Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí

Čekali byste, že když někdo dostane za 9 let práce na autopilotu 3 miliardy Kč, bude spokojen? Anthony Levandowski nebyl a zosnoval plán, jak získat víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí

6.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čekali byste, že když někdo dostane za 9 let práce na autopilotu 3 miliardy Kč, bude spokojen? Anthony Levandowski nebyl a zosnoval plán, jak získat víc.

Autonomní řízení je považováno za technologii budoucnosti, která do značné míry bude rozhodovat o vítězích a poražených v automobilovém průmyslu. Není proto divu, že se jejímu vývoji věnují nejen všechny zavedené značky, ale rovněž řada firem, které dosud s automobilovou branží neměly mnoho společného. Jednou z nich je i Google, který projekt autonomního vozu odstartoval již v roce 2009. Od loňska má vývoj na starosti firma Waymo, která stejně jako internetový vyhledávač spadá pod mateřskou společnost Alphabet.

Klíčovou osobou celého projektu byl až do loňského roku Anthony Levandowski, absolvent kalifornské univerzity, který si jméno udělal v rámci soutěže DARPA Grand Challenge. Její podstatou byl vývoj autonomních vozů pro armádní použití. Hlásily se do ní různé týmy s všemožnou technikou a úkolem jejich vehiklů bylo samostatně dojet do určeného cíle. Celé se to odehrávalo v mohavské poušti a úspěšnost byla nízká, zvláště kvůli terénu. První rok nedojel nikdo, ve druhém už ale 5 aut. Levandowski do této soutěže zasáhl se svými kolegy s motocyklem Ghostrider, první cenu ovšem nevyhrál.

Podstatné ovšem je, že schopného inženýra si všiml Google, pro který Levandowski začal od roku 2007 pracovat. Loni se cesty obou zúčastněných stran rozešly, neboť Levandowski „chtěl zkomercializovat autonomní řízení tak rychle, jak jen je to možné“. Proto založil společnost Otto, která se věnuje vývoji autonomních náklaďáků. Tu ovšem po pár měsících převzala firma Uber, jež taktéž vyvíjí autonomní řízení. A na její výplatní listinu zamířil i Levandowski.

Waymo, tedy potažmo Google, nyní žene svého bývalého manažera, kterému za jeho práci vyplatilo přes 120 milionů dolarů (cca 3,043 miliardy korun), k soudu. Za to, že dostal od Googlu tolik peněz, to ale není, tak byl u internetového gigantu nastaven systém odměn. Problém je, že měl od svého bývalého chlebodárce ukrást 9,7 GB dat, tedy více než 14 000 dokumentů, jež obsahují tajné informace a obchodní tajemství, nákresy, designové skici i veškerou dokumentaci týkající se testování systémů autonomního řízení.

Z informací, které prozatím pronikly na veřejnost, se ukazuje, že Levandowski je ztělesněním geniálního padoucha, kterému tři miliardy korun, jež si za devět let vydělal u Googlu, nebyly dost. Kvůli vysvětlení je ale třeba jít hodně do minulosti, konkrétně do let 2004 a 2005, kdy se Levandowski účastnil zmiňované soutěže DARPA, a to po boku svého kolegy Ognena Stojanovskiho.

Toto jméno je důležité, figuruje u řady firem, k jejichž vypsání si možná pro lepší orientaci připravte papír a tužku. My jsme tak museli učinit, natolik složitý případ Levandowskiho spiknutí je. Točí se samozřejmě okolo autonomního řízení, zvláště pak okolo technologie zvané LiDAR skener, jež řídicím systémům autopilotů nahrazuje oči.

LiDAR je technologie známá už od 60. let minulého století, ovšem až relativně nedávno byl vyvinut mechanismus, jak s jeho použitím vytvořit podrobný 3D obrázek okolí senzoru. Za jeho vývojem stojí mimo jiné Brent Schwarz, který společně se třemi dalšími společníky technologii prodal firmě Odin Wave pouhé dva měsíce po jejím zapsání na patentovém úřadu. Firma Odin Wave sídlila na adrese 2201 Dwight Way, přičemž majitelem budovy byl Levandowski. Jako manažer firmy byl uváděn Stojanovski. Podstatné přitom bylo, že se jednalo o rok 2013.

V té době Levandowski, jak již bylo zmíněno, pracoval pro Google na autonomním voze. Přesto ale evidentně měl minimálně kontakt s firmou, která vyvíjela totéž, což mu zakazovala klauzule v pracovní smlouvě. Věc je ovšem mnohem komplikovanější. O rok později práva na LiDAR skener přechází na společnost Pouch Holdings LLC, jejímž manažerem je opětovně Stojanovski. A my v tuto chvíli učiníme menší odbočku.

Ve stejném roce, kdy Pouch Holdings LLC získává práva na LiDAR skener, vzniká společnost Tyto Lidar, mezi jejíž spoluzakladatele patří i Schwartz a jejíž určitý podíl patří Levandowskimu. Tato firma ovšem není až tak úplně novou entitou, vznikla přejmenováním nám již známé společnosti Odin Wave. Tedy té, kde figuroval i Stojanovski a jíž Schwartz původně prodal práva na LiDAR skener.

Levandowski v té době stále pracuje pro Google, přičemž je dokonce požádán, aby posoudil, zda Google má odkoupit firmu Tyto Lidar, aby tak došlo k pokroku ve vývoji autonomní technologie. To jsme již v roce 2015, kdy má Levandowski již zcela jiné plány, které s jeho tehdejším chlebodárcem příliš nesouvisí. Schází se totiž tajně s lidmi od Uberu, pro něž by měl sestavit tým lidí znajících technologii autopilota.

V lednu 2016 Levandowski firmu Google opouští, o pouhý měsíc později ale zakládá již zmiňovaný start-up Otto. Zároveň je oficiálně jmenován konzultantem Uberu. V dubnu dochází ke sloučení Pouch Holdings LLC a Tyto Lidar, tedy společností, které jsme opustili o pár odstavců výše a ve kterých figurují Levandowski, Stojanovski a jeden z původních vynálezců LiDAR skeneru Schwartz.

Ve stejném měsíci práva na LiDAR skener přechází z Pouch Holdings LLC na Tyto Lidar, ovšem jen na pár týdnů. V půlce května je Tyto Lidar převzato start-upem Otto. Levandowski a Stojanovski tak vůbec poprvé od roku 2005 oficiálně spojují své síly, přestože je evidentní, že spolu museli spolupracovat po celou tu dobu. Tím ale příběh ještě zdaleka nekončí.

V srpnu loňského roku start-up Otto odkupuje za 680 milionů dolarů (17,248 miliardy korun) Uber. Souběžně s tím se tato společnost stává majitelem práv na LiDAR skener, Levandowski pak z pozice konzultanta přechází na post klíčového hráče v divizi zabývající se vývojem autonomní technologie. Kruh se nám tím uzavírá a my se tím dostáváme k oné žalobě.

Google - alespoň dle výše zmíněných informací zcela oprávněně - tvrdí, že Levandowski porušil podmínky ve své smlouvě, když byl v době práce pro internetový gigant zapojen do činnosti konkurenční společnosti Tyto Lidar. Navíc při svém odchodu odcizil duševní vlastnictví Googlu a dále porušil i konkurenční doložku ze své pracovní smlouvy, podle níž se neměl účastnit podobných aktivit ani po svém odchodu z Googlu.

Na lavici obžalovaných je společně s Levandowskim také Uber, právníci této firmy ale tvrdí, že ta s tím nemá nic společného. Levandowski měl předmětné dokumenty přinést ze svého počítače. Zda tomu tak ale bylo či nikoliv, to je otázkou. Nejsme si přitom jisti, zda se rozuzlení dočkáme na počátku příštího měsíce, na kdy je naplánováno soudní slyšení.

Google se každopádně snaží dosáhnout toho, aby Uber nemohl používat technologii, která je podle něj založena na odcizených datech. To pro tuto společnost může být velká rána, neboť její šéf Travis Kalanick ji považuje za „existenční“. Jsme ovšem teprve na počátku sporu, proto předjímat jakékoliv závěry, je zatím předčasné.

Sám Levandowski navíc žádnou vinu necítí, dle svých předchozích slov jakékoliv pokroky učiněné firmami Otto nebo Uber nemají pranic společného s jeho předchozí prací pro Google. Aby navíc celé vyšetřování patřičně ztížil, rozhodl se využít pátého dodatku americké ústavy, jímž není nic jiného než i nám známá „osoba blízká“.

Uvidíme tedy v příštích týdnech, respektive spíše měsících, jak se celá záležitost vyvine, všechny ověřitelné informace ale směřují k tomu, že Levandowski udělal přesně to, z čeho jej Google viní - vydělával si u něj velké peníze a přitom na pozadí v rozporu se smlouvou rozvíjel své vlastní aktivity, kterými pak vydělal ještě více. Až soud musí říci, zda to tak nade vší pochybnost bylo...


Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 1 - Anthony Levandowski 01Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 2 - Anthony Levandowski 02Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 3 - Anthony Levandowski 03
Anthony Levandowski je zjevně tím, koho bychom mohli označit za geniálního padoucha

Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 4 - google waymo chrysler pacifica h prvni 01Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 5 - google waymo chrysler pacifica h prvni 02Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 6 - google waymo chrysler pacifica h prvni 03Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 7 - google waymo chrysler pacifica h prvni 04Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 8 - google waymo chrysler pacifica h prvni 05
Autonomní vůz Googlu je založen na hybridním Chrysleru Pacifica

Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 9 - Volvo XC90 Uber autopilot 01Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 10 - Volvo XC90 Uber autopilot 02Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 11 - Volvo XC90 Uber autopilot 03Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 12 - Volvo XC90 Uber autopilot 04Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 13 - Volvo XC90 Uber autopilot 05Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 14 - Volvo XC90 Uber autopilot 06Vydělal si u Googlu 3 miliardy, pak ho okradl a dostal dalších 17. Teď jej soudí - 15 - Volvo XC90 Uber autopilot 07
Uber pro změnu užívá Volva

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.