Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě
4.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Specifikem v přístupu BMW je použití tzv. bezjádrové technologie. Podle tohoto receptu je upečena nová řada 7, posléze se jej však dočkají i levnější modely.
Nové BMW řady 7 se ve své výstavní premiéře představí až za pár dní na autosalonu ve Frankfurtu. Německá automobilka však již nyní zahájila první mezinárodní testy a při té příležitosti poodhalila i některá tajemství, o nichž se tisková zpráva příliš nezmiňovala. My se budeme věnovat hlavně uhlíkovým vláknům, která začínají být pro značku jedním ze základních stavebních prvků. Do vínku je totiž dostaly nejen modely i3 a i8, ale protkána je jimi rovněž řada 7. A co víc, do budoucna by karbon měl formovat i zbytek flotily.
„Z našeho úhlu pohledu není na světě nikdo, kdo by v rámci automobilového průmyslu aplikoval uhlíková vlákna takovou měrou jako my,“ říká k tématu Florian Schek, šéf divize zabývající se u BMW odlehčenými materiály. Přitom naráží na fakt, že ačkoliv existuje řada výrobců, jako například Pagani nebo McLaren, kteří mají s karbonem velmi úzký vztah, BMW je jedinou značkou, která daný materiál užívá v masovém měřítku.
„Vyrábíme šedesát až sedmdesát tisíc kusů řady 7 ročně. Pokud tedy produkujete 150 aut denně, nemůžete prostě jen tak popadnout kus karbonové textury a někde ji nalepit,“ dodává Schek a naznačuje, že hlavní rozdíl mezi mnichovskou automobilkou a zbytkem světa je unikátní bezjádrová technologie. Nejprve totiž sice dochází k namotání uhlíkového vlákna okolo jádra, což dělají i ostatní, poté ovšem začíná magie BMW.
„Obvykle totiž jádro zůstává součástí struktury, nicméně poté přicházíte o veškeré výhody spojené s karbonovou dietou. My jsme ovšem objevili způsob, jak ještě před zapékáním struktury jádro vytáhneme ven. Uvnitř je tedy daná architektura prázdná, přičemž zároveň je celý monokok jediným kusem od sloupku A až po sloupek C. Jde o jediný díl, který se ovšem liší tloušťkou materiálu v některých sekcích.“
Tuto technologii si ovšem BMW logicky střeží, pročež podle Scheka existuje v rámci značky jen pár lidí, kteří znají veškeré detaily. Výroba se pak odehrává v přísně střežené hale, kam se nikdo nepovolaný nedostane. Důvodem je snaha o zamezení průmyslové špionáže, neboť aplikace 13 karbonových dílů do struktury umožnila řadě 7 „zhubnout“ o 40 kg, přestože vůz dostal nové komponenty zvyšující jeho tuhost.
S karbonem se přitom BMW naučilo pracovat v rámci vývoje zmiňovaných modelů i3 a i8, přičemž nyní již má k dispozici veškeré nástroje a techniky, díky kterým může uhlíková vlákna používat také u ostatních vozů v závislosti na daných požadavcích. „Pokud tedy použití karbonu v některých oblastech dává smysl, prostě jej použijeme,“ dodává Schek a naznačuje, že příští řada 5 bude vyvinuta přesně tímto způsobem.
Mimo to šéf divize odlehčených materiálů vysvětluje, proč řada 7 není celokarbonová, přestože by taková ve výsledku mohla být. „Pokud ovšem vyrobíte podlahu z uhlíkových vláken, utrpí tím akustika. Majitelé řady 7 ovšem velmi často sedí ve druhé řadě sedadel, kde požadují absolutní komfort. Museli jsme proto přijít s kompromisem, který dané požadavky bere v potaz a zákazníky neovlivní špatným způsobem.“ Zdá se tedy, že minimálně v jednom ohledu BMW míří tím správným směrem, snad jich zase jednou bude přibývat...
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015.



Nová řada 7 dostala do vínku 13 karbonových částí své struktury. Celokarbonová není kvůli zákazníkům
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 2 hodinamiZ „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
před 3 hodinamiKolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 5 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 07:47 - Snowman000
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon