Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl
29.4.2024 | Petr Prokopec
Po 16 letech existence se zdálo, že míří jen k výšinám, zvlášť po přesunu z Austrálie do USA blíže své klíčové klientele. Teď je ale s EarthCruiserem konec, posledním velkým soustem firmy byl příznačně elektromobil.
Před zhruba dvaceti lety nemohli Lance Gillies a Michelle Boltz nalézt obytný vůz, který by vyhovoval jejich potřebám. Australský pár se totiž nehodlal omezit pouze zpevněným asfaltem, ale chtěl vyrážet také do divočiny. Mnohé domy na kolečkách sice byly schopné zajistit svým posádkám nemalý komfort klidně i několik v místech, kde o živáčka nezavadíte, ovšem limitem byl jejich podvozek, který snesl maximálně tak polní cestu. Řešením proto byla společnost EarthCruiser Overland Vehicles, kterou Gillies a Boltz založili s cílem vyrábět ty nejodolnější obytňáky schopné dlouho fungovat zcela bez kontaktu s civilizací.
S prvním produktem firma přišla jen rok po založení, přičemž postupně se její nabídka rozšiřovala. Právě to byl ale zřejmě jeden z kamenů úrazu. Pokud totiž v dnešní době nesekáte výrobky jako Baťa cvičky, musíte počítat s opravdu vysokými náklady na jeden kus. Vyvážit je logicky může vysoká cena, s tou vám ale výrazně prořídne cílová skupina zákazníků. Pro EarthCruiser přitom pracovalo zhruba 24 zaměstnanců, kteří ručně skládali přibližně 30 obytňáků ročně. Pokud by se jednalo o jediný typ, nejspíše by nebylo co řešit. Jenže jak jsme zmínili, nabídka firmy byla řádně květnatá.
Přesto se zdálo, že firma prosperuje, ostatně už dříve se přesunula z Austrálie do Oregonu v USA s cílem dále expandovat. Teď ale přišla studená sprcha. Společnost před pár dny oznámila, že s okamžitou platností končí. Přičemž smůlu nemají jen zájemci o nový vůz, ale i o servis toho stávajícího. Místo toho Gillies a Boltz vydali prohlášení, dle kterého „měnící se trh a ekonomické potíže učinily další operace stěží udržitelnými“. Společnost tak „po dlouhém zvažování a důkladné strategické analýze dospěla k rozhodnutí, že ukončí veškeré své stávající aktivity“. Takhle nějak se dá definovat krach, ostatně Gillies rovnou dodal, že momentálně společnost „pracuje s profesionály, aby došlo k řádné likvidaci v souvislosti s příslušnou legislativou“.
Co nakonec vedlo k až takové zkáze? Krom zmíněného se sluší vzpomenout tiskové prohlášení z loňského roku. Tehdy firma s velkou pompou oznamovala, že se hodlá vrhnout na elektromobilitu, přičemž prvním takovým vozem měl být obytný náklaďák s výsuvnými boky. Jak už jsme ale mnohokrát řekli, pokud se pro něco elektromobil opravdu nehodí, pak je to dlouhé autonomní fungování. A právě toho měly být stroje EarthCruiseru schopné především.
Jestliže tedy firma nebyla v dokonalé kondici už předtím, tohle mohlo být pomyslné poslední sousto, které už nedokázala spořádat. Současný trh navíc již není obytným vozům tak příznivě nakloněn, jako tomu bylo po příchodu koronaviru, kdy prodeje vylétly raketově nahoru. Škoda, stroje EarthCruiseru nejen jako ten na fotkách níže, firma nabízela i skromnější díla, se nám zamlouvaly.






















EarthCruiser nabízel pozoruhodná obytná auta schopná údajně přežít i apokalypsu, Explorer XPR440 patřil mezi ně. Zdálo se, že je úspěšná, přesto nyní s okamžitou platností končí. Foto: EarthCruiser Overland Vehicles
Zdroj: EarthCruiser Overland Vehicles
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
před 11 hodinami
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
před 4 hodinami
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
před 5 hodinami
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
před 7 hodinami
Ford začal předělávat své showroomy na něco, co vypadá spíš jako jídelny Ikey, lidé tak asi mají zapomenout na mizérii jeho aut
před 8 hodinami
Nissan si prodal střechu nad hlavou. Ze sídla, které bylo symbolem jeho úspěchu, je symbol úpadku, kde je jen hostem
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
