Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z detailů emisní normy Euro 7 mrazí. Část aut kvůli ní úplně zmizí, ta zbylá nevyhnutelně dál zdraží
16.11.2022 | Petr Prokopec
Zatím poslední krok Bruselu hodlá automobilové zasadit branži větší ránu než ty předchozí. A zajímavé je, že ač je otevřeně zamířen proti spalovacím vozům, dopadne velkou měrou i na elektromobily.
Evropská unie si na auta zasedla tak moc, že ji někteří podezírají, že se rozhodla vyhnat obyčejné lidi z automobilů a poškodit celý průmysl. Proč tak činí, nevíme, zvláště když jde o jeden ze stěžejních ekonomických pilířů. Jak se nicméně zdá, začátek konce nebude spojen až s rokem 2035, na kdy je plánován zákaz prodeje nových spalovacích aut. Místo toho se bruselská mise začne realizovat o rovnou dekádu dříve. Od července roku 2025 totiž má začít platit nová emisní norma Euro 7, kvůli které se z Evropy teprve začne stávat druhá Kuba.
Její součástí je totiž i nařízení, že auta prodávaná po tomto datu musí mít nízké emise i během studených startů. Právě tehdy jsou anti-emisní systémy nejméně efektivní, vzhledem k velmi omezenému podílu jízdy v takovém režimu to ale dosud bylo bráno jako nevyhnutelné zlo. Anti-emisní systémy zkrátka vyžadují určitý čas, než dosáhnou dostatečné provozní teploty, proto po krátkou dobu produkují vyšší emise. Jelikož ale podle Bruselu se kvůli tomu přestává zelenat tráva, bude zavedena tzv. emisní úspora.
Pod tímto označením si představte elektrický radiátor spojený s ventilátorem, tedy jakousi obdobu klasického fénu, který bude pumpovat horký vzduch ke katalyzátoru - bez legrace. Tím dojde ke zvýšení jeho teploty až na tu provozní, a tedy i k okamžitému zahájení čistícího cyklu. Jelikož má nicméně daná procedura snížit emise během studených startů, budou majitelé muset po stisknutí startovacího tlačítka čekat zhruba 20 až 30 sekund, než jejich auto skutečně nastartuje. Už to zní jako velký „opruz”, nepříjemné dopady tím ale teprve začínají.
Je totiž třeba si uvědomit, že vyvinout nové auto zabere zhruba čtyři roky. EU však výrobcům dává čas pouze dva a půl roku, aby zásadním způsobem zasáhli do konstrukce. Ona emisní úspora bude totiž vyžadovat instalaci 48voltového elektrického okruhu a elektrický katalyzátor. Ten je přitom o nějakých 30 procent větší než klasický. Řada existujících aut jako třeba malé městské vozy či sporťáky tak nebude mít pod kapotou na nové prvky místo a bude se muset pakovat podobně jako se některé modely pakovaly při příchodu filtrů pevných částic u benzinů.
Pro automobilky to znamená, že přepracovat budou muset celé své portfolio. Je tak více než jisté, že jejich nabídka zpočátku silně prořídne, tedy alespoň na spalovací straně. EU pak dodává, že přizpůsobení se novým pravidlům by mělo zvýšit cenu aut o zhruba 12 až 13 tisíc korun. Už to je dost, jde ale o bruselské počty, které nemusí mít s realitou mnoho společného per se, navíc neberou v potaz mj. vývojové náklady, které pochopitelně nebudou nízké.
Sekundárním dopadem je pak skutečnost, že Euro 7 bude mít negativní vliv na Bruselem vysněnou elektrickou revoluci. Ve chvíli, kdy výrobci budou muset investovat další prostředky do vývoje spalovacích aut s omezenou životností, jim zbude méně peněz na další vývoj bateriového pohonu a vůbec udržování ztrátových elektrických portfolií při životě. A pokud řada modelů opravdu skončí, bude peněz ještě méně i v dalších letech.
Nevíme tedy, o co přesně EU usiluje, automobilový průmysl ale svými kroky skutečně poškodí, aniž by se domohla dramatických zlepšení - experti jako profesor Koch z KIT označují už emise současných spalovacích aut za kvazi-nulové, už léta prostě nepředstavují žádný podstatný problém. Přesto je třeba jít dál a dál a dál až... Kam? To je dnes otázka za milion.



Nových spalovacích aut bude kvůli chystané emisní normě Euro 7 méně než dříve. Výrobcům byl totiž dán jen velmi malý čas na jejich vývoj. Kromě toho si nutnost instalace dodatečného hardwaru nebude rozumět s některými karoseriemi. Asi největším paradoxem bruselské regule je ovšem fakt, že kvůli dodatečným investicím budou muset výrobci upozadit elektromobilitu. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 2 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejčtenější články
Hammond s Mayem se naposledy projeli po trati Top Gearu, na které psali historii, pár slz při tom ukápne
19.5.2025Ojeté korejské SUV je v bazarech stále větší modla hlavně díky motoru, který do jeho nástupce už nekoupíte
19.5.2025Řidiči Mercedesu ve 230 km/h na okruhu selhaly brzdy, rozmáznul se o bariéru jako opilý komár
20.5.2025Sázka na elektromobily je „slepá ulička”, říká už zcela otevřeně šéf BMW. To to trvalo
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Živá témata na fóru
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 13:48 - GeneHawkins
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB