Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vydělal si u Googlu 2,7 miliardy a chtěl ho okrást, teď musí zaplatit 4 a vyhlásil bankrot
8.3.2020 | Petr Prokopec
Anthony Levandowski byl hvězdou vývoje autonomních technologií. Královský plat u Googlu mu ale by málo, proto ukradl jím navržená řešení a prodal je Uberu. Teď je na mizině.
Nejspíše nepotrvá dlouho, než se příběh Anthonyho Levandowskiho objeví na stříbrném plátně. Či alespoň na televizních obrazovkách. Má totiž naprosto všechny potřebné ingredience, se kterými hollywoodští scénáristé dosahují patřičné dramatičnosti. Tedy úspěch, zradu i pád. Vše přitom odstartovalo v roce 2007, kdy Levandowski začal pracovat u společnosti Google. Nejprve se podílel na technologii Street View, poté však byl až do ledna 2016 jeho hlavní činností vývoj systémů autonomního řízení. Jako vysoce postavený manažer za svou práci postupně dostal 120 milionů dolarů, dnešním kursem 2,7 miliardy Kč.
Před čtyřmi lety se nicméně Levandowski s firmou rozloučil a založil vlastní společnost Otto, která měla auta s autopilotem dostat na silnice v co nejrychlejším možném termínu. Ovšem jen o pár měsíců později ji odkoupil Uber, který experta posadil do čela vývoje autonomního řízení. Tím však odstartoval letitý spor, který má nakonec pro Levandowskiho smutný závěr. Za krádež duševního vlastnictví totiž musí Googlu zaplatit 179 milionů dolarů (cca 4,04 mld. Kč).
Proč, ptáte se? Jednoduše proto, že Levandowski před svým odchodem od Googlu stáhl více než 14 tisíc tajných firemních dokumentů. A právě tento materiál se nakonec stal majetkem Uberu, který tak získal důležité technologie jen za cenu společnosti Otto. Firma o tom ale nejspíše neměla ponětí, i proto Levandowskiho posléze vyhodila, neboť nespolupracoval v rámci interního vyšetřování. S Googlem pak v roce 2018 dosáhla mimosoudní dohody a vyrovnání.
Levandowski nicméně od svého obvinění veškerou vinu popírá. Ta mu však nyní byla soudně prokázána, přičemž výsledkem je ona nemalá pokuta. K té se navíc přičítají i soudní výlohy a náklady na právníky, pročež měly závazky někdejší autonomní hvězdy vyšplhat až na nějakých 500 milionů dolarů (11,28 mld. Kč). Levandowskiho majetek je nicméně odhadován na něco mezi 50 až 100 miliony dolarů (1,12 až 2,24 mld. Kč). Došlo tak na osobní bankrot.
Nyní tedy Levandowski požádal o ochranu před věřiteli, díky čemuž nebude muset uhradit veškeré své závazky. I tak se ovšem jeho veškerý majetek rozplyne jak pára nad hrncem. Kromě toho má zakázáno působení v mnoha oblastech autonomní technologie, což je pro člověka, který se v této oblasti angažoval prakticky celý život, trest asi nejtvrdší. A odskáče jej samozřejmě i samotná technologie, neboť Levandowski byl a je v tomto oboru expertem.
Lze pak jen dodat, že součástí oněch machinací byl i Lior Ron, který byl spoluzakladatelem společnosti Otto. I on tedy svého času rovněž přestoupil od Googlu k Uberu, kde ale možná i překvapivě zůstává dodnes. Na rozdíl od svého kolegy totiž přiznal svůj podíl viny, což nakonec minulý měsíc vyústilo v dohodu s Googlem. Pokutu 9,7 milionu dolarů (218,81 mil. Kč) za něj zaplatil jeho současný chlebodárce.
Je tedy potvrzeno, že pýcha předchází pád. Na příkladu Rona je jasně viditelné, že autonomní technologie jsou pro Uber i řadu dalších společností vším. Pokud by tedy Levandowski přiznal vinu, nejspíše by dopadl lépe. A místo vyhlašování bankrotu by jen dojednával podmínky nového kontraktu, jímž by si odpracovával vše, co by za něj Uber konkurenci ještě rád zaplatil.
Anthony Levandowski byl ceněným expertem na automobilové technologie. Nyní musel kvůli trestu za okradení Googlu vyhlásit osobní bankrot
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 4 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 5 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva