Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zapojení ředitele Toyoty do příprav nového auta ukazuje, jak neobvyklý šéf to je
2.10.2020 | Petr Prokopec
Generální ředitelé velkých korporací obvykle šéfují řízeným firmám ze svých kanceláří a není na tom vůbec nic špatného. Akio Toyoda je ale prostě jiný a vývoj Toyoty Yaris GR řídil sám, v terénu.
Toyota letos světu nadělila nový ostrý hatchback Yaris GR. Ten je opravdu důležitou kapitolou v historii japonské automobilky, neboť jde o její první osobní auto s pohonem všech kol po dvaceti letech. A zároveň jde také o její první homologační speciál od chvíle, kdy v roce 1999 skončila výroba Toyoty Celica GT-Four. Snad ještě zajímavější je ale pohled do zákulisí jeho vývoje. Jakkoliv je totiž médii zmiňován hlavně čtyřnásobný rallyový šampión Tommi Mäkinen, za volant prototypu pravidelně usedal ještě jeden důležitý muž.
Byl jím je TGR Master Driver Morizo, což vám nemusí být povědomé, jedná se ale o pseudonym samotného šéfa automobilky Akia Toyody. Ten je nadšeným řidičem, fanouškem motorsportu a příležitostným závodním jezdcem a jako takový zkrátka dělá věci, které od takového Herberta Diesse (šéf VW Group) či od Mary O'Bara (šéfka GM) dost dobře nelze očekávat.
Šéf automobilky se tak stal hybnou silou celého projektu, na jehož konci stál hot hatch zavalený chválou směřující ze všech stran. A nejen to, zároveň jako řada testovacích jezdců včetně Mäkinena usedal za volant a podával technikům důležitou zpětnou vazbu. Toyota se totiž tentokrát vydala trochu jiným směrem než dosud, kdy běžné produkční vozy dostávaly sportovní verze. V případě Yarisu GR byl totiž nejprve zrozen závodní speciál, z nějž následně bylo odvozeno silniční provedení.
Toyoda na tomto postupu trval i z toho důvodu, že chtěl konečně sportovní vůz, který japonská automobilka vyvine sama, a nikoliv s pomocí další značky, jako je tomu u modelů GT86 a Supra. V tomto ohledu samozřejmě uspěl, zda ale Toyota stvořila opravdu špičkový hot hatch, musíte posoudit sami. Za nás už jen dodáme, že kromě již zmíněného pohonu všech kol GR-Four se vůz dočkal i 1,6litrového přeplňovaného tříválce, který produkuje 260 koní a 360 Nm točivého momentu.
Tento výkon je spojen jak se šestistupňovým manuálem, tak s relativně nízkou hmotností 1 280 kilogramů. Díky tomu Yaris GR zvládá zrychlení z klidu na stovku za pouhých 5,5 sekundy, díky čemuž již šlape na paty dvoulitrové verzi modelu Supra. Ten je však u nás nabízen pouze s osmistupňovým automatem, což znamená, že za jeho volantem si neužijete tolik radosti. Možná i proto, že vývoji tohoto vozu se Akio Toyoda nevěnoval s takovým nasazením.



Akio Toyoda se v případě Toyoty Yaris GR stal součástí vývojového týmu, osobně tak usedal za volant a dával technikům cenné poznatky, to je u nejvyššího šéfa tak velké automobilky značně neobvyklé. Foto: Toyota Gazoo Racing
Zdroj: Toyota Gazoo Racing
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 3 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Návrat po 78 dnech 10:41
- Největší talent superbiků 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
Nejnovější články
Jen 25 lidí si bude moci koupit tento Rolls-Royce. Je to asi o 25 víc, než by šlo bez rozpaků snést
před 52 minutami
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 2 hodinami
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 3 hodinami
Co se stalo s taxíky bez řidiče poté, co město zasáhl pouhý výpadek proudu, je poněkud děsivé
před 5 hodinami
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
včera
Živá témata na fóru
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 11:03 - pavproch
- BMW Divize 12.23. 10:56 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 09:45 - mlunovozík
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
