Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce

Laser dopadá na pohyblivé zrcadlo, které ho směruje. Tím se i oproti matricovým LEDkám vylepší osvětlení silnice a sníží oslnění ostatních, říká teorie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce

29.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Laser dopadá na pohyblivé zrcadlo, které ho směruje. Tím se i oproti matricovým LEDkám vylepší osvětlení silnice a sníží oslnění ostatních, říká teorie.

Existují laserová světla a existují světla s matricovými LEDkami, která zhášejí jednotlivé diody tak, aby nebyli oslněni ostatní řidiči, ale abyste stále viděli co nejlépe. Audi, které kdysi chtělo být průkopníkem laserových světel v autech, ale muselo se smířit s hořkou porážkou, nyní přišlo s kombinací těchto technologií - vyvíjí světlomety s matricovými lasery. Říká jim iLaS, celým jménem Inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlo s vysokým rozlišením.

Na rozdíl od LEDkových matricových světlometů se ty laserové selektivně nezhasínají. Změnu směrování paprsku zde zajišťuje zrcadlo o pouhých 3 mm průměru, které se může všelijak natáčet a tím směrovat modrý laserový paprsek, který na něj míří. Ze zrcadla prochází paprsek konvertorem, kde je z modrého světla vytvořeno bílé, a následně čočkou a pak už dopadá na silnici před vámi.

V praxi má tento systém fungovat tak, že v nízkých rychlostech bude světlo rozptýleno na širokou plochu. Ve vysokých rychlostech se úhel zúží, ale intenzita a dosvit se výrazně zvýší, abyste na dálnici viděli před sebe co nejdále. Tohle ale de facto umí i obyčejná halogenová světla s parabolami; dá se očekávat, že zde bude změna plynulá. Také je možné měnit jas jen na určitých místech a nesvítit tam, kde to je spíš na škodu - tedy do očí protijedoucího řidiče nebo do zrcátek auta před vámi.

Novinkou také má být „bleskově rychlé” zapínání a vypínání jednotlivých „diod” podle toho, jak jsou zrovna natočená zrcadla. To znamená, že je osvětlení cesty ještě adaptivnější většími možnostmi rozšiřování či zužování světelného kuželu. „Jako s dnešními matricovými LED-světlomety Audi, silnice je vždy jasně osvětlena, aniž by ostatní účastníci provozu byli oslněni,” uvádí tisková zpráva. Hlavní výhodou laserů je lepší rozlišení, a tedy větší variabilita.

Na projektu iLaS se čtyřmi kruhy spolupracují firmy Bosch a Osram a také Institut technologie v Karlsruhe, konkrétně oddělení této školy, zabývající se technologií osvětlení. Je to projekt na tři roky, sponzorovaný německou vládou, a patrně již nějakou dobu běží. Kdy se však s laserovými matricovými světly setkáme na silnicích, je zatím brzy odhadovat.


Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce - 1 - audi matrix laser svetla 01Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce - 2 - audi matrix laser svetla 02
Princip funkce matricových laserových světel dobře vysvětlují tyto oficiální obrázky

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše