Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodej francouzských aut v místech bez vlivu EU padá k nule, Citroën už na ní skoro je
10.5.2021 | Petr Prokopec
Přetrvávajícímu zájmu o některá auta v Evropě se vzhledem k jejich stále klesající atraktivitě divíme, mimo EU ale taková situace už ani nepanuje. V Austrálii, kde byly Francouzi dlouho velmi populární, jsou teď u konce s dechem.
Ještě loni na podzim řada lidí i zemí kritizovala Austrálii a její přístup ke koronavirové pandemii. Nejmenší světadíl se v podstatě uzamknul, a to zvenčí i uvnitř. Své obydlí tak obyvatelstvo mohlo opouštět spíše sporadicky, navíc pouze na krátkou vzdálenost. Veškerá opatření pak velmi důsledně kontrolovala přísná policie, kvůli které lidé v karanténě pomalu ani nenapadlo opouštět postel, natož pak byt. Tento drakonický přístup se nicméně Austrálii alespoň z hlediska boje s pandemií vyplatil - letošek již není ani tak ve znamení roušek, nýbrž návratu k normálu.
Snad nic jiného to nedemonstruje tak věrně jako prodeje nových aut. V dubnu bylo na australském kontinentu prodáno 92 437 nových aut, což představuje nejen 22procentní posun vůči stejnému období loňského roku, ale vůbec nejlepší duben v historii země. Registrace navíc rostou již šestý měsíc v řadě, a to prakticky ve všech segmentech. Prodeje osobních aut se za první letošní čtvrtletí zvedly o 97,2 procenta, zatímco u SUV jde dokonce o 172,9 procenta a u lehkých užitkových vozů o 130,1 procenta.
Podle šéfa Federální komory automobilového průmyslu Tonyho Webera za renesancí z velké části stojí posun v cestování. Jelikož se na oblohu vrací v širší míře letadla i turisté, začali opět své vozové parky doplňovat půjčovny. Z toho důvodu by růst prodejů měl pokračovat i v příštích dvou měsících. Weber nicméně poukazuje na druhou půli roku, kdy by i Austrálii mohl dohnat nedostatek čipů. Díky pravostrannému řízení byl totiž nejmenší kontinent řady potíží dosud ušetřen.
Ani to ale ve výsledku není až tak překvapivé, neboť mezi pětici největších značek v Austrálii patří Toyota a Hyundai. To jsou automobilky, které se díky chytrým tahům z minulosti vůči nedostatku komponentů zajistily. První zmíněná jen v dubnu prodala 20 208 aut, načež jí patří více než pětinový podíl na trhu. O korunu se navíc Toyota nemusí obávat, neboť nejbližším soupeřem je jí Mazda s 10 052 prodanými vozy, zatímco třetí Mitsubishi mělo na kontě 7 513 registrací.
Zatímco japonským značkám se v Austrálii daří, ty francouzské se propadají až na dno. Renault v dubnu prodal 298 aut, Peugeot 189 a Citroën pouhé 3 vozy. Tedy jinými slovy, tito tři výrobci se ani celkovými výsledky nezvládají rovnat vodíkové Toyotě Mirai, která nepatří zrovna mezi levná a populární auta a navíc je v Austrálii k mání pouze pro vybrané firmy. Přesto se jí prodalo dvojnásobné množství, než se kterým se museli spokojit všechny francouzské značky dohromady.
Je přitom třeba dodat, že historicky šlo o v Austrálii velmi populární značky, proto tam také dodnes působí. V posledních letech se ale rychle propadají, přičemž vyčítat to mohou jen samy sobě, neboť nepochopily, oč mají lidé zájem. Austrálie není sešněrovaná takovými regulacemi, jako Evropa, a tak lidé nekupují auta osazená titěrným spalovacím ústrojím či elektromotorem. Nic jiného už ale Francouzi nenabízí.
Nepřekvapilo by nás tedy, kdybychom v brzké době psali o odchodu další značky z australského trhu. Ostatně Renault jako automobilka své přímé aktivity v Austrálii zabalil a od dubna se nechá zastupovat lokálním distributorem Ateco. Zda si pak přidá do portfolia i Peugeot a Citroën, je zatím otázkou. Pro samotné automobilky se nyní přítomnost na australském trhu zdá být poněkud drahým luxusem.



Citroën v Austrálii nabízí pouze modely C3, C3 Aircross a C5 Aircross. Zájem publika je ovšem prakticky nulový - protinožci o auta s prťavými pohonnými jednotkami v bruselském střihu nestojí. Foto: Citroën
Zdroj: Federal Chamber of Automotive Industries
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 11 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejčtenější články
Ošizené nové AUDI, které nemělo kazit pověst značce Audi, se aspoň skutečně prodává levně
20.8.2025Léta nechtěné Ferrari je najednou v kursu. Kus po slavném módním návrháři zlomil aukční rekord, prodal se skoro za 200 milionů
20.8.2025Ford chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
20.8.2025Lamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
20.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva