodávanějšího ID.4 prodělává na každém prodaném kuse. Němcům ale asi stačí, že se VW stává evropským elektrickým hegemonem, o zisky se postarají kupci konvenčních aut, která prakticky bezdůvodně bezprecedentně zdražují.

Pozoruhodné je, že Tesla nejen že vyklidila vedoucí pozici, ale dokonce zcela chybí mezi nejlepší desítkou, ta ale většinu aut dodává vždy v posledním měsíci každého kvartálu. Lze pak už jen dodat, že díky Volkswagenu vzrostl podíl elektrifikovaných vozů (tedy nikoli jen elektromobilů, ale i hybridů) na celkových registracích na 15 procent. Německá automobilka přitom ovládá již 34 procent daného segmentu, zatímco v rámci celé Evropské unie ji připadá „jen“ 27 procent. Nejvíce si pak polepšil koncern Stellantis, pod který spadá zmíněný Peugeot.

Suma sumárum tak o hodně přišla zejména aliance Renault-Nissan, i proto, že takové Clio rázem již nepatří na pódium, ale výrazně pod něj. Zoe a Leaf pak také nejsou na takové úrovni jako v době, kdy se o trh dělily v podstatě jen s Teslou. Pokud bychom tedy nakonec měli vybrat skutečného propadlíka měsíce, nejspíše bychom měli prstem ukázat tímto směrem.


VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 1 - Prodeje EU 04-2021 JATO Dynamics 01VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 2 - Prodeje EU 04-2021 JATO Dynamics 02VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 3 - Prodeje EU 04-2021 JATO Dynamics 03VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 4 - Prodeje EU 04-2021 JATO Dynamics 04VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 5 - Prodeje EU 04-2021 JATO Dynamics 05
Z Volkswagenu se začíná stávat elektrogigant, v první desítce má hned tři modely, zatímco taková Tesla se mezi nejlepší v dubnu ani nedostala. Grafika: JATO Dynamics

VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 6 - VW ID.4 1st Edition 2021 nove foto 01VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 7 - VW ID.4 1st Edition 2021 nove foto 02VW překresluje mapu Evropy. Jeho tradiční hvězdy výrazně ztrácí, vládne úplně jinde - 8 - VW ID.4 1st Edition 2021 nove foto 03
ID.4 je vůbec prvním elektrickým SUV, jenž se v rámci alternativního pohonu dostalo na evropský trůn. Veškerou konkurenci včetně spřízněného ID.3 tento model překonal výrazně, VW ale sám přiznává, že na každém prodaném autě prodělává. Foto: Volkswagen

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše