Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odmítá vice než osmistupňový automat, sází na turba a tříválce
27.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Převodovky Jaguaru či Mercedesu jsou podle šéfa značky pro malé vozy matoucí a nepřináší takovou úsporu, jako dostatek výkonu v širokém pásmu otáček.
Není tomu dlouho, co jsme vám přinesli test faceliftovaného Range Roveru Evoque, tedy prvního modelu osazeného devítistupňovým automatem, za jehož volant jsme se posadili. Při té příležitosti jsme konstatovali, že daný počet rychlostí je mnohdy až matoucí. Při manuální volbě totiž velmi často musíte hodit očko na přístrojový štít, abyste zjistili, jaký stupeň máte vlastně zařazený. Navíc máme takový pocit, že třeba oproti osmistupňovému automatu nebude spotřeba paliva až tak enormní.
V tomto názoru kupodivu nejsme osamocení. Momentálně totiž souhlas s danou záležitostí vyjádřil i Klaus Frolich, šéf BMW pro malé a střední automobily. Podle něj naprostý ideál představuje nabídka osmistupňového automatu, sedmistupňové dvouspojkové převodovky a šestistupňového manuálu, kterou mnichovská značka momentálně disponuje. K politice Jeepu, Mercedesu a Volkswagenu, které chtějí zajít ještě dále, je značně skeptický.
„Provedli jsme pár testů, přičemž rozdíl v efektivitě mezi šestistupňovým a osmistupňovým automatem činí nějakých sedm nebo osm procent, což je dobrý výsledek. Pokud ale srovnáme devítistupňovou převodovku s osmistupňovou, nezískáme víceméně nic. Přitom musíme počítat s vyšší hmotností, komplexností a cenou. Navíc turbodmychadla poskytují tak široké pásmo použitelného výkonu, že řidiči vlastně ani řadit nechtějí.“
Jen chválou ovšem Frolich vůči vlastní značce nesrší, neboť připouští i jistá negativa, zvláště ve spojení s dvouspojkovou převodovkou M-DCT. „Sedm stupňů není ideálem, ale kompromisem. Stejně jako v případě manuálu totiž musíte poskládat veškeré rychlosti do řady. Kvůli hmotnosti a velikosti celé skříně jsme tak limitováni jen sedmi rychlostmi. Přeplňované modely divize M však mají tolik výkonu v nízkých otáčkách, že to není problém. Daná převodovka je tak jedinou správnou volbou, neboť standardní automat nedokáže operovat v 8 000 otáčkách.“
Tato slova samozřejmě znamenají, že přeplňování je nyní jedním z pilířů, na kterých BMW stojí. Oproti takovému Audi však nehodlají v Mnichově klást takový důraz na downsizing. Frolich totiž naznačuje, že tříválec se pod kapotou trojkové a pětkové řady objeví teprve ve chvíli, kdy na to zákazníci budou připraveni. Zároveň ale dodává, že k tomu ani nemusí dojít, neboť daný agregát lépe spolupracuje s pohonem přední nápravy namísto té zadní.
Aby pak nových zpráv nebylo málo, můžeme zmínit i zachování manuálního řazení. Frolich totiž sice potvrzuje, že s automatem jste rychlejší, ale zároveň také přicházíte o spojení s vozem na emotivní bázi. BMW tak prý danou převodovku bude prodávat i nadále, přestože vývoj a výroba stojí nemalé peníze a v showroomech po manuálu sáhne jen 10 procent zákazníků. To ale plati globálně, lokálně a u vybraných modelů je zájem o ně podstatně vyšší. Ostatně, k mnoha typům či verzím se manuální převodovka už dávno koupit nedá...






Sedmistupňová dvouspojková převodovka M-DCT sice není ideální, přeplňovaným modelům M3 nebo M4 však prý sedne ideálně k pleti
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 2 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 2 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 3 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1