Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zelení varují VW před investicemi do spalovacích motorů, argumentují naprosto absurdně
20.7.2021 | Petr Prokopec
Samy automobilky přiznávají, že na elektrických autech nevydělávají a chtějí jejich ztrátovou výrobu a prodej subvencovat prodejem konvenčních vozů, jak dlouho to jen půjde. Do toho Greenpeace s oporou CAM tvrdí něco úplně jiného.
V poslední době stále více automobilek mluví o plném přechodu na elektrický pohon a konci spalovacích motorů. Tento krok považujeme za značně riskantní, a to i když je obvykle spojen jen s Evropou. Jakkoli se místní politická garnitura rozhodla utahovat šrouby a nutit do elektrických aut výrobce i zákazníky, poručit větru dešti ani ona neumí. A dokud budou elektromobily představovat horší hodnotu za peníze, bude těžké přimět lidi jednat iracionálně jinak než za cenu obrovského přerozdělování, které někdo musí zaplatit. A když by elektrická auta měli kupovat všichni - nebo skoro všichni - skutečně nebude, kdo by účet za ně zaplatil.
Výrobci by si toho měli být vědomi a nesměřovat všechny investice jen jedním směrem. A oni si toho přes své proklamace vědomi jsou, neboť se nachází v podstatě ve stejné situaci - potřebují prodávat výdělečná auta se spalovacími motory, aby mohli investovat do ztrátových elektromobilů. Toto není fikce, takový stav i výhledově popisuje Volkswagen, který dnes otevřeně přiznává, že i na klíčovém elektrickém modelu prodělává. Také z tohoto titulu je tedy riskantní vsadit vše na elektrická auta - výrobcům může zůstat v rukou jen ztrátový černý Petr a nic jiného.
Do této reality přichází studie německého Centra automobilového managementu (CAM), kterou si objednala organizace Greenpeace. A je otázkou, zda se nad jejími závěry smát a nebo plakat. Tvrdí totiž úplný opak - dle ní jsou současné investice Volkswagenu do spalovacích motorů chybou, na kterou automobilka doplatí. Prý kvůli tomu, aby pokryla tyto údajně chybné investice, bude marnit své kapacity, které ale bude reálně potřebovat k pokrytí vysoké poptávky po elektrických autech.
To je něco tak nesmyslného, že jsme to ani nechtěli komentovat, ale nakonec jsme si to nemohli odpustit. Ono stačí krom výše zmíněného konstatovat, že přirozená poptávka po elektrických autech je velmi okrajovou věcí, jediný větší zájem je zřetelně vybuzen dotacemi a jiným přerozdělováním. A nakonec i studie sama si poráží nohy své věrohodnosti.
Počítá totiž se třemi možnými scénáři vývoje s extrémním rozptylem, kdy ten nejoptimističtější počítá s tím, že v roce 2030 budou elektromobily na prodejích v Evropě mít 81procentní podíl. V Číně by se pak mělo jednat o podíl 76procentní a ve Státech o 75procentní. Něco takového se zdá být nemožné i v Evropě, natož pak v USA a v Číně, pořád by to ale znamenalo desítky procent světového odbytu spočívajícího na bedrech spalovacích aut. Kdo si je troufne odepsat? Varovat před investicemi do motorů na benzin a naftu byť s touto vidinou je absurdní, hovoříme navíc o 9 let vzdáleném stavu.
Pak je tu prostřední scénář, podle nějž by v Evropě měl podíl elektrických do roku 2030 narůst na 60 procent. V Číně pak půjde o 59procentní a ve Státech o 44procentní podíl. I takový výhled je optimistický a ještě více u něj platí výše zmíněné. Třetí varianta scénáře, kdy by podíl elektromobilů v Evropě 35procentní, v Číně 32procentní a ve Státech 28procentní, je možná realističtější, na jeho základě by ale dva vozy ze tří prodaných měly stále spalovací ústrojí.
Považovat tedy na základě těchto výhledů investice do spalovacích motorů za riziko - zvlášť v momentě, kdy na elektrických autech stále nelze nic vydělat jinak než spoléháním se na přerozdělované peníze na pozadí jejich prodejů - je opravdu radou nad zlato. Na manipulace ze strany ekologických aktivistů jsme zvyklí, obvykle ale bývají aspoň promyšlené. Tato je jen hloupá.



Podle studie CAM financované Greenpeace mají být současné investice VW do spalovacích motorů rizikem, které povedou jen ke ztrátám a automobilce znemožní ziskovou výrobu dostatku žádaných elektromobilů. Větší nesmysl jsme dlouho neslyšeli. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: Greenpeace přes Automobilwoche
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
- Hlavní změny pro Moto2 a Moto3 podle nových pravidel Liberty 15.9.2025
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa 14.9.2025
Nejnovější články
Mercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
před 9 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 11 hodinamiPrezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
včeraŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva