Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z nových aut mizí tradiční řešení brzd, už ho nemá ani třetina prodávaných vozů
10.1.2020 | Mirek Mazal
Automobilový svět se v poslední době rychle mění a co bylo včera standardem, může být zítra skoro nedostupnou věcí. Objemnější motory bez turba nebo manuální převodovky v tom nejsou samy, mizí i skutečně ruční brzdy.
Jestliže patříte mezi konzervativní spojence pravidelně zvedající obočí nad některými novinkami automobilového světa, máme pro vás další špatnou zprávu. Po téměř úplném vyhynutí velkoobjemových atmosférických motorů a blížící se extinkci manuálních převodovek u jakkoli výkonnějších aut vymírají i klasické ruční brzdy, jejichž páka pomocí ocelového lanka aktivuje čelisti na zadních kolech. Ty pak následně zajistí vůz proti samovolnému pohybu.
Automobilky dekády používané funkční řešení začaly před pár lety nahrazovat elektronickou parkovací brzdou, kdy vám na totéž operaci postačí pouhý stisk tlačítka. A někdy není potřeba ani to - jelikož má vše pod kontrolou software řídicí jednotky, může se vše odehrát zcela automaticky. Vám tedy jednoduše postačí, když zastavíte a opustíte vůz, umělá inteligence již vše zařídí za vás.
Jelikož s novou technologií jsou spojeny i další výhody, zejména pak ušetřené místo uvnitř a obecně širší možnosti realizace interiérových designérů, rozmáhají se velmi rychle. Dle nové studie britské společnosti CarGurus, jejímž středobodem byl monitoring nabídky 32 automobilek, je nyní pouze 30 procent všech nových aut osazeno klasickou ruční brzdou. Jinými slovy - nenajdeme ji už ani ve třetině aut a u každého modelu je dnes nabízí pouze Dacia a Suzuki.
Na druhé straně spektra pro změnu stojí hlavně prémiové automobilky. Pokud tedy dobrovolně netoužíte po tlačítku umístěném povětšinou na středovém tunelu, musíte obejít obloukem showroomy Jaguaru, Land Roveru, Lexusu, Mercedesu a Porsche. Sebranka prémiových značek nedodává ani jeden automobil se staromódním táhlem mezi sedadly. Nic jiného pak nelze očekávat ani u jiných automobilek - například současná Škoda Octavia zůstává u klasiky, ta nová už ale vsadí na elektroniku.
Editor společnosti CarGurus jménem Chris Knapman zmíněné jen potvrzuje: „Je to oficiální, smrt ručních brzd přichází, neboť výrobci hromadně přepřahají na elektronické parkovací brzdy. Elektronika poprvé představena u BMW 7 (generace E65 - pozn. red.) se rychle změnila z novinky na normu.“ Zároveň přitom dodává, že během pár let analogová technologie takřka stoprocentně zmizí a objevovat se bude jen u některých modelů, které navíc nebudou prodávány ve velkém množství.
Podobně jako v případě atmosfér a manuálů si ani v tomto případě většina zákazníků patrně nestýská. O nadšencích toužících po „blbnutí” na sněhu ani nemá smysl mluvit, od běžnějších uživatelů pak slýcháme nářky spíše nad nemožností regulace účinku ruční brzdy - elektronická je buď zapnutá nebo vypnutá, ta skutečně ruční má řadu poloh. Obvykle ale nejde o nic, na co by si nešlo zvyknout.
Současný vývoj nás tedy nepřekvapuje, jakkoli s ohledem na možné širší využití preferujeme klasiku. Většině lidí ale postačí se podívat na úhlednější a praktičtější středový tunel a mají jasno v tom, co preferovat.



Klasické ruční brzdy se pomalu dostávají do skanzenu...
...přičemž je nahrazuje elektronické parkovací tlačítko, s jímž vypadá středový tunel lépe a využitelněji
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 3 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Toyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před hodinouToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 2 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 3 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva