Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínský výrobce auta, které jako jediné ohromilo šéfy Porsche, je po smrti, prodeje padly na nulu
26.10.2021 | Petr Miler
Jeho obchodní model se zdál být od počátku neudržitelný, prodeje značky ale postupně vyšplhaly až na 300 tisíc aut za rok a zvláštní uznání manažerů Porsche se stalo součástí image. Dobře to ale nakonec pro Zotye nedopadlo.
Koupili byste si teplákovou soupravu se čtyřmi pruhy a tvářili se, jako že máte oblečení od Adidasu? Asi ne, není to zrovna znakem vysoké úrovně. Ale Číňanům to po léta nevadilo - mnohým bylo pořád bližší koupit si něco takového než sáhnout po produktu neznámého výrobce a vypadat od pohledu jako „nula”.
Jen tak se mohlo stát, že za velkou zdí vznikla řada automobilek, které bez uzardění kopírují modely západních značek a úspěšně je prodávají. Nakonec i ta největší, které dnes patří Volvo, Lotus, Smart, Proton a největší kus Mercedesu, přesně takto začínala. Geely z toho „vyrostlo” a předpokládáme, že je jen otázkou času, než se v Číně podobná praxe nevítanou či zcela nepřijatelnou obecně. A možná už se to děje, jak ukazuje osud automobilky Zotye, které nic jiného než parazitovat na cizích vzorech neuměla.
Právě tato značka stojí za jedním z nejslavnějších čínských klonů - modelem SR9, který nepokrytě kopíroval Porsche Macan. Byli jsme osobně svědky toho, když jej Číňané před čtyřmi roky v jeho modernizované podobě odhalili v Šanghaji a na vlastní oči si jej mohli prohlédnout šéfové Porsche. Nesmáli se, ani trochu - ohromeni jen zírali, jak dobře zkopírované některé věci jsou a řekli nám, že jsou přesvědčeni, že část dílů musí být od těch samých firem, které dodávají Porsche, udělaná na těch samých linkách. Protože to podle nich nelze takto zkopírovat bez znalosti přesných postupů.
Zotye se ale nezastavilo zde, v podstatě ve všem, co udělalo, šlo spatřovat existující vůz prestižnější značky. To platí i o modelu T600, který napodoboval jiná SUV Volkswagenu a právě s ním - a jeho verzí „kupé” - se Číňané zkusili dokonce prosadit i v Evropě. Tyhle časy jsou ale pryč a s nimi možná i celé Zotye.
Vývoji se už několik týdnů věnuje čínský Autohome, který uvádí, že Zotye je ve stavu klinické smrti a po létech propadajících se prodejů vyhlásil bankrot. Značce se přitom po léta nedařilo špatně, podle čísel CAAM se postupně vyšvihla až na téměř 329 tisíc prodaných aut v roce 2016 a stovky tisíc vozů za rok prodávala ještě před třemi léty. Pak ale přišel tvrdý pád až na pouhých 3 658 aut prodaných loni a letos se za Zotye zavřela voda. Autohome uvádí, že výsledkem bankrotu pořád může být reorganizace, nikoli jen likvidace, na takový vývoj bychom ale úplně nesázeli.
Skonu Zotye se na každý pád nedivíme, čínský trh se mění a od podobné praxe se bude přirozeně vzdalovat. I když klony na některé Číňany stále fungují, je dlouhodobě neudržitelné žít jen z parazitování na slávě jiných - z legálních i obchodních důvodů. Ano, vyrostla na něm spousta, možná i většina čínských značek, ty dnes úspěšné s ním ale dokázaly včas skoncovat, alespoň v té nejokatější rovině. Zotye nikoli, a tak se musí smířit s tím, že bylo skoncováno s ním.




































Zotye SR9 ohromilo šéfy Porsche tím, jak kvalitní a přesná kopie Macanu to v některých ohledech je. Nic jiného se bohužel lidé od Zotye naučit nedělali a firma přes několik úspěšných let zkrachovala. Foto: Jaroslav Vavera, Autoforum.cz
Zdroj: Autohome China
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 7 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 8 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
před 10 hodinamiNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
před 11 hodinamiLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva