Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě
4.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Specifikem v přístupu BMW je použití tzv. bezjádrové technologie. Podle tohoto receptu je upečena nová řada 7, posléze se jej však dočkají i levnější modely.
Nové BMW řady 7 se ve své výstavní premiéře představí až za pár dní na autosalonu ve Frankfurtu. Německá automobilka však již nyní zahájila první mezinárodní testy a při té příležitosti poodhalila i některá tajemství, o nichž se tisková zpráva příliš nezmiňovala. My se budeme věnovat hlavně uhlíkovým vláknům, která začínají být pro značku jedním ze základních stavebních prvků. Do vínku je totiž dostaly nejen modely i3 a i8, ale protkána je jimi rovněž řada 7. A co víc, do budoucna by karbon měl formovat i zbytek flotily.
„Z našeho úhlu pohledu není na světě nikdo, kdo by v rámci automobilového průmyslu aplikoval uhlíková vlákna takovou měrou jako my,“ říká k tématu Florian Schek, šéf divize zabývající se u BMW odlehčenými materiály. Přitom naráží na fakt, že ačkoliv existuje řada výrobců, jako například Pagani nebo McLaren, kteří mají s karbonem velmi úzký vztah, BMW je jedinou značkou, která daný materiál užívá v masovém měřítku.
„Vyrábíme šedesát až sedmdesát tisíc kusů řady 7 ročně. Pokud tedy produkujete 150 aut denně, nemůžete prostě jen tak popadnout kus karbonové textury a někde ji nalepit,“ dodává Schek a naznačuje, že hlavní rozdíl mezi mnichovskou automobilkou a zbytkem světa je unikátní bezjádrová technologie. Nejprve totiž sice dochází k namotání uhlíkového vlákna okolo jádra, což dělají i ostatní, poté ovšem začíná magie BMW.
„Obvykle totiž jádro zůstává součástí struktury, nicméně poté přicházíte o veškeré výhody spojené s karbonovou dietou. My jsme ovšem objevili způsob, jak ještě před zapékáním struktury jádro vytáhneme ven. Uvnitř je tedy daná architektura prázdná, přičemž zároveň je celý monokok jediným kusem od sloupku A až po sloupek C. Jde o jediný díl, který se ovšem liší tloušťkou materiálu v některých sekcích.“
Tuto technologii si ovšem BMW logicky střeží, pročež podle Scheka existuje v rámci značky jen pár lidí, kteří znají veškeré detaily. Výroba se pak odehrává v přísně střežené hale, kam se nikdo nepovolaný nedostane. Důvodem je snaha o zamezení průmyslové špionáže, neboť aplikace 13 karbonových dílů do struktury umožnila řadě 7 „zhubnout“ o 40 kg, přestože vůz dostal nové komponenty zvyšující jeho tuhost.
S karbonem se přitom BMW naučilo pracovat v rámci vývoje zmiňovaných modelů i3 a i8, přičemž nyní již má k dispozici veškeré nástroje a techniky, díky kterým může uhlíková vlákna používat také u ostatních vozů v závislosti na daných požadavcích. „Pokud tedy použití karbonu v některých oblastech dává smysl, prostě jej použijeme,“ dodává Schek a naznačuje, že příští řada 5 bude vyvinuta přesně tímto způsobem.
Mimo to šéf divize odlehčených materiálů vysvětluje, proč řada 7 není celokarbonová, přestože by taková ve výsledku mohla být. „Pokud ovšem vyrobíte podlahu z uhlíkových vláken, utrpí tím akustika. Majitelé řady 7 ovšem velmi často sedí ve druhé řadě sedadel, kde požadují absolutní komfort. Museli jsme proto přijít s kompromisem, který dané požadavky bere v potaz a zákazníky neovlivní špatným způsobem.“ Zdá se tedy, že minimálně v jednom ohledu BMW míří tím správným směrem, snad jich zase jednou bude přibývat...
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015.



Nová řada 7 dostala do vínku 13 karbonových částí své struktury. Celokarbonová není kvůli zákazníkům
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB