Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odmítá vice než osmistupňový automat, sází na turba a tříválce
27.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Převodovky Jaguaru či Mercedesu jsou podle šéfa značky pro malé vozy matoucí a nepřináší takovou úsporu, jako dostatek výkonu v širokém pásmu otáček.
Není tomu dlouho, co jsme vám přinesli test faceliftovaného Range Roveru Evoque, tedy prvního modelu osazeného devítistupňovým automatem, za jehož volant jsme se posadili. Při té příležitosti jsme konstatovali, že daný počet rychlostí je mnohdy až matoucí. Při manuální volbě totiž velmi často musíte hodit očko na přístrojový štít, abyste zjistili, jaký stupeň máte vlastně zařazený. Navíc máme takový pocit, že třeba oproti osmistupňovému automatu nebude spotřeba paliva až tak enormní.
V tomto názoru kupodivu nejsme osamocení. Momentálně totiž souhlas s danou záležitostí vyjádřil i Klaus Frolich, šéf BMW pro malé a střední automobily. Podle něj naprostý ideál představuje nabídka osmistupňového automatu, sedmistupňové dvouspojkové převodovky a šestistupňového manuálu, kterou mnichovská značka momentálně disponuje. K politice Jeepu, Mercedesu a Volkswagenu, které chtějí zajít ještě dále, je značně skeptický.
„Provedli jsme pár testů, přičemž rozdíl v efektivitě mezi šestistupňovým a osmistupňovým automatem činí nějakých sedm nebo osm procent, což je dobrý výsledek. Pokud ale srovnáme devítistupňovou převodovku s osmistupňovou, nezískáme víceméně nic. Přitom musíme počítat s vyšší hmotností, komplexností a cenou. Navíc turbodmychadla poskytují tak široké pásmo použitelného výkonu, že řidiči vlastně ani řadit nechtějí.“
Jen chválou ovšem Frolich vůči vlastní značce nesrší, neboť připouští i jistá negativa, zvláště ve spojení s dvouspojkovou převodovkou M-DCT. „Sedm stupňů není ideálem, ale kompromisem. Stejně jako v případě manuálu totiž musíte poskládat veškeré rychlosti do řady. Kvůli hmotnosti a velikosti celé skříně jsme tak limitováni jen sedmi rychlostmi. Přeplňované modely divize M však mají tolik výkonu v nízkých otáčkách, že to není problém. Daná převodovka je tak jedinou správnou volbou, neboť standardní automat nedokáže operovat v 8 000 otáčkách.“
Tato slova samozřejmě znamenají, že přeplňování je nyní jedním z pilířů, na kterých BMW stojí. Oproti takovému Audi však nehodlají v Mnichově klást takový důraz na downsizing. Frolich totiž naznačuje, že tříválec se pod kapotou trojkové a pětkové řady objeví teprve ve chvíli, kdy na to zákazníci budou připraveni. Zároveň ale dodává, že k tomu ani nemusí dojít, neboť daný agregát lépe spolupracuje s pohonem přední nápravy namísto té zadní.
Aby pak nových zpráv nebylo málo, můžeme zmínit i zachování manuálního řazení. Frolich totiž sice potvrzuje, že s automatem jste rychlejší, ale zároveň také přicházíte o spojení s vozem na emotivní bázi. BMW tak prý danou převodovku bude prodávat i nadále, přestože vývoj a výroba stojí nemalé peníze a v showroomech po manuálu sáhne jen 10 procent zákazníků. To ale plati globálně, lokálně a u vybraných modelů je zájem o ně podstatně vyšší. Ostatně, k mnoha typům či verzím se manuální převodovka už dávno koupit nedá...






Sedmistupňová dvouspojková převodovka M-DCT sice není ideální, přeplňovaným modelům M3 nebo M4 však prý sedne ideálně k pleti
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 6 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 8 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 9 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 11 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 19:30 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 11.03. 19:28 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
