Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu
8.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Audi se s vážností sobě vlastní pustilo do komponování umělých zvuků pro své příští elektrické automobily e-tron.
Jet nízkými rychlostmi v obytné zóně v elektromobilu nebo hybridu jen na baterky může být pro kolemjdoucí „pěšáky” z důvodu chybějícího adekvátního zvuku motoru mírně řečeno rizikové. Aerodynamický hluk při městském tempu chybí a valivý hluk od kol je do rychlostí cirka 30 km/h také nedostatečný. Audi si proto (pochopitelně zdaleka ne jako první) vymyslelo uměle generovaný „e-sound“ a do jeho komponování bylo zapojeno oddělení akustiky.
Ústřední postavou se stal Rudolf Halbmeir, který obecně považuje zvuky za jistou formu hudby a asi nepatří mezi konstruktéry v tradičním smyslu slova. Jeho hlavním pracovním nástrojem je digitální piano, reproduktory, počítač, elektronický pedál a nějaká ta kreativita, aby se produkt jeho snažení líbil. Mimochodem, ve volném čase komponuje hudbu, i když v tomto směru asi tolik známý není.
Abychom o zvuku Audi e-tron jen neteoretizovali, podívejte se na video pod článkem. O výsledku jeho práce prozradí mnohem více než pouhý popis. Pokud budete mít dojem, že vám to hodně připomíná vesmírné koráby ze Star Wars nebo Star Treku, nejste od pravdy daleko. „Pro jisté frekvenční rozsahy jsou sci-fi filmy skutečně inspirativní,“ vysvětluje Halbmeir, tvrdí ale, že jeho práce je mnohem komplexnější.
„Během několika let jsme provedli spoustu testů, takže jsme se naučili některé tóny cíleně zesilovat a ty nežádoucí zase potlačit,“ říká Dr. Ralf Kunkel, šéf oddělení akustiky Audi. Zvukový výstup vozu je přitom závislý na rychlosti, otáček elektromotoru, zatížení a několik dalších parametrů. O generování zvuku se starají reproduktory s výkonem 40 wattů uložené na podvozku. Vývojáři ovšem tvrdí, že k tomu, aby chodci nebo cyklisté auto zaregistrovali sluchem, v běžném provozu zcela postačuje výkon pět až osm wattů.
Část zvuku je karoserií i vzduchem přiváděný rovněž k uším posádky. Není jej ale mnoho. V Audi jsou přesvědčeni, že majitelé elektromobilů si budou pořizovat auta tohoto typu také kvůli tichému provozu.
Větší část testů probíhala ve speciální akustické komoře, ale finální ladění bylo nevyhnutné provést na běžných silnicích, kde se ke zvuku vozu přidal vítr, podvozek absorbující nerovnosti, nečistoty bubnující do podběhů a karoserie nebo okolní provoz. Tohle má být podle Audi jen začátek. Pro každý svůj další elektromobil plánuje vytvořit originální akustický podpis podle jeho zaměření.









Ústřední postavou oddělení akustiky Audi je "skladatel" Rudolf Halbmeir
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 včera 10:28
- O víkendu se koná Suzuka Eight Hours včera 08:36
Nejnovější články
Mechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
před hodinouNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
před 3 hodinami„Americkej kýbl” si na nejnáročnějším okruhu světa namazal na chleba téměř všechny a všechno hned v několika verzích
před 4 hodinamiNa severu Itálie vypnuli všechny stacionární radary, s novými pravidly se nevyplatí. Ministr říká, že přesně to byl účel
před 6 hodinamiŠkoda už začala šermovat s elektrickou Octavií, jaká je vůbec idea za nabídnutím takového auta?
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva