Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Infiniti FX30d: poprvé s turbodieselem
15.8.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Pod kapotami japonských vozů Infiniti byly dosud k vidění je zážehové šesti a osmiválce. Nyní se evropští zákazníci poprvé dočkali i šestiválcového turbodieselu, se kterým jsem jezdil v okolí Barcelony.
Prestižní značka japonského Nissanu, určená původně pouze pro americký trh, je v ČR oficiálně od loňského roku. V nabídce byly zatím tři řady (G, FX, EX) poháněné výhradně atmosféricky plněnými zážehovými motory. Evropané však v kategorii SUV preferují diesely, a tak se poprvé v historii objevuje motor této koncepce pod kapotou automobilu značky Infiniti. Výkonově stojí nový turbodiesel o zdvihovém objemu 3,0 litry (175 kW) pod oběma zážehovými motory (V6 3,7 l - 235 kW a V8 5,0 l - 287 kW), působivě to ovšem dohání obrovským točivým momentem (550 N.m), což přináší velice zajímavou kombinaci solidní dynamiky a více než rozumné spotřeby.
Nový motor označovaný jako V9X vyvíjený společně v alianci Renault-Nissan se vyznačuje nejmodernější technikou, jakou dnes u vznětových pohonných jednotek najdeme. Základem je třílitrový šestiválec dCi od Renaultu, který však pod rukama vývojářů Infiniti prošel důkladnou revizí, aby jeho vlastnosti odpovídaly prémiovému segmentu. Motor, jehož blok je vyroben z lisované uhlíkové oceli (CGI) vyznačující se o 20 procent vyšší tuhostí oproti běžné litině, dostal přímé vstřikování paliva common-rail s piezoelektrickými vstřikovači Bosch, které pracují s tlakem až 1800 barů. Nechybí samozřejmě filtr pevných částic, motor mimochodem plní emisní normu Euro 5. Řady válců svírají úhel 65° a turbodmychadlo je umístěno mezi nimi, což zaručuje kompaktní rozměry a lepší vyvážení klikového hřídele. Dynamika odpovídá zvyklostem prémiového segmentu. Z klidu na 100 km/h zrychlí FX30d za 8,3 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 212 km/h při kombinované spotřebě 9,0 litru na 100 km.
Nový turbodiesel jsem si začátkem července vyzkoušel na španělských silnicích a nutno říci, že zvláště ve verzi S, v níž automobil disponuje 21palcovými koly, aktivně řízenou zadní nápravou a nastavitelnými tlumiči, v sobě nezapře sportovně založené terénní kupé. Agilní podvozek a přesné řízení s rychlou odezvou dokáže optimálně zužitkovat obrovský točivý moment, který se na všechna čtyři kola dostává prostřednictvím sedmistupňové samočinné převodovky. Na přibližně 120kilometrovém úseku jsem dosáhl spotřeby 9,8 l na 100 km podle palubního počítače, což je více než solidní výsledek. Novinkou ve výbavě je systém LDP, který je součástí adaptivního tempomatu ICC a měl by hlídat, zda automobil neplánovaně nevybočil z jízdního pruhu. K tomu využívá kameru ve vnitřním zpětném zrcátku, která kontroluje, jestli vozidlo jede podle horizontálního značení na silnici. Pokud má tendenci vybočit, řídicí jednotka brzd společně se systémem jízdní stability lehce přibrzdí kola na jedné straně, což způsobí decentní změnu směru jízdy. Systém je aktivní pouze v rychlostech nad 72 km/h.
Model FX30d v základní verzi GT přijde na 1 489 600 Kč, v provedení S stojí 1 559 500 Kč, je první dieselovou vlaštovkou se značkou Infiniti, která zavítala na starý kontinent. Agilní SUV během roku doplní ještě menší crossover EX30d a koncem roku přijde i nový velký sedan řady M.








Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Krvácející Stellantis má nového šéfa, v čele firmy se má postarat o stejný zázrak jako kdysi v Jižní Americe
30.5.2025Český supersport se starým Stigem za volantem zničil slavnou trať Top Gearu, rychlejší je na ní už jen jedno auto
30.5.2025Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025VW se chce zachránit s pomocí nové verze svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne jako hotovku
30.5.2025Tak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
30.5.2025
Živá témata na fóru
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis