Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu
1.6.2021 | Petr Prokopec
Tatra 815 vypadá se svými možnostmi jako schopný stroj, podsadité ruské monstrum je na tom ale ještě víc než třikrát lépe. Do výroby se ale zatím nechystá, čekají jej finální testy i úprava designu.
Ruskou značku Tonar máme spojenou především s tzv. silničními vlaky, i když v tomto případě jsou to spíše vlaky automobilové - po silnici nutně jezdit nemusí, na Sibiři jich ostatně mnoho nebývá. Jde o extrémní nákladní soupravy, jež mají na délku několik desítek metrů a zvládnou pobrat klidně i několik set tun nákladu. Jejich výrobce ale nyní vůbec poprvé přišel s klasickou sklápěčkou, tedy s náklaďákem s korbou. Na vývoj přitom nemalou měrou přispělo i ministerstvo průmyslu a obchodu, načež by nás neměla překvapit favorizování domácích subdodavatelů.
Nový Tonar T-35 je tak považován skrz naskrz za ruský, jakkoliv je třeba počítat s výjimkou u hnacího ústrojí. Pohon totiž obstarává 13litrový turbodiesel Cummins, jehož 450 koní a 2 100 Nm točivého momentu dostala na starosti automatická převodovka Allison 4500. Výrobce nicméně počítá s tím, že pod kapotu bude možné nainstalovat i 15litrový domácí turbodiesel YaMZ, který sice disponuje „jen“ 420 koňmi, točivý moment má ovšem stejný.
Vývoj vozu odstartoval v roce 2016, kdy vznikly první 3D návrhy. Nyní Rusové po roce práce na prototypu dokončili první pojízdný vůz, se kterým stihli premiéru jen taktak. První start proběhl jen pár hodin před jejím uskutečněním. Vše nicméně proběhlo bez problémů, cestu do sériové produkce tak má novinka umetenou. Kdy ovšem odstartuje prodej, nebylo zmíněno, stejně jako je neznámá i cena. Neoficiálně se ale počítá s 25 miliony rublů (cca 7,1 mil. Kč) za verzi s domácím dieselem.
Stroj je 11,5 metru dlouhý, 3,2 metru široký a 4 metry vysoký. Hmotnost novinky činí 30 tun, její nosnost je pak zmíněna již v názvu. Limitem jsou však v dané chvíli pneumatiky. Ty nicméně bude možné v brzké době nahradit kousky se zesílenými bočnicemi, načež kapacita korby vzroste z 35 na 40 tun.
Kabina je spartánská, nic podstatného ale nechybí a znamenitý je především výhled do všech stran. Sedadlo řidiče je pak klimatizováno i odpruženo, jakkoliv v případě novinky se ani tak nepočítá s využitím v dolech či mimo civilizaci, nýbrž hlavně při opravě cest. Ovšem i tak T-35 přebírá část techniky od svých extrémnějších sourozenců, a to konkrétně zavěšení s gumovými vložkami.
Rusové nyní hodlají odstartovat sérii testů, přičemž se netají tím, že finální design hodlají ještě lehce upravit. Kompletně pozměněna pak bude i architektura kabiny, nicméně onen výhled i odpružená sedačka zůstanou zachovány. Takový postup se zdá být nákladným, ovšem Tonar pro to má své důvody - pokud přijde se spolehlivým vozem řešícím potřeby zákazníků, v podstatě přebere celý ruský trh, na kterém operují jen zahraniční značky.
Právě z toho důvodu je důležitá i ona lokalizace subdodavatelů a komponentů. Obojí má totiž přispět ke snížení ceny, která by konkurenci měla podtrhovat o nějakých 5 milionů rublů (1,42 mil. Kč). Tonar T-35 tak má nakročeno k nemalému úspěchu, na ten si ovšem značka kvůli oněm dalším testům skutečně bude muset ještě nějaký ten pátek počkat.








Tonar T-35 je první sklápěčkou ruského výrobce. Pobrat dokáže 35 tun nákladu, respektive i o pět více při využití speciálních pneumatik. Pohon pak obstarává 13- nebo 15litrový turbodiesel. Foto: Tonar
Zdroj: Tonar
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
