Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Zkusili jsme novou Hondu Civic Type R, takhle jede nejsilnější ostrá předokolka
12.6.2015 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(video) S 310 koňmi na 1 382 kg má stovku udělat pod 6 s. Takhle vypadá jeho dynamika do 260 km/h v praxi.
Tip: Přečtěte si již kompletní podrobný test nové Hondy Civic Type R, který se zdaleka nezabývá jen jeho akcelerací.
Když jsme zkraje letošního roku dávali dohromady přehled 15 nejočekávanějších aut roku 2015, byl mezi nimi i nový Civic Type R. Není divu, je první hmatatelný projev velkolepého návratu Hondy mezi výrobce silničních sportovních aut a jako takový budí velká očekávání.
Snad netřeba připomínat, co všechno Honda na poli sportovních aut znamenala a čím se především prezentovala v posledních letech. Byla to spíše schopnost vozů odvézt různě vysoké pokojové rostliny, což je trochu jiné „zelené peklo” než to, které máme rádi. Právě tento kontrast znamená vysoko nastavenou laťku na straně jedné a snahu Hondu podceňovat na straně druhé. Však vypadla z rychle jedoucího vlaku a dohnat jej nemusí být snadné, ať už v minulosti dokázala cokoli.



Pokud jde o ono dohánění, rychlost Japonci nasadili slušnou. Sice příchod vozu avizovali snad roky, když už jej ale v březnu představili, neotáleli s ničím. Pochlubili se hned rekordním kolem na Ringu, nedávno přidali zbylé technické detaily a v mezičase vůz začali i prodávat. Známa je i česká cena a nezodpovězená otázka tu zbývá jediná - jaké tohle auto vlastně je. Ani zde na odpověď nebudeme čekat dlouho - tento týden jsme ji vyrazili hledat na první mezinárodní prezentaci.
O možná nejdůležitější novince Hondy v této dekádě vám pochopitelně řekneme, co jen bude v našich silách v podrobnějším prvním testu. Auto jsme zkusili na okreskách, dálnicích i závodním okruhu a víme o něm leccs. Než ale připravíme všechny potřebné materiály, ukážeme vám, jak jede v přímce. Přece jen i v tomto směru budí velká očekávání - že jde „jen” o předokolku v tomto případě není moc podstatné, 310 koní hmotnosti na 1 382 kg hmotnosti s plnou nádrží bez řidiče (tak ji Honda spočítala) ale podstatných je a stovka za 5,7 sekundy má být jen začátek. Auto nemá omezovač rychlosti a má si sáhnout až na 270 km/h. Mezi „obyčejnými” hot hatchi s pohonem předních kol nevídané hodnoty.
Jaká je praxe? V prvé řadě se zastavíme u samotného motoru, který svou kombinací přímého vstřiku, přeplňování relativně malým turbem typu twin-scroll a variabilním časováním ventilů vypadá jako velká věc. Tou jistě je, v praxi ale hned „na první pocit” trochu zklame - jeho ovládání na volnoběh i „v tahu” v nižších a středních otáčkách není úplně přesné a na malý čtyřválec působí poněkud neohrabaně. Tohle není srovnávací test, přesto nelze nezmínit, že proti lehounce se pohybujícímu a výbušně reagujícím motoru Seatu Leon Cupra 280 je srovnatelný, ale o 30 koní silnější dvoulitr Hondy ospalejší. Ve vysokých otáčkách je o hodně přesvědčivější, což je jistě klíčové, ale hot hatch není auto jen na okruh a nemůžeme hodnotit pouze to.
A co když jeho 310 koní pošlete na kola? Podívejte se sami na přiložené video. Tohle je sakra rychlé auto, jeden z nejrychlejších kompaktů vůbec. Nemůžeme se ale zbavit pocitu, že Civic na papíře slibuje ještě trochu více. Do zařazení šestého rychlostního stupně je přesvědčivý, na šestku se ale hledá poněkud déle. Už akcelerace na 250 km/h chce více času, než je běžné (auta obvykle zrychlují z 0 na maximální rychlost okolo jedné minuty, ať je maximálka jakákoli), nový Type R má navíc jet až 270 km/h. Zkusili jsme to na více než šestikilometrovém úseku s převýšením pouhé dva metry, navíc negativním, vůz přesto nezrychlil na více než 259 km/h dle GPS i když startovní rychlostí byla dvoustovka. A nezdálo se, že mu by delší rovinka měla pomoci k vyšším metám, rychlost v závěru spíše klesala
Je pochopitelně otázkou, jak moc dynamice ubližují extrémní teploty těchto dnů (v místě testu vysoko přes 30° C), které projevu turbomotorů obecně nesvědčí. I proto upozorníme, že zaznamenaná dynamika není srovnatelná s jinými z našeho kanálu na YouTube - měření proběhlo na neobvyklém místě za neobvyklých teplot. Bez ohledu na to ale musíme po prvním testu Type R konstatovat, že pokud si od něj slibujete zatraceně rychlý kompakt, nepochybně jej dostanete. Pokud si ale slibujete auto schopné s lehkostí zrychlit k 270 km/h, pravděpodobně jej nedostanete, rozhodně ne v parném létě.
Je to ale v případě hot hatche klíčová vlastnost? Jistě ne, tyhle stroje mají okouzlovat něčím trochu jiným. Naplní ale Civic Type R 2015 vysoká očekávání alespoň v jiných směrech, nebo se k avizované schopnosti ničit Ring v bezprecedentním čase bude v praxi belhat podobně obtížně jako k avizované maximální rychlosti? Povíme vám nejen to, už brzy. V podrobném prvním testu na Autoforum.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 2 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 4 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 5 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 7 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
