WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce

Je to další cenný příspěvek do debaty o komplexní efektivitě různých řešení pohonu aut. Je hezké, že hybridy dokážou provozní efektivitu o něco zvýšit, ale za jakou cenu? Když jsou nákladově neudržitelné i v prostředí špičkového motorsportu, tak proč by měly být pro vás?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce

29.2.2024 | Petr Prokopec

WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce

/

Foto: Ford

Je to další cenný příspěvek do debaty o komplexní efektivitě různých řešení pohonu aut. Je hezké, že hybridy dokážou provozní efektivitu o něco zvýšit, ale za jakou cenu? Když jsou nákladově neudržitelné i v prostředí špičkového motorsportu, tak proč by měly být pro vás?

Pamatujete na 90. léta minulého století a počátek nového milénia? Tato doba ještě přála motorsportu, světový šampionát v rallye nevyjímaje. Nejprve se o zlaté vavříny přetahovalo Subaru a Mitsubishi, do jejich souboje se pak v nemalé míře zapojoval také Ford. Následně přišla éra nadvlády Sébastiena Loeba a Citroënu, kterou prodloužil další z rychlých Sébastienů, a sice Ogier, jenž následně získal tituly také s Volkswagenem a Toyotou. Japonská automobilka je přitom vedle modrého oválu jedinou z výše jmenovaných výrobců, jenž ve WRC zůstávají. Všichni ostatní však šampionát opustili a startovní pole rozšířilo jen Hyundai.

Jedním z důvodů, proč WRC automobilky příliš neláká, jsou náklady. V roce 2022 se totiž mezinárodní automobilová federace FIA rozhodla, že upraví technické regule po vzoru Formule 1. Do hry tak vstoupila hybridizace, jenž měla na první pohled přinést pouze samá pozitiva. Elektromotor naladěný na 136 koní totiž umožnil navýšení celkového výkonu soustavy na úroveň, jaká tu nebyla od dob legendární Skupiny B. Jezdci se zároveň mezi jednotlivými rychlostními zkouškami měli dopravovat jen bezemisně.

Jaká je ovšem realita? Asi nepřekvapí, že spíše pochmurná. Ony tři automobilky si totiž začaly stěžovat na ohromné navýšení nákladů, a to přesto, že FIA v rámci oněch změn zavedla také více standardizovaných dílů, jenž měly udržet rozpočet na uzdě. Když si přitom uvědomíme, že výrobci kvůli politiky tlačené elektrifikaci soustavně seškrtávají veškeré výdaje, které nejsou prioritní, pak vlastně bylo jen otázkou času, než Ford, Hyundai a Toyota budou následovat Citroën a spol. Tomu se ale nyní FIA pokouší zabránit.

S hybridizací je tedy po pouhých dvou letech konec, od příštího roku se soutěžní speciály znovu budou spoléhat pouze na spalovací motory - přeplňované jedna-šestky. To sice povede k ponížení výkonu, nicméně jelikož dolů zamíří i hmotnost, bude možné i nadále počítat s vysokou rychlostí. Bude ale tento krok stačit? Toť otázka, na kterou se odpověď nehledá zrovna snadno. V roce 2026 totiž dojde na další změny, pročež bude moci vrcholná kategorie Rally1 počítat s jednotnými monokoky. Na ně pak výrobci mohou věšet vlastní karoserie.

I toto opatření má vést ke snížení nákladů, na druhou stranu však bude docházet i k potlačení vývoje. Výkon aut, stejně jako jejich hmotnost, jsou totiž pevně dané pravidly. Podíl standardizovaných dílů pak soustavně narůstá, za dva roky se tak závodní speciály budou lišit pomalu jen onou karoserií. Je pak sice hezké, že v té chvíli se ukáže síla pilotů, nicméně atraktivita šampionátu zamíří dolu. Budou za něj ale pak výrobci chtít utrácet nemalé peníze? To si nemyslíme.

FIA přitom předpokládá, že náklady na jedno auto budou zastropovány částkou 400 tisíc Eur (cca 10,1 mil. Kč), což je značný skok oproti současnému 1 milionu Eur (asi 25,3 mil. Kč). Výrobcům pak hodlá nařídit, aby umožnily prodej soutěžních speciálů přímo během závodních víkendů. Co přesně to znamená a zda týmy budou muset v parc fermé vystavit několik „skladových aut“, zatím nebylo upřesněno.

Tak či onak i tento krok ukazuje, jak komplexně neefektivním řešením hybridy jsou. S respektem k jejich technické podstatě nemáme problém uznat, že zejména při určitém stylu jízdy dokážou zvýšit efektivitu fungování spalovacího motoru, ale za jakou cenu? V silničních autech to znamená motor navíc, baterii navíc, hmotnost navíc, celý pohon je o poznání komplexnější a dnes bezvýhradně spoléhá na (znovu dražší a těžší) automatické převodovky. Když přitom vezmete docela obyčejný, intristicky efektivnější diesel a pojedete způsobem, kdy hybrid nemá čemu pomáhat (tj. maximálně předvídavě s minimem brzdění a maximem jízdy na neutrál, tedy využíváním setrvačnosti vozu), neexistuje šance, jak by hybrid mohl být efektivnější. Navíc bude dražší. Jeho celková provozní efektivita prostě nemůže být lepší.

Že na to snadno přijdete v silničním autě, je jedna věc. Ale fakt, že náklady související s vývojem a výrobou takových pohonů dostihly i speciály WRC, je docela fascinující zjištění. V jednoduchosti je holt pořád krása, tohoto tvrzení nikdy nepozbylo nic ze své platnosti. A příští rok podle něj pojede i královna rallye.


WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce - 1 - Ford Puma Hybrid Rally1 2023 M-Sport ofi 01WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce - 2 - Ford Puma Hybrid Rally1 2023 M-Sport ofi 02WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce - 3 - Ford Puma Hybrid Rally1 2023 M-Sport ofi 03
Hybridní éra měla ve WRC jen krátké trvání, ostatně kontrakt s firmou Compact Dynamics dodávající standardizovanou elektrickou část ústrojí byl pouze tříletý. A na jeho prodloužení už nedojde. Ilustrační foto: Ford

Zdroj: Car Throttle

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše