Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nadějný výrobce solárních aut krachuje, jeho dceřiná firma zajišťující výrobu už padla i s 600 lidmi
27.1.2023 | Petr Prokopec
Nemusí to znamenat úplný konec, po odpískání výroby prvního sériového modelu a kolapsu klíčové dceřiné firmy by se ale musel stát zázrak, aby celý nizozemský Lightyear nešel ke dnu.
Místo revoluce přichází bankrot. Tak lze ve stručnosti shrnout vývoj týkající se nizozemské společnosti Lightyear. Ta se rozhodla, že změní svět aut s pomocí solární energie. Svou prvotinu, pětidveřový liftback zvaný 0, proto osadila 5 metry čtverečnými fotovoltaických panelů. S těmi pak spojila nejen baterie o kapacitě 60 kWh, ale rovněž velmi nízký koeficient odporu vzduchu Cd 0,175, se kterým překonala dokonce i legendární Tatru T77A. Díky tomu vzrostl dojezd dle metodiky WLTP na 625 km, přičemž dle tvrzení firmy má 782 solárních panelů během slunečného dne vygenerovat energii na 70 km jízdy.
Máme tu tedy potenciálně velmi efektivní stroj, do kterého se vejde jak pět cestujících, tak jejich zavazadla. Lehce stinnou stránkou je pak sice dynamika, neboť 10sekundový sprint na stovku a maximálka 160 km/h nikoho nenadchnou, na druhé straně však jde o něco, s čím se dá žít. Horší je ovšem cena, Nizozemci si totiž Lightyear 0 cení minimálně na 250 tisíc Eur (cca 5,95 milionu korun), což je částka, jíž si může dovolit utratit za takové auto jen pár lidí.
Úspěchu nového start-upu jsme tedy příliš nevěřili. Skepsi pak na počátku tohoto týdne umocnilo oznámení firmy, že dočasně pozastavuje výrobu „nuly”, aby se mohla soustředit na nový model Lightyear 2. Ten je koncipován jako cenově dostupnější, stát by měl zhruba 900 tisíc korun. Oproti prvotině pak má nabídnout lepší dojezd okolo 800 km. Není tedy překvapením, že Nizozemci se ihned po otevření čekací listiny dočkali nemalého zájmu a obdrželi více než 40 tisíc rezervací.
Pouhé tři dny po oznámení pozastavení výroby nicméně přichází velmi studená sprcha. Nizozemský soud totiž schválil žádost společnosti Atlas Technologies, jenž požádala o ochranu před věřiteli. Tato firma je dceřinou společností Lightyearu, která byla odpovědná za výrobu. Pracuje pro ni pak více než 600 lidí, což je většina zaměstnanců celého start-upu. Co se s nimi stane, ukáže další postup.
V důsledku separované struktury zatím žije naděje, že dostupná solární auta by se jednoho dne mohla stát realitou. K tomu je nicméně třeba investorů s naditými kapsami. Problémem však je, že jen málokdo bude chtít strkat peníze do společnosti, která již jednou selhala a nechala za sebou celou řadu nerealizovaných objednávek, na které navíc vybrala nemalé zálohy. Skepse totiž bude spojena i s klientelou, která podruhé nebude chtít naletět.
Lze už jen dodat, že kolaps Lightyearu má kaskádový efekt. Výroba vozu totiž probíhala ve finské společnosti Valmet Automotive, která kvůli tomu musela upravit linku a vyčlenit část kapacity. Nicméně výroba odstartovala v prosinci, přičemž na každé auto byl potřeba jeden týden. Továrnu tedy opustilo jen velmi malé množství vozů, což pochopitelně veškeré náklady nevykompenzuje. Propouštět se tedy možná bude i ve Finsku.










Lightyear 0 zaujal jak solárními panely, tak působivou aerodynamikou. Nyní je s ním ale nejspíše definitivní konec. Foto: Lightyear
Zdroj: Lightyear
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejčtenější články
Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Je vymalováno, britský Opel vyrobil poslední auto a zavřel továrnu. Místní pláčou, fungovala 120 let
6.4.2025Kie došla kuráž, po tristním přijetí nejošklivějšího auta posledních let zoufale říká: Tak si s tím aspoň sjeďte, než nás pošlete do háje
6.4.2025K mání je průkopník luxusních německých stíhačů, „podpultový” Mercedes S od AMG mohlo mít jen 70 vyvolených
7.4.2025Lada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
7.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva