Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi
27.1.2023 | Petr Prokopec
Nemusí to znamenat úplný konec, po odpískání výroby prvního sériového modelu a kolapsu klíčové dceřiné firmy by se ale musel stát zázrak, aby celý nizozemský Lightyear nešel ke dnu.
Místo revoluce přichází bankrot. Tak lze ve stručnosti shrnout vývoj týkající se nizozemské společnosti Lightyear. Ta se rozhodla, že změní svět aut s pomocí solární energie. Svou prvotinu, pětidveřový liftback zvaný 0, proto osadila 5 metry čtverečnými fotovoltaických panelů. S těmi pak spojila nejen baterie o kapacitě 60 kWh, ale rovněž velmi nízký koeficient odporu vzduchu Cd 0,175, se kterým překonala dokonce i legendární Tatru T77A. Díky tomu vzrostl dojezd dle metodiky WLTP na 625 km, přičemž dle tvrzení firmy má 782 solárních panelů během slunečného dne vygenerovat energii na 70 km jízdy.
Máme tu tedy potenciálně velmi efektivní stroj, do kterého se vejde jak pět cestujících, tak jejich zavazadla. Lehce stinnou stránkou je pak sice dynamika, neboť 10sekundový sprint na stovku a maximálka 160 km/h nikoho nenadchnou, na druhé straně však jde o něco, s čím se dá žít. Horší je ovšem cena, Nizozemci si totiž Lightyear 0 cení minimálně na 250 tisíc Eur (cca 5,95 milionu korun), což je částka, jíž si může dovolit utratit za takové auto jen pár lidí.
Úspěchu nového start-upu jsme tedy příliš nevěřili. Skepsi pak na počátku tohoto týdne umocnilo oznámení firmy, že dočasně pozastavuje výrobu „nuly”, aby se mohla soustředit na nový model Lightyear 2. Ten je koncipován jako cenově dostupnější, stát by měl zhruba 900 tisíc korun. Oproti prvotině pak má nabídnout lepší dojezd okolo 800 km. Není tedy překvapením, že Nizozemci se ihned po otevření čekací listiny dočkali nemalého zájmu a obdrželi více než 40 tisíc rezervací.
Pouhé tři dny po oznámení pozastavení výroby nicméně přichází velmi studená sprcha. Nizozemský soud totiž schválil žádost společnosti Atlas Technologies, jenž požádala o ochranu před věřiteli. Tato firma je dceřinou společností Lightyearu, která byla odpovědná za výrobu. Pracuje pro ni pak více než 600 lidí, což je většina zaměstnanců celého start-upu. Co se s nimi stane, ukáže další postup.
V důsledku separované struktury zatím žije naděje, že dostupná solární auta by se jednoho dne mohla stát realitou. K tomu je nicméně třeba investorů s naditými kapsami. Problémem však je, že jen málokdo bude chtít strkat peníze do společnosti, která již jednou selhala a nechala za sebou celou řadu nerealizovaných objednávek, na které navíc vybrala nemalé zálohy. Skepse totiž bude spojena i s klientelou, která podruhé nebude chtít naletět.
Lze už jen dodat, že kolaps Lightyearu má kaskádový efekt. Výroba vozu totiž probíhala ve finské společnosti Valmet Automotive, která kvůli tomu musela upravit linku a vyčlenit část kapacity. Nicméně výroba odstartovala v prosinci, přičemž na každé auto byl potřeba jeden týden. Továrnu tedy opustilo jen velmi malé množství vozů, což pochopitelně veškeré náklady nevykompenzuje. Propouštět se tedy možná bude i ve Finsku.










Lightyear 0 zaujal jak solárními panely, tak působivou aerodynamikou. Nyní je s ním ale nejspíše definitivní konec. Foto: Lightyear
Zdroj: Lightyear
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 9 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 45 minutami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 2 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 3 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 5 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
