Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vyšetřování nehod Autopilotu Tesly přineslo znepokojivé závěry, vše probíhalo tak, jak jsme po léta varovali
13.6.2022 | Petr Prokopec
Stačil jen selský rozum a ignorace některých otázek ze strany Elona Muska, aby si člověk domyslel, že to tak nejspíše bylo. Teď už je to fakt. Slova o vypnutém Autopilotu v době nehod jím vybavených Tesel byla přesně tak účelová, jak se vždy zdálo.
Tesla dosáhla astronomické hodnoty zejména díky slibům, které ohromily laickou a mnohdy i odbornou veřejnost. Zejména u expertů je to překvapivé, neboť ti by z podstaty věci měli vědět, co je reálně možné a co nikoli. Přesto řada z nich skočila Elonu Muskovi na špek a uvěřila zejména řečem o schopnostech systémů autonomního řízení Autopilot a Full Self-Driving. Ty prý překonávají veškerou konkurenci, přesto však automobilka s jejich klasifikací nikdy nepřekročila hranici SAE2 definující relativně „tupé” asistenční systémy, které si lze pořídit i do úplně obyčejných aut.
Tesla pro to má pádný důvod. Pokud by postoupila o úroveň výše, již by musela převzít odpovědnost za některé incidenty. To by pro ni ale mohlo být popravou v přímém přenosu, neboť obě technologie zdaleka nedostávají svým jménům. Postaral se o to mimo jiné i Musk, dle kterého vozům musí stačit kamery, když lidem stačí oči. Tesla proto v rámci úspor dala padáka klasickým radarům.
I toto opatření mohlo vést ke stále četnějším haváriím Tesel, které až s nepochopitelnou pravidelností bourají do aut záchranářů, hasičů či policistů. Něco takového je překvapivé už proto, že jejich blikající majáky by nepřehlédl ani poloslepý řidič. Tesla ale „přehlédne” i náklaďák ležící napříč silnicí, a tak má v tomto ohledu na kontě opravdu velké množství incidentů. Automobilku proto začala vyšetřovat agentura NHTSA, jež má na starosti dohled nad americkými silnicemi.
Ta v rámci tzv. Předběžného vyhodnocení zkoumala 11 nehod, v průběhu vyšetřování nicméně NHTSA přihodila šest dalších případů a pouze jeden předchozí poslala k ledu. Prověřovaných incidentů je tedy nyní 16, přičemž agentura pozměnila jejich hodnocení z onoho Předběžného vyhodnocení na Technickou analýzu. Tesla je tak už jen krůček od příkazu ke svolávací akci, která by se týkala minimálně 830 tisíc aut. V jejich případě by navíc již nemuselo dojít jen na oblíbenou softwarovou modifikaci, místo toho by přišla na řadu i výměna či doplnění hardwaru.
Důvodem k tomuto postupu je objevení dříve skrytých dat ze strany NHTSA. Ta potvrzují, že oblíbený argument Tesly, že „Autopilot v době nehody nebyl aktivovaný”, je přesně tak falešný, jak se od začátku zdálo. Naposledy loni jme zmiňovali, že je něco docela jiného, když člověk auto normálně řídí a nabourá, než když jej na oko řídí elektronický systém, který jej dostane do neřešitelné situace. A pět metrů před nárazem řidiči předá řízení s tím, ať si pomůže sám. Při nehodě by Autopilot nebyl aktivní ani v jednom případě, v tom druhém se o ní ale nepochybně bezprostředně zasloužil.
Vyšetřování NHTSA ukázalo, že druhý zmíněný případ je dokonalou reflexí reality, bohužel. Autopilot byl naprogramován tak, aby se v případě hrozícího incidentu deaktivoval. Obvykle se tak vypnul pouhou sekundu před nárazem, takže Tesla mohla tvrdit, že v době nehody nebyl aktivní. Řidič ale v tu chvíli už s autem nemohl dělat vůbec nic a jen bezmocně sledoval, kam jej systém rádoby autonomního řízení nasměroval.
Pokud dojde na nařízení svolávací akce zatím nejasného charakteru, může jít pro dříve kalifornskou, dnes již texaskou automobilku o velkou ránu. Na něco takového není připravena ani po stránce komponentů, ani v rámci své nedostačující sítě servisů. Kromě toho zde máme hrozící ztrátu reputace, koneckonců celá kauza začíná být přirovnávána k Dieselgate. Tedy k černé kaňce na pověsti Volkswagenu, o které se poprvé mluvilo v roce 2015. Mnozí s ní ovšem německou značku spojují dodnes.
VW nicméně mohl alespoň začít s nápravou svého image skrze PR oddělení, Tesla však to své zrušila. O zlepšení jejího obrazu by se tak mohl starat pouze Musk na sociálních sítích. Od něj bychom se ale nejspíše dočkali slov jako „kampaň“ či „účelovka“, kterým by věřili už jen jeho největší nohsledi. Jsme tak zatím pouze svědky mlčení - uvidíme, kdo nebo co jej nakonec prolomí.



Dle NHTSA je autonomní řízení Tesly naprogramováno tak, aby řidiči předalo kontrolu nad vozem těsně před kolizí, kdy už nestihnete zareagovat na nic. Značku tak možná čeká rozsáhlá svolávací akce, stejně jako ztráta reputace spojená s tím, že takto ohrožovala životy motoristů. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejčtenější články
Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025Tohle je přinejmenším nález dekády. Nikdy pořádně nevyužitá osina v zadnici Enza Ferrariho byla nalezena po 43 letech schovávání
18.5.2025I propadák může být držák, majitel s ním najel 1,6 milionu km. Tachometr je jednou z mála věcí, které kvůli tomu přestaly fungovat
18.5.2025Ferrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
18.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva