Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Benzin se spotřebou dieselu od Infiniti je hotový, mění sto let zažitá pravidla
17.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jednotka VC-T již nepočítá s přímým propojením pístů a hřídele. Místo toho přivádí do hry multilink, který podle situace mění kompresní poměr.
Prakticky veškeré současné pístové spalovací jednotky mají písty, které se ve válcích pohybují nahoru a dolů po předem dané dráze bez ohledu na rychlost či zatížení vozidla. Je to dáno jejich pevným spojením s klikovou hřídeli, přičemž kompresní poměr motoru je dán výškou jejich zdvihu a velikostí spalovací komory. Čím vyšší je kompresní poměr, tím vyšší je i výkon motoru.
S touto technologií automobilky operují již více než sto let, nicméně stále přísnější nároky na efektivitu a s tím spojený tlak na nižší spotřebu a emise vede výrobce ke zkoumání nových možností. Mazda to vyřešila motorem SkyActiv-X, o kterém se pro zjednodušení hovoří jako o „diesel na benzin“. Pohonná jednotka se po značnou část svého chodu obejde bez svíček, spalovací proces je zde startován samovznícením.
Ve svém inovativním smýšlení ovšem japonská automobilka není sama. Již za pár týdnů se na autosalonu v Los Angeles ukáže nové Infiniti QX50, které bude osazeno motorem VC-T (Variable Compression Turbo). To je benzinový dvoulitrový čtyřválec, který má nabízet výkon šestiválců, ovšem v rámci spotřeby snese srovnání s diesely. Infiniti se ovšem rozhodlo jít jinou cestou než Mazda a do hry přivádí jako první na světě variabilní kompresi danou proměnným zdvihem pístů.
Oproti výše popsanému principu dochází u motoru VC-T k zásadní změně, kdy písty nejsou přímo spojeny s klikovou hřídelí, nýbrž k jednomu konci elipsovitého zařízení zvaného multilink. Tento komponent je přitom namontován na pomocné hřídeli, se kterou je propojen druhým koncem. Elektricky ovládané regulátory pak následně multilinkem otáčí, díky čemuž se tento díl motoru vyklání nahoru či dolu.
Ve chvíli, kdy je konec multilinku nejbližší k danému pístu zvýšen, dochází zároveň ke zvednutí pístu, který tak dosahuje maxima své dráhy - nad ním tedy zbývá již jen velmi malý prostor, který odpovídá kompresnímu poměru 14:1. V opačné fázi cyklu, tedy v momentu, kdy je multilink snížen, je nad písty prostor větší, tudíž kompresní poměr klesá na 8:1. Systém přitom reaguje na aktuální situaci danou podněty řidiče a je zcela variabilní.
Stran toho zde máme nepřímé i přímé vstřikování paliva, přičemž druhá varianta zabraňuje předčasnému spalování paliva ve válci. Nechybí ani variabilní časování ventilů, stejně jako čtyřokruhový chladicí systém a samozřejmě přeplňování. Odvážným slovům o vysokém výkonu a nízké spotřebě se tedy nemůžeme divit, v rámci čísel to přitom znamená 272 koní, 390 Nm točivého momentu a v případě QX50 také průměr 9 litrů na sto kilometrů.
To na první pohled nevypadá jako nadmíru působivé číslo, nicméně jde o číslo odpovídající mnohem reálnější americké metodice dané agenturou EPA, navíc v SUV. Infiniti dodává, že ve srovnání s konkurencí by model QX50 měl být úspornější o 10 až 15 procent, zároveň přitom svým čtyřválcovým protivníkům v rámci akcelerace z klidu na stovku rovnou sekundu. Na konkrétní data ale musíme ještě pár týdnů vyčkat.
Motor VC-T je výsledkem dvacetiletého vývoje, během kterého automobilka postavila více než 100 prototypů a uplatnila na 300 patentů. Pro model QX50 se přitom pohonná jednotka stane jedinou volbou, spárována pak bude pouze s automatem CVT.















Nový motor VC-T počítá s variabilním kompresním poměrem, díky kterému nabízí vysoký výkon, zaručit ale má i nízkou spotřebu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
před 11 hodinami
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
včera
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra včera 15:02
- Chang Circuit v Thajsku útočištěm uprchlíků včera 10:11
- Piaggio Beverly 310 a 400 25th Anniversary: výroční edice včera 08:00
- MotoGP: GP Turecka 2027? 9.12.2025
- Manzi: „Nechtěl jsem odejít bez titulu mistra světa“ 8.12.2025
Nejnovější články
Rozlitá voda se stává postrachem elektrických aut, další majitel na ni doplatil opravou za stovky tisíc
před hodinou
Korejci pořádně ukázali svou neobvyklou novinku pro Evropany, která má jít po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
před 2 hodinami
Prodeje Tesly musely jít do kopru, před koncem roku prodává svá auta tak výhodně, že je pomalu rozdává
před 4 hodinami
Fešný čínský soupeř Škody Superb se začal prodávat na prvním západním trhu, z jeho ceny jde hlava kolem
před 5 hodinami
Finanční situace Audi musí být zoufalá, své „rodinné stříbro” prodala neznámé firmě s nejasnými zkušenostmi v oboru
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.11. 15:50 - pavproch
- IT poradna 12.11. 14:05 - pavproch
- BMW Divize 12.11. 13:47 - pavproch
- Onboard videa 12.10. 21:11 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 12.10. 11:16 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
