Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce
29.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Laser dopadá na pohyblivé zrcadlo, které ho směruje. Tím se i oproti matricovým LEDkám vylepší osvětlení silnice a sníží oslnění ostatních, říká teorie.
Existují laserová světla a existují světla s matricovými LEDkami, která zhášejí jednotlivé diody tak, aby nebyli oslněni ostatní řidiči, ale abyste stále viděli co nejlépe. Audi, které kdysi chtělo být průkopníkem laserových světel v autech, ale muselo se smířit s hořkou porážkou, nyní přišlo s kombinací těchto technologií - vyvíjí světlomety s matricovými lasery. Říká jim iLaS, celým jménem Inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlo s vysokým rozlišením.
Na rozdíl od LEDkových matricových světlometů se ty laserové selektivně nezhasínají. Změnu směrování paprsku zde zajišťuje zrcadlo o pouhých 3 mm průměru, které se může všelijak natáčet a tím směrovat modrý laserový paprsek, který na něj míří. Ze zrcadla prochází paprsek konvertorem, kde je z modrého světla vytvořeno bílé, a následně čočkou a pak už dopadá na silnici před vámi.
V praxi má tento systém fungovat tak, že v nízkých rychlostech bude světlo rozptýleno na širokou plochu. Ve vysokých rychlostech se úhel zúží, ale intenzita a dosvit se výrazně zvýší, abyste na dálnici viděli před sebe co nejdále. Tohle ale de facto umí i obyčejná halogenová světla s parabolami; dá se očekávat, že zde bude změna plynulá. Také je možné měnit jas jen na určitých místech a nesvítit tam, kde to je spíš na škodu - tedy do očí protijedoucího řidiče nebo do zrcátek auta před vámi.
Novinkou také má být „bleskově rychlé” zapínání a vypínání jednotlivých „diod” podle toho, jak jsou zrovna natočená zrcadla. To znamená, že je osvětlení cesty ještě adaptivnější většími možnostmi rozšiřování či zužování světelného kuželu. „Jako s dnešními matricovými LED-světlomety Audi, silnice je vždy jasně osvětlena, aniž by ostatní účastníci provozu byli oslněni,” uvádí tisková zpráva. Hlavní výhodou laserů je lepší rozlišení, a tedy větší variabilita.
Na projektu iLaS se čtyřmi kruhy spolupracují firmy Bosch a Osram a také Institut technologie v Karlsruhe, konkrétně oddělení této školy, zabývající se technologií osvětlení. Je to projekt na tři roky, sponzorovaný německou vládou, a patrně již nějakou dobu běží. Kdy se však s laserovými matricovými světly setkáme na silnicích, je zatím brzy odhadovat.
Princip funkce matricových laserových světel dobře vysvětlují tyto oficiální obrázky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 2 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 3 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 4 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 6 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:07 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis