Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Vyzkoušeli jsme Škodu Vision S, o Kodiaqu toho víme spoustu
10.4.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Usednout za volant unikátního konceptu nového SUV Škody bylo zajímavé, zajímavější ale bylo dozvědět se řadu detailů k jeho sériové verzi.
Přehled kapitol
Připravte se na velmi podobné auto, zvenčí
Pořád mluvíme o „autě”, „konceptu”, „velkém SUV”, copak sériový vůz nemá jméno? Má, už je prý definitivně odsouhlasené, oficiálně jej ale nikdo nebyl ochoten potvrdit. Soudě dle registrací jmen Škody v posledních měsících ale snad ani nemůže jít o nic jiného než tolikrát skloňovaný Kodiaq a náš zdroj v automobilce nám tento předpoklad potvrdil. Dejme mu pravděpodobnost 99,99 % a i když v rozumně smýšlejícím člověku musí do oficiálního avíza zůstat smítko pochybností, budu dále o produkčním provedení hovořit jako o Kodiaqu.
Co tedy „sériovka” nabídne? Oficiálně je to „asi z 80 procent totéž, co koncept”, což ale není příliš konkrétní. V případě venkovního designu ale čekejte velmi podobný vůz, jen z 21" megakol si udělejte 17-19" (ani dostupnost „dvacítek” zatím není potvrzená), seberte křišťál ze všeho co vidíte, vnější zrcátka nahraďte většími a méně ostře řezanými, nahoďte standardní kliky, zadnímu nárazníku dopřejte běžnější výfuky, sem tam vozu seberte nějakou tu hranu a máte ho - produkční Kodiaq.
Zachováno zkrátka bude kde co - jistotou jsou vážně i dvojitá přední světla (opět bez křišťálu, ovšem), vysoko umístěná a nízká maska chladiče či „hranatě zakulacená” ohraničení podběhů kol. Čekejme, že naznačené změny beztak udělají z dosti futuristického zjevu umírněnější auto, nepředpokládejme ale proměnu z oslnivé tygřice v nevýraznou myšku. Tak to být snad ani nemůže a hlavně být nemá.
Kodiaq sice bude chtít oslovit i racionálně smýšlející část auditoria, snahu okouzlit designem ale přesto nepozbude. V tomto směru je mimochodem zajímavé sledovat jisté obavy v očích autorů vozu, když se hovoří o konfliktu racionality a světa SUV. Modely Škody dnes vesměs míří na zákazníky, kteří si vůz koupí spíše podle výsledku excelové tabulky, jenže SUV vám na konci takových výběrů vyjde jako správná volba jen velmi zřídka. Obliba SUV je celá trochu iracionální (tím neříkám, že zcela nepochopitelná) a Škoda s takovými auty nemá velké zkušenosti. Jako SUV zatím prodávala jen Yeti a ačkoli to není neúspěšný model, k trháku má daleko. Rozum přitom těší více než většina konkurentů a segment roste raketovým tempem. V Mladé Boleslavi ví, že Kodiaq musí zasáhnout srdce zákazníků, o která jinak příliš nebojují. A jindy neochvějná jistota vyjadřovaná nad budoucími úspěchy Fabie či Octavie tady rázem chybí...
Ani interiér není zcela vycucaný z prstu
Zatímco u zevnějšku si z podoby Vision S můžete o Kodiaqu udělat slušný obrázek snadno, vnitřek vozu je jiná písnička. Lidé ze Škody říkají, že by byli rádi, kdyby interiéry jejích sériových aut vypadaly nějak takhle za 5 let, jenže Kodiaq bude představen spíše za 5 měsíců. Nečekejme tedy příliš podobnosti, nebylo by ale správné tvrdit, že sériový model a tato studie budou uvnitř dvěma zcela odlišnými světy.
Produkční stroj bude tímto ztvárněním alespoň inspirovaný a třeba vertikální výdechy systému ventilace mu zůstanou vlastní. Čekat máme i jistou reineterpretaci centrálního displeje na palubní desce a vůz by měl být také první Škodou, která nabídne „virtuální kokpit” (přístrojovku čistě z displejů, přeloženo do „lidštiny”).
Zmínil jsem, že displejů je v konceptu 548, ale není to tak úplně pravda - je jich 12. Že něco takového v sérii neuvidíme, je jasné, automobilka ústy svých zástupců ale až s pozoruhodnou frekvencí hovoří o tom, jak důležitá je pro ni konektivita, hlavně internetové spojení s okolním světem. Zachází dokonce až tak daleko, že už se vidí ve světě vozů s autopiloty, kde jiná než řidičská zábava na palubě bude klíčová. Asi to není úplně pěkná představa pro „konzervu” mého typu, ale v tomto směru zřejmě automobilka uvažuje správně. Jistě se najdou tací, kteří si raději za volantem přelakují nehty, ale pokud jednou nebude možné při jízdě autem řídit, asi si raději něco přečtu...
To je ale pořád pohled do vzdálenější budoucnosti, v té dohledné hraje prim stále řidič a vedle něj parta „nakonektěných” spolujezdců. Proto také nepovažujte za designovou hříčku ony úchyty na mobilní telefony ve dveřích - Škoda skutečně pracuje na možnosti telefon na podobné místo položit, tím jej nabíjet i připojit. Nečekejme to letos, v dalších letech ale má takový doplněk nabídku příplatkových prvků doplnit.
Co říci dále o interiéru? Je prostorný, vepředu i vzadu - u Vision S tedy jen pro 4, u Kodiaqu ale bude skýtat dost místa pro 5 lidí. Možnou, ale ne nutnou třetí řadu sedadel jsem prozkoumal, ale na vlastní kůži nezkoušel, to bych se asi v mládí musel více dívat na zmenšujícího se Létajícího Čestmíra. Nazvěme tu dvojici sedadel navíc „kindersicnami” přitom ony „kinder” budou moci být i větší než úplně malé. Plnohodnotné auto pro 7 to ale nebude, je to dvojice malých sedaček vyjíždějících ze dna zavazadlového prostoru. Jak ten bude bez nich velký? Hodně - více než u konceptu, objem bude nepochybně začínat číslicí 5, přinejmenším. Kam až se vyšplhá, mi nikdo nebyl ochoten říci, očekávat v tomto směru nejprostornější Škodu (minimálně v pětimístné verzi) ale zřejmě není mimo realitu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 4 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 6 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 7 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 9 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva