Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zapojení ředitele Toyoty do příprav nového auta ukazuje, jak neobvyklý šéf to je
2.10.2020 | Petr Prokopec
Generální ředitelé velkých korporací obvykle šéfují řízeným firmám ze svých kanceláří a není na tom vůbec nic špatného. Akio Toyoda je ale prostě jiný a vývoj Toyoty Yaris GR řídil sám, v terénu.
Toyota letos světu nadělila nový ostrý hatchback Yaris GR. Ten je opravdu důležitou kapitolou v historii japonské automobilky, neboť jde o její první osobní auto s pohonem všech kol po dvaceti letech. A zároveň jde také o její první homologační speciál od chvíle, kdy v roce 1999 skončila výroba Toyoty Celica GT-Four. Snad ještě zajímavější je ale pohled do zákulisí jeho vývoje. Jakkoliv je totiž médii zmiňován hlavně čtyřnásobný rallyový šampión Tommi Mäkinen, za volant prototypu pravidelně usedal ještě jeden důležitý muž.
Byl jím je TGR Master Driver Morizo, což vám nemusí být povědomé, jedná se ale o pseudonym samotného šéfa automobilky Akia Toyody. Ten je nadšeným řidičem, fanouškem motorsportu a příležitostným závodním jezdcem a jako takový zkrátka dělá věci, které od takového Herberta Diesse (šéf VW Group) či od Mary O'Bara (šéfka GM) dost dobře nelze očekávat.
Šéf automobilky se tak stal hybnou silou celého projektu, na jehož konci stál hot hatch zavalený chválou směřující ze všech stran. A nejen to, zároveň jako řada testovacích jezdců včetně Mäkinena usedal za volant a podával technikům důležitou zpětnou vazbu. Toyota se totiž tentokrát vydala trochu jiným směrem než dosud, kdy běžné produkční vozy dostávaly sportovní verze. V případě Yarisu GR byl totiž nejprve zrozen závodní speciál, z nějž následně bylo odvozeno silniční provedení.
Toyoda na tomto postupu trval i z toho důvodu, že chtěl konečně sportovní vůz, který japonská automobilka vyvine sama, a nikoliv s pomocí další značky, jako je tomu u modelů GT86 a Supra. V tomto ohledu samozřejmě uspěl, zda ale Toyota stvořila opravdu špičkový hot hatch, musíte posoudit sami. Za nás už jen dodáme, že kromě již zmíněného pohonu všech kol GR-Four se vůz dočkal i 1,6litrového přeplňovaného tříválce, který produkuje 260 koní a 360 Nm točivého momentu.
Tento výkon je spojen jak se šestistupňovým manuálem, tak s relativně nízkou hmotností 1 280 kilogramů. Díky tomu Yaris GR zvládá zrychlení z klidu na stovku za pouhých 5,5 sekundy, díky čemuž již šlape na paty dvoulitrové verzi modelu Supra. Ten je však u nás nabízen pouze s osmistupňovým automatem, což znamená, že za jeho volantem si neužijete tolik radosti. Možná i proto, že vývoji tohoto vozu se Akio Toyoda nevěnoval s takovým nasazením.




Akio Toyoda se v případě Toyoty Yaris GR stal součástí vývojového týmu, osobně tak usedal za volant a dával technikům cenné poznatky, to je u nejvyššího šéfa tak velké automobilky značně neobvyklé. Foto: Toyota Gazoo Racing
Zdroj: Toyota Gazoo Racing
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před hodinouK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom