Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vydělal si u Googlu 2,7 miliardy a chtěl ho okrást. Zaplatit musí 4 a má jít na roky za mříže
1.8.2020 | Petr Prokopec
Chtěl být králem autonomních technologií a v historii být zapsán jako vynálezce aut bez řidiče. Možná k tomu neměl daleko, jeho hamižnost jej ale z vrcholu poslala na samotné dno.
Anthony Lewandovski chtěl být druhým Alexandrem Grahamem Bellem. Jen namísto vynálezu telefonu chtěl být již navěky spojen s autonomním řízením. Zpočátku měl slušně našlápnuto k tomu, aby se mu jeho sen splnil - již jako náctiletý vytvářel webové stránky pro kalifornské firmy, v pětadvaceti pak měl na kontě řadu prestižních trofejí, z nichž mnohé vyhrál s roboty postavenými z Lega. A ještě větší uznání si vysloužil jeho autonomní motocykl Ghost Rider.
S touto reputací Levandowski zamířil ke Googlu, kde stál za zrodem divize Waymo, v jejímž vedení byl až do roku 2016. Jako vysoce postavený manažer za svou práci postupně dostal 120 milionů dolarů, dnešním kursem skoro 2,7 miliardy Kč, chtěl ale víc. Před čtyřmi lety se tak Levandowski s firmou rozloučil a založil si vlastní společnost Otto, která měla vozy s autopilotem dostat na silnice v co nejrychlejším možném termín.
Nebylo by na tom nic špatného, kdyby si ale dnes čtyřicetiletý technik nevzal s sebou 9,7 GB dat svého bývalého chlebodárce, které měl přes zmíněné Otto dostat do náruče firmy Uber. Ta Otto rychle převzala za 680 milionů dolarů (15,1 miliardy korun) a je nanejvýš pravděpodobné, že Uber od začátku počítal s tím, že si s sebou Levandowski výsledky vývoje Wayma přinese. Jestli tomu tak bylo nebo nikoli, už se nikdy nedozvíme, Google se s Uberem vyrovnal mimosoudně. Sám Lewandowski ale před soudem skončil a státní zástupci jej nešetří.
„V jistou chvíli chtěl být vnímán, jak to alespoň Levandowskiho činy naznačují, jako jediný vynálezce autonomního řízení, stejně jako je Alexandrovi Grahamu Bellovi připisován vynález telefonu,“ uvádí prokuratura, která se připravuje na soudní proces startující už příštím týden. Někdejšího krále autonomních technologií chtějí poslat do vězení na více jak 2 roky (27 měsíců), což není za odcizení 14 tisíc dokumentů zrovna mírný trest. Navíc není jediný.
Na Levandowskim již Google v odděleném sporu vysoudil odškodné ve výši 179 milionů dolarů (cca 4 mld. Kč) za krádež duševního vlastnictví. Dva týdny po tomto verdiktu pak oznámil spolupráci s vyšetřovateli. Zároveň se přiznal prakticky ke všem špatným skutkům, načež bylo 32 obvinění z celkových 33 staženo. Pokud by se tak nestalo, Levandowskimu hrozilo až 10leté vězení.
Více než dva roky mu ale hrozí pořád a podle hříšníkova obhájce je to příliš mnoho, zvláště v této době. Levandowskiho právník totiž uvádí, že pokud dojde v amerických věznicích na rozšíření koronaviru, znamenalo by to pro jeho klienta rozsudek smrti. Proto by dle obhajoby měl bývalý zaměstnanec Googlu a Uberu strávit nanejvýš 12 měsíců v domácím vězení a poté by si odsloužit veřejně prospěšné práce. Na čí stranu se soud přikloní, uvidíme příští týden - prokuratura chce i po dohod%ě exemplární trest jako hrozbu pro další, které by napadlo jednat podobně.



Anthony Levandowski chtěl být druhým Alexandrem Grahamem Bellem, za krádež duševního vlastnictví ale musí zaplatit čtyři miliardy korun a ještě mu hrozí více než dvouleté vězení. Foto: Uber, Otto
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva