Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce
29.2.2024 | Petr Prokopec
Je to další cenný příspěvek do debaty o komplexní efektivitě různých řešení pohonu aut. Je hezké, že hybridy dokážou provozní efektivitu o něco zvýšit, ale za jakou cenu? Když jsou nákladově neudržitelné i v prostředí špičkového motorsportu, tak proč by měly být pro vás?
Pamatujete na 90. léta minulého století a počátek nového milénia? Tato doba ještě přála motorsportu, světový šampionát v rallye nevyjímaje. Nejprve se o zlaté vavříny přetahovalo Subaru a Mitsubishi, do jejich souboje se pak v nemalé míře zapojoval také Ford. Následně přišla éra nadvlády Sébastiena Loeba a Citroënu, kterou prodloužil další z rychlých Sébastienů, a sice Ogier, jenž následně získal tituly také s Volkswagenem a Toyotou. Japonská automobilka je přitom vedle modrého oválu jedinou z výše jmenovaných výrobců, jenž ve WRC zůstávají. Všichni ostatní však šampionát opustili a startovní pole rozšířilo jen Hyundai.
Jedním z důvodů, proč WRC automobilky příliš neláká, jsou náklady. V roce 2022 se totiž mezinárodní automobilová federace FIA rozhodla, že upraví technické regule po vzoru Formule 1. Do hry tak vstoupila hybridizace, jenž měla na první pohled přinést pouze samá pozitiva. Elektromotor naladěný na 136 koní totiž umožnil navýšení celkového výkonu soustavy na úroveň, jaká tu nebyla od dob legendární Skupiny B. Jezdci se zároveň mezi jednotlivými rychlostními zkouškami měli dopravovat jen bezemisně.
Jaká je ovšem realita? Asi nepřekvapí, že spíše pochmurná. Ony tři automobilky si totiž začaly stěžovat na ohromné navýšení nákladů, a to přesto, že FIA v rámci oněch změn zavedla také více standardizovaných dílů, jenž měly udržet rozpočet na uzdě. Když si přitom uvědomíme, že výrobci kvůli politiky tlačené elektrifikaci soustavně seškrtávají veškeré výdaje, které nejsou prioritní, pak vlastně bylo jen otázkou času, než Ford, Hyundai a Toyota budou následovat Citroën a spol. Tomu se ale nyní FIA pokouší zabránit.
S hybridizací je tedy po pouhých dvou letech konec, od příštího roku se soutěžní speciály znovu budou spoléhat pouze na spalovací motory - přeplňované jedna-šestky. To sice povede k ponížení výkonu, nicméně jelikož dolů zamíří i hmotnost, bude možné i nadále počítat s vysokou rychlostí. Bude ale tento krok stačit? Toť otázka, na kterou se odpověď nehledá zrovna snadno. V roce 2026 totiž dojde na další změny, pročež bude moci vrcholná kategorie Rally1 počítat s jednotnými monokoky. Na ně pak výrobci mohou věšet vlastní karoserie.
I toto opatření má vést ke snížení nákladů, na druhou stranu však bude docházet i k potlačení vývoje. Výkon aut, stejně jako jejich hmotnost, jsou totiž pevně dané pravidly. Podíl standardizovaných dílů pak soustavně narůstá, za dva roky se tak závodní speciály budou lišit pomalu jen onou karoserií. Je pak sice hezké, že v té chvíli se ukáže síla pilotů, nicméně atraktivita šampionátu zamíří dolu. Budou za něj ale pak výrobci chtít utrácet nemalé peníze? To si nemyslíme.
FIA přitom předpokládá, že náklady na jedno auto budou zastropovány částkou 400 tisíc Eur (cca 10,1 mil. Kč), což je značný skok oproti současnému 1 milionu Eur (asi 25,3 mil. Kč). Výrobcům pak hodlá nařídit, aby umožnily prodej soutěžních speciálů přímo během závodních víkendů. Co přesně to znamená a zda týmy budou muset v parc fermé vystavit několik „skladových aut“, zatím nebylo upřesněno.
Tak či onak i tento krok ukazuje, jak komplexně neefektivním řešením hybridy jsou. S respektem k jejich technické podstatě nemáme problém uznat, že zejména při určitém stylu jízdy dokážou zvýšit efektivitu fungování spalovacího motoru, ale za jakou cenu? V silničních autech to znamená motor navíc, baterii navíc, hmotnost navíc, celý pohon je o poznání komplexnější a dnes bezvýhradně spoléhá na (znovu dražší a těžší) automatické převodovky. Když přitom vezmete docela obyčejný, intristicky efektivnější diesel a pojedete způsobem, kdy hybrid nemá čemu pomáhat (tj. maximálně předvídavě s minimem brzdění a maximem jízdy na neutrál, tedy využíváním setrvačnosti vozu), neexistuje šance, jak by hybrid mohl být efektivnější. Navíc bude dražší. Jeho celková provozní efektivita prostě nemůže být lepší.
Že na to snadno přijdete v silničním autě, je jedna věc. Ale fakt, že náklady související s vývojem a výrobou takových pohonů dostihly i speciály WRC, je docela fascinující zjištění. V jednoduchosti je holt pořád krása, tohoto tvrzení nikdy nepozbylo nic ze své platnosti. A příští rok podle něj pojede i královna rallye.



Hybridní éra měla ve WRC jen krátké trvání, ostatně kontrakt s firmou Compact Dynamics dodávající standardizovanou elektrickou část ústrojí byl pouze tříletý. A na jeho prodloužení už nedojde. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 16:32
- Na čele je Filip Salač 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? včera 14:00
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Nová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 5 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 6 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 8 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom