Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy

Audi rozšiřuje svou nabídku pseudoterénních modelů o další modelovou řadu. Na scénu přijíždí kombi A4 allroad quattro, který je ze všech modelů značky do lehkého terénu nejdostupnější. Co všechno zvládne?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy

17.4.2009 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek

Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy

/

Audi rozšiřuje svou nabídku pseudoterénních modelů o další modelovou řadu. Na scénu přijíždí kombi A4 allroad quattro, který je ze všech modelů značky do lehkého terénu nejdostupnější. Co všechno zvládne?

V roce 2000 se na trh dostala první generace modelu Audi allroad quattro. Ve své době velmi originální koncept automobilu, který díky vzduchovému odpružení mohl měnit světlou výšku a vypadal od počátku jako přestupní stanice ke klasickému SUV. To přišlo na trh v roce 2006 v podobě obřího Q7 a zdálo se, že terénním kombi odzvonilo.

Jenže zákazníci rozhodli jinak. I když druhá generace s označením A6 allroad quattro již neměla tak ultimativní vlastnosti, na trhu uspěla, a tak se začalo přemýšlet o tom, zda zákazníkům nenabídnout ještě další levnější variantu automobilu, který by spojoval vlastnosti praktického kombi a SUV. Tato chvíle přišla loni po představení další generace řady A4 a zejména kombi s tradičním názvem Avant.

Světová premiéra A4 allroad quattro se odehrála na ženevském autosalonu a krátce předtím, než se tento automobil dostane na český trh jsem měl možnost vyzkoušet si jeho vlastnosti na silnici i v lehkém terénu.

Design malého allroadu vychází z poslední generace modelu A4 Avant a ctí všechny zásady přestavby osobního kombíku na „drsný teréňák“. Přídi samozřejmě dominuje velká maska, která však narozdíl od modelů A4/S4 disponuje hustě posetými svislými lamelami. Spodní části nárazníků, rozšířené podběhy kol a prahy kryje odolný plast, který bude u tmavších barev světle šedý a u světlých černý. Chybět samozřejmě nemohou také spodní ocelové kryty, které plní estetickou i ochrannou funkci u předního a zadního nárazníku při jízdě v terénu. Standardem jsou také 17" kola z lehkých slitin speciálního designu. A4 allroad je dlouhý 4,72 m, široký 1,84 m a vysoký 1,5 m s rozvorem 2,81 m. Přibližně o 2 cm se oproti Avantu také zvětšil rozchod kol.

Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání interiéru objem 490 litrů a sklopením opěradel zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1430 litrů. Zajímavostí je oboustranná podlaha zavazadelníku s vodotěsnou spodní stranou pro přepravu špinavých věcí. Výbava se odvíjí podle standardů celé modelové řady A4. V základu dostanete zmíněná 17", střešní ližiny, jednozónovou klimatizaci, přední mlhová světla, audiosystém s CD a elektromechanickou brzdu. Jinak si můžete opravdu „vymýšlet“, ale většina komfortních doplňků včetně předních světel z LED technologií, audiosystému Bang&Olufsen či systému MMI je za příplatek, takže záleží především na velikosti vašeho konta.

I když A4 allroad je z větší části designovou záležitostí, vyšší universálnost oproti standardnímu kombi nabídne kvůli světlé výšce 180 mm, která umožňuje bez problémů vyrazit na polní cestu a projet občas nějakou tu hlubší louži. Tato hodnota však platí pouze pro automobil v nezatíženém stavu, samočinné vyrovnávaní světlé výšky nebo vzduchové odpružení u tohoto automobilu nehledejte.

Standardní však je pohon všech kol, jehož srdcem je mezinápravový diferenciál Torsen. Ten rozděluje točivý moment ve standardním režimu v poměru 40:60 a v případě potřeby pošle až 65 procent na přední respektive 85 procent na zadní kola. Při pohybu mimo silnici, což automobil sám rozezná, se nastaví systém ESP tak, aby vyhovoval potřebám podvozku. To znamená, že na nerovnostech, kdy jednotlivá kola ztrácí adhezi, využívá brzd, aby se volně neprotáčela a nepohlcovala zbytečně výkon motoru. Optimální nastavení podvozku a řízení lze pak zajistit díky systému Audi drive select, popřípadě Audi dynamic steering, který zajistí přímé řízení při pomalých rychlostech a naopak.

Kombi A4 allroad bude mít v nabídce trojici pohonných jednotek. Benzín bude spotřebovávat pouze jeden z nich - přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 TFSI s variabilním zdvihem ventilů Audi valvelift o výkonu 155 kW (211 k) kombinovaný s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo dvojspojkovou samočinnou sedmistupňovou převodovkou S tronic. Tento allroad zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 230 km/h při průměrné spotřebě 8,1 l/100 km.

Příznivci nafty mají na výběr ze dvou turbodieselů. Základní 2,0 TDI s přímým vstřikováním common-rail kombinovaný výhradně s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou nabízí výkon až 125 kW (170 k) a kombinovanou spotřebu 6,4 l/100 km, při zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s nejvyšší rychlosti 213 km/h. Vrcholem nabídky je vidlicový šestiválec 3,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) a točivém momentu 500 N.m, který se dodává výhradně s převodovkou S tronic. V kombinovaném cyklu si tento motor „řekne“ o 7,1 l nafty na 100 km, přitom zrychlí z 0-100 km/h za 6,4 s „umí“ až 236 km/h. Audi A4 allroad quattro, jak zní celý název tohoto automobilu, přijde v základní verzi 2,0 TDI na 1 091 000 Kč (cena bez DPH činí 916 807 Kč).

V rámci prvních jízdních testů jsme měli k kdispozici verzi vybavenou zážehovým přeplňovaným motorem. A právě benzinovou verzi jsem docela důkladně vyzkoušel na silnicích a dálnicích mezi Mnichovem a Ingolstadtem. Motor příjemně táhne od nízkých otáček bez výrazného turboefektu a jeho projev je velice kultivovaný. Přínos příplatkové převodovky S tronic (DSG) je jak z hlediska dynamiky řazení tak hospodárnosti vyloženě kladný, náročnější řidiči ale zvolí klasický „manuál”. Při svižné jízdě samozřejmě spotřeba vyskočí ke 13 litrům na 100 km, při rozumné jízdě ji však udržíte v desetilitrové hranici.

Část testovací trasy vedla také mimo cesty, kde allroad musel projet několik brodů a zdolat pár ostrých výjezdů. Trakce se i díky regulaci prokluzu kol ukázala být bezproblémovou, občas ovšem na výjezdech chyběla světlá výška. Jízdu v terénu navíc komplikoval příliš dlouhý rozvor, takže automobil sem tam dosedl na „břicho“. Jízdní vlastnosti na silnici jsou komfortnější než u běžné A4, vyšší světlá výška se ne jízdních schopnostech projevuje pouze nevýznamně. Rychlejší reakci a větší zpětnou vazbu bych však čekal od řízení, které nepůsobí nijak zvlášť sportovně. Ale zřejmě i to patří do filosofie tohoto modelu, či spíše celé značky.

Jak jsme již zmínili, novou A4 allroad již nalezneme v českém ceníku značky a první zákazníci by svůj vůz měli obdržet v následujících týdnech.


Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 1 - allroad1001Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 2 - allroad1202Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 3 - allroad1703Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 4 - allroad2105Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 5 - allroad2706Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 6 - allroad5607Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 7 - allroad5908Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 8 - allroad6909Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 9 - allroadA4Q09000510Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 10 - allroadA4Q09000611Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 11 - allroadA4Q09001412Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy - 12 - allroadA4Q09002813

Jiří Kaloč

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše