Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zastoupení elektromobilů mezi auty provozovanými v Evropě dosáhlo 1 procenta, gratulujeme
17.2.2024 | Petr Miler
Uvážíme-li, jak dlouho a s jakou intenzitou jsou elektrická auta protežována napříč kontinentem, je to mizerný výsledek. Ale kdo by se mu divil, když se prakticky všude pořád prodává podstatně víc aut na benzin a naftu s podstatně delší životností?
Média jsou v posledních letech plná zpráv o prudce rostoucích prodejích elektrických aut. A nejsou nemístné, odbyt těchto vozů skutečně rychle roste, byť se tak děje obvykle jen díky trhům s rozsáhlými lokálními přerozdělovacími mechanismy hrajícími ve prospěch elektromobilů. Sluší se ale dodat víc než to.
Jednak je třeba si uvědomit, jak moc současně bují nabídka elektrických modelů. Ruku na srdce, kdy naposledy jste slyšeli o opravdu novém, od základu vyvinutém spalovacím autě? Neříkáme, že taková neexistují, takové novinky jsou ale dnes raritami - podobně jako v případě Škody Superb IV automobilky téměř bezvýhradně preferují neustálé faceliftování dávno vyvinutých spalovacích aut, která navíc nabízí stále dráž.
Téměř veškerá jejich pozornost směřuje k elektrickým modelům, které jako jediné dostávají nejnovější techniku i elektroniku. Jejich počet se navíc soustavně intenzivně zvyšuje a dostávají zcela mimořádný, z hlediska poptávky zcela nepřiměřený prostor v médiích, o marketingové pozornosti ani nemluvě. Je pak úspěchem, když taková auta za celý rok 2023 podle dat sdružení výrobců ACEA dosáhnou na celkovém odbytu podíl 14,6 %? A třeba v Česku s omezeným množstvím lokálních výhod jde podle údajů místního SDA o rovná 3 %? Není to málo, Antone Pavloviči?
To je ale pořád jen pohled optikou registrací nových vozů, které lze „ohnout” relativně snadno (a beztak se to moc nedaří, když spalovací motory takto dominují). Jinou věcí je ale pohled na celkové zastoupení elektromobilů v rámci celého autoparku EU, který se pochopitelně mění pomaleji. A jak moc se vůbec může měnit, když elektrická auta dál tahají za kratší kus provazu, navíc ta spalovací mohou mít snadno skoro nekonečnou životnost, zatímco elektromobily bude kvůli limitům životnosti baterek těžké držet při životě déle než nějakých 10 let? No, ne mnoho, jak ukazují nová data asociace ACEA.
Ta správně podotýká, že ačkoli automobilky uvádějí v Evropě na trh jeden nový elektrický model za druhým, na celkovém evropském vozového parku mají elektromobily pořád zanedbatelný podíl. Stejně jako včera čísla shrnují situaci ke konci roku 2022, neboť precizní rozsáhlé statistiky o povaze místní automobilové flotily rychleji ACEA dohromady nedá, ale ona situace v roce 2022 nebyla zásadně jiná - ten rok mělo 12 procent všech nově prodaných aut v EU elektrický pohon pohon.
Šlo tehdy o rekordní podíl stejně jím ten 14,6procentní bylo loni. Vozový park EU nicméně tvoří přesně 252 237 775 osobních automobilů, takže když do takového, skoro homogenního kýble přidáte pár nových kapek, mnoho se nezmění, zvláště když - jak už jsme poznamenali - pořád přitékají „proudy něčeho jiného”, co ve výsledném mixu zůstává déle. Podíl elektromobilů na celkovém vozovém parku v EU tedy stále činí jen 1,2 procenta. Dominují benzinová auta (50,6 procenta), obrovský podíl mají navzdory létům ostrakizace i diesely (40,1 procenta), násobně lépe než elektromobily jsou na tom i hybridy (3,1 procenta), dlouhodobě skoro nenabízené vozy na LPG a CNG (2,7 %) a prakticky stejně jako elektromobily mají dobíjecí hybridy (1,0 procenta). To volá po gratulaci.
Ani v různých „elektrických zemích” se ale touto optikou moc daleko nedostali. Nizozemci jsou skoro nejdál s 3,7 %, ještě vyšší podíl reportuje ACEA z Dánska a Švédska (po 4 procentech). Norsko se do dat EU nepočítá, ale tamní trh je stejně malý. Uvážíme-li vše zmíněné, zdá se celý tlak na elektrifikaci aut v Evropské unii nesmyslem na druhou - s ohledem na podíl osobních aut na celkových emisích CO2 způsobovaných lidskou činností a „dynamiku”, kterou se mění z globálního pohledu relativně malý automobilový park EU, se takhle opravdu nedá změnit skoro nic.



Optikou nových dat ACEA se už sama existence aut jako Škoda Enyaq zdá být ještě zbytečnější než kdy dříve. Foto: Škoda Auto
Zdroje: ACEA, SDA
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejčtenější články
Ef-jednička, ve které Ayrton Senna vybojoval asi nejtěžší vítězství své kariéry, je na prodej. Cena poletí do stratosféry
7.11.2025
Nabídka výkonných Mercedesů se dál rozpadá, kvůli novým regulacím brzy skončí hned pět modelů
8.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dánů se zmocnila panika kvůli čínským autobusům MHD, které lze potají vzdáleně ovládat, provozují jich stovky
8.11.2025
Stellantis v Evropě nabídne drsný sen českých zahrádkářů, neúspěchy konkurentů ho zjevně neodradily
8.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.06. 22:26 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
